Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRenata Jandová
1
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém a pátém ročníku. Téma:Stavba kvetoucí rostliny Metodický list (anotace): Prezentace stavby rostliny s popisem jednotlivých částí. Následný test ze stavby rostliny a popisu květu.
2
Tyčinky jsou samčí části květu Po opylení se z oplodněného vajíčka v semeníku vyvíjejí semena, kterými se rostliny rozmnožují V listech probíhá výživa rostlin. Prostřednictvím listů, rostliny přijímají oxid uhličitý a vydávají kyslík. Děje se tak pouze za světla, za pomocí zeleně listové (chlorofyl). Přitom se vytvářejí látky potřebné pro růst rostlin. Listy rostlina také dýchá (za světla i za tmy). Při dýchání přijímá kyslík a vydává v malém množství oxid uhličitý. Kořeny upevňují rostlinu v půdě, z půdy čerpají vodu s rozpuštěnými živinami. Při opylení jsou přenesena pylová zrna tyčinek na lepkavou bliznu pestíku (za pomocí hmyzu, větru apod.) Pestík je samičí část květu. Tyto barevné plátky vytvářejí korunu. Svou barevností a vůni lákají hmyz, který květ opyluje. Lístky kalichu obalují květ. Stonky nesou listy a květy rostliny. Pomocí stonků stoupá k listům a květům od kořenů voda s rozpuštěnými živinami. Z listů vedou stonkem ke kořenům zásobní látky, které rostlina vyrobila za pomocí světla a zeleně listové při své výživě. Poznámka: Některé rostliny kalich nemají. U takových rostlin korunu nazýváme okvětí.
3
Stavba rostliny a květu - testovací část:
4
1/ Tyčinky jsou: a/ samičí části květu b/ samčí části květu
5
2/ Kořeny slouží rostlině k: a/ čerpání vody s živinami a k dýchání b/ upevnění rostliny v půdě a k vylučování látek c/ upevnění v půdě a k čerpání vody s živinami
6
3/ Koruna rostliny je tvořena: a/ pestrobarevnými plátky b/ zelenými lístky c/ okvětím
7
4/ Květy rostlin slouží k: a/ dýchání b/ rozmnožování c/ výživě
8
5/ Okvětí najdeme u rostlin, které nemají: a/ květ b/ pestík c/ kalich
9
6/ Listy slouží především k: a/ rozmnožování rostlin b/ upevnění rostliny v půdě c/ výživě a dýchání rostlin
10
7/ Kořeny jsou: a/ podzemní část rostliny b/ nadzemní část rostliny
11
8/ Na kterou část květu jsou přenesena pylová zrna? a/ na korunu b/ na bliznu c/ na semeník
12
9/ Stonkem rostliny: a/ jsou vedeny k listům látky vyrobené v kořenech b/ je veden z listů vyrobený kyslík ke kořenům c/ stoupá od kořenů voda s rozpuštěnými živinami
13
10/ Semena rostlin slouží k: a/ výživě rostliny b/ rozmnožování rostliny c/ oplodnění rostliny
14
11/ Podle délky života, rozdělujeme rostliny na: a/ jednoleté, dvouleté a trvalky b/ staré a mladé c/ dvouleté a tříleté
15
12/ Plod na rostlině vznikne když: a/ vytvoří květ b/ vytvoří květ a dojde k jeho opylení c/ vytvoří květ a ten neupadne
16
13/ Rostliny podle typu stonku dělíme na: a/ velké a malé b/ tenkostěnné a tlustostěnné c/ dužnaté a dřevnaté
17
1b; 2c; 3a; 4b; 5c; 6c; 7a; 8b; 9c; 10b; 11a; 12b; 13c Správné odpovědi jsou:
18
Použité zdroje: - vlastní - „Přírodověda pro čtvrtý ročník základních škol“
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.