Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,"— Transkript prezentace:

1 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

2 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Obsah pojmu Obchodní strategie a funkcionální strategie podniku podle prof. Gumpina (60.léta) Obchodn í strategie Funkcion á ln í strategie Marketingov á strategie Jak é postaven í m á podnik á n í na trhu v souhrnu dos á hnout, jak é postupy maj í být použity, aby bylo tohoto postaven í dosaženo? Finančn í strategie Jakých finančn í ch c í lů m á být dosaženo a jakými postupy? Person á ln í a soci á ln í strategie: O jak é podniky usiluje podniku pro svůj person á l, a jak bude vystupovat na veřejnosti? Tržní cíle: Jak velký má být obrat? Jaký má být podíl na trhu? Jak se budeme chovat ve vztahu ke konkurenci? Výrobní cíle: Jak bude organizovaná výroba Jaký vzhled budou mít naše výrobky? Jak budou naše výrobky dále rozvíjeny a zdokonalovány? Z á kladn í strategie podniku

3 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Hierarchie kompetencí firmy Zákazník Procesuální kompetence Nabídková kompetence Základní kompetence

4 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. SIEMENS s.r.o. Základní kompetence Nabídková kompetence Procesuální kompetence Černá skříňka (zákazník) Reakce zákazníka (kupní chování) ano/ ne Vstupy Výstupy

5 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Struktura procesuálních kompetencí firmy

6 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Mercedez – Benz výroba karoserií kvalitní management prestiž společenský status BMWvýroba motorů motory, elektronika dynamické vozy potěšení z jízdy Canon optika, chemikálie, přesná mechanika miniaturizace kompaktnost, disponibilní kazety nízká cena za kopírování Sonyinovace, výrobaminiaturizace kompaktnost úroveň technologie více prostoru, vysoká funkčnost IBMmarketingkvalita servisuprůmyslový standard vysoký výkon

7 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Microsoft software, marketing, sociální kompetence integrace softwaru a informací standardní software snadné používání Hewlett – Packard diagnostika monitoring kontrola Integrace know- how pro komunikaci a tisk vysoký výkon operace s daty a kontrola dat Motorola bezdrátová komunikace know- how pro satelitní komunikace mobilní komunikace snadno dostupné zboží Southwest Airlines letová logistika letová efektivita: krátká doba obratu časté letyúspora času Wal – Mart dopravaefektivita v logistice ceny produktů rychlé doplnění zboží kratší doba nákupu úspora peněz

8 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera I. (zjednodušeno) Podniková kultura zaměřená na vnitřní procesy Klanová kulturaHierarchická kulturaSprávní kultura  rodinné vztahy  tradice  konsenzus jako hodnota  spoluúčast  formalizované vztahy  efektivita jako hodnota  závazná pravidla  koordinace aktivit  přizpůsobení vnější situaci  jistoty jako hodnota  bezpečnost  vysoká úroveň byrokracie Orientace na osobyOrientace na kontroluOrientace na stabilitu

9 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera II. (zjednodušeno) Podnikové kultury na pozici trhu Spontánní kulturaProdejní kulturaTržní kultura  dynamika, kreativita, podnikavost  inovace jako hodnota  vlastní iniciativa, styl vedení  rizika při změnách  intenzivní komunikace  kooperace  objemy prodeje jako hodnota  kolektivnost vedení  soutěživost, úspěšnost  výsledky práce jako hodnota  mentalita vítěze, styl vedení  agresivnost Orientace na růstOrientace na odbytOrientace na trh

10 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera III. (zjednodušeno) Podnikové kultury zaměřené na finanční toky Spekulativní kulturaInvestiční kultura  soustředěná komunikace  individualizmus  množství peněz jako hodnota  egoizmus  odborná způsobilost  vytrvalost  cit pro příležitost obchodu  odolnost Orientace na vydělávání penězOrientace na rozvoj, vývoj

11 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera IV. (zjednodušeno) Podniková kultura učící se organizace Podniková kultura učící se organizace se vyznačuje těmito znaky:  integrace práce a učení  inovační, tvůrčí a dynamický charakter  mobilizace lidského potenciálu  trvalé vysoké hospodářské výsledky Orientace na učení

12 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Souvislosti mezi podnikovou strategií a ŘLZ Zdroj:Zdroj: Shedden, W. L. Management Development Context and Strategies. Aldershot, Gower, 2010, s. 11

13 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Možné dopady finanční krize na lidské zdroje Růst české ekonomiky bude několik let nízký V podnikové sféře dojde k omezování výroby a služeb (zeštíhlování a fuze) Podniky budou také snižovat rozsahy týdenní pracovní doby a poskytovat náhrady mzdy (nejméně 60%) Odbory se soustředí na boj o pracovní místa oproti boji za vyšší mzdy

14 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Nejčastější opatření firem v České republice v důsledku globální recese Zdroj: Hewitt Associates, 2009, s. 3 14 Počet společnostíProcento Změny v oblasti peněžního odměňování/ snižování mezd 15163,2% Zrušení/ omezení zaměstnaneckých výhod a benefitů 4016,7% Omezení tréninků a vzdělávání11246,9% Pozastavení náboru zaměstnanců15163,2% Zkrácený pracovní čas/ zkrácený pracovní týden 5322,2% Neplacené volno/ dočasné zastavení činnosti 14 5,9% Propouštění zaměstnanců10845,2% Jiné 20 8,4%


Stáhnout ppt "Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,"

Podobné prezentace


Reklamy Google