Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamil Hruška
1
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU 12. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Sloh R OČNÍK 3. D ATUM TVORBY 1. 8. 2013
2
Anotace: Tato prezentace přibližuje funkční styl publicistický v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 2. nebo 3. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 35 – 40 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.
3
Funkční styl publicistický
4
Publicistický styl = styl sdělovacích prostředků publicistika = mezilidská komunikace, která informuje o současných společenských a politických událostech a zároveň je komentuje - dnes si pod pojmem publicistika lze představit především komentáře, glosy atd – úvahy novinářů - nejvýznamnější novináři: Karel Čapek, Eduard Bass, Karel Poláček, Rudolf Křesťan, Jan Neruda, Alexander Mitrofanov, Karel Havlíček Borovský a mnoho dalších
5
1. forma publicistiky a) mluvená I. rozhlas - dnes plno rádií - Svobodná Evropa – exilové, začalo vysílat 1. května 1951 v Mnichově - osobnosti: Ferdinand Peroutka (New York) Pavel Tigrid (Mnichov) II. televize - oproti všem ostatním sdělovacím prostředkům výhoda dynamického obrazu - ideální: přímý přenos
6
b) psaná I. periodický tisk – noviny a časopisy – Kramerius (první novinář), Tyl (Květy) atd. II. internetové zpravodajství – www.idnes.cz, www.novinky.cz, www.aktualne.cz III. teletext televizí IV. zpravodajství formou SMS
7
2. funkce publicistiky - informační – něco se sděluje, přinášejí se informace - persvazivní (získávací, přesvědčovací) – vnucuje názor - vzdělávací – určitým způsobem vzdělávat – odborné časopisy - zábavná – zaujmout, pobavit čtenáře - z funkcí vyplývá cíl: informovat, získávat, vzdělávat, pobavit, zaujmout
8
3. vlastnosti publicistiky - připravenost - aktuálnost a rychlost - promyšlenost - výstižnost - přesvědčivost - objektivita ?????
9
3. vlastnosti publicistiky - připravenost - aktuálnost a rychlost - promyšlenost - výstižnost - přesvědčivost - objektivita ????? 4. hláskosloví a tvarosloví - spisovné, s drobnými odchylkami v mluvené publicistice (např. sem tam nespisovná koncovka – u počasí – takže bude počasí celkem dobrý)
10
5. slovní zásoba -výrazy související s ekonomií, politikou, hospodářstvím, sportem -kontaktové prostředky – noviny (televize) + čtenář = jedno a to samé – učiňme, sledujme -sousloví a frazémy – přísloví (komu se nelení...), pořekadla (jak na Nový rok....) -módní slova – mapovat, transformovat, časový horizont, spotřebitelský koš -biblismy – trnová koruna, Svatý grál, boj Davida a Goliáše, Samson
11
-klišé - automatizovaný prostředek („něco, co už někdo řekl“), vnímaný negativně) – vycházet ze zabezpečené obrany, spoléhat na rychlé brejky atd. - obrazná pojmenování – metafory, personifikace, přirovnání -slova expresivní (působivé) a emocionální (působící na city) – vekslák, vytrubovat do světa, mazánek - slova slangová, argotická, někdy i úmyslně nespisovná
12
Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80- 902-5715-1. ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4. díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN 978-80-7358-202-9.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.