Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, 276 01 Mělník www.zsjm-me.cz tel.: 315 623 015 EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA Téma: PEDOSFÉRA Ročník: 9. Autor: Mgr. Martina Kopecká

2 PEDOSFÉRA Půdní obal Země Půdu tvoří živá a neživá složka ŽIVÁ SLOŽKA: - KOŘENY ŽIVÝCH ROSTLIN - MIKROORGANISMY (bakterie) - DROBNÍ ŽIVOČICHOVÉ (žížala, krtek, ….) NEŽIVÁ SLOŽKA: - PEVNÁ ČÁST (prach, písek a kamínky) - PŮDNÍ VODA - PŮDNÍ VZDUCH - HUMUS (odumřelé části rostlin a zbytky těl živočichů)

3 PŮDOTVORNÍ ČINITELÉ → činitelé, kteří se podílejí na vzniku půd: matečná hornina podnebí reliéf lidská činnost čas voda organismy

4 3. ORGANISMY: rozkladem zbytků organismů vzniká HUMUS → na jeho množství je závislá ÚRODNOST PŮDY. 1. MATEČNÁ HORNINA: určuje vlastnosti půd (sopečný popel – jedny z nejkvalitnějších půd, velký obsah živin) 2. PODNEBÍ - VODA: poměr vsaku a výparu. Převažuje - li výpar, půda se zasoluje. Při vsaku se vyluhuje.

5 PŮDNÍ PROFIL = PŘÍČNÝ ŘEZ PŮDOU Má několik částí = PŮDNÍ HORIZONTY → označují se různými symboly př. A, E, Bt, Bm, Bhs, C……

6 PŮDNÍ HORIZONTY ▬ A C A C E Bhs _ _ ▬ ▬ ▬ A Bt C A - humusový horizont C - matečná hornina A - humusový horizont Bt - horizont obohacený jílem C - matečná hornina A - humusový horizont E - horizont ochuzený o Fe a humus Bhs - horizont obohacený o Fe a humus C - matečná hornina Obr. 11

7 ROZDĚLENÍ PŮD ROZDĚLENÍ PODLE PŮDNÍCH HORIZONTŮ: A) PŮDNÍ TYPY 1. ČERNOZEMĚ Typické půdy stepí, mají mocný humusový horizont (60 - 80 cm) → jsou NEJÚRODNĚJŠÍ 2. HNĚDOZEMĚ Vznikají na sprašových hlínách s obsahem CaCO ₃, odpovídají rozsahu listnatých lesů, půdy pahorkatin. Obr. 1 Obr. 2

8 3. PODZOLY Vznikají na kyselých horninách (ŽULY, RULY, PÍSKOVCE), typické pro jehličnaté lesy, půdy vrchovin. DALŠÍ: GLEJOVÉ PŮDY = zamokřené půdy KAMBIZEM = hnědé lesní půdy FLUVIZEMĚ = NIVNÍ PŮDY - typické pro louky REDZINY = půdy krasových oblastí Obr. 3

9 PODZOLČERNOZEM HNĚDOZEM Obr. 4Obr. 5 Obr. 6

10 B) PŮDNÍ DRUHY → rozdělení podle velikosti částic v půdě 1. PŮDY PÍSČITÉ = PŮDY LEHKÉ - dobře propouštějí vodu, snadno vysychají 2. PŮDY HLINITÉ = PŮDY STŘEDNĚ TĚŽKÉ - NEJÚRODNĚJŠÍ 3. PŮDY JÍLOVITÉ = PŮDY TĚŽKÉ - špatně propouštějí vodu Obr. 7 půda písčitá půda hlinitá půda jílovitá

11 KYSELOST PŮDY - půdy kyselé = acidní s pH 4,5-6,5 - půdy neutrální s pH 6,5-7,3 - půdy zásadité = alkalické s pH 7,3-8 Zajímavosti: - Zahradním rostlinám většinou vyhovuje neutrální pH. - Ovocné stromy žádají pH 6,8 až 8,0. - Kyselá půda vyhovuje borůvkám, azalkám, ale i jahodníku a červenému rybízu. - Kyselost půdy snižujeme především vápněním. Obr. 8 Pokus: Obsah vápna v půdě můžete jednoduše zjistit tak, když na misce usušíte malé množství zeminy. Na suchý vzorek nalijte 8-mi % ocet. Pokud zemina zašumí, znamená to, že má dostatek vápna. Pokud nezašumí je potřeba vápnit.

12 PŮDNÍ EROZE = odnos půdy díky špatné péči o půdu (např. chybná zemědělská orba) Obr. 9Obr. 10

13 Obr. 1: http://apuri.rajce.idnes.cz/zmensene_obrazky_pudni_typy/#cernozem.jpg Obr. 2: http://apuri.rajce.idnes.cz/zmensene_obrazky_pudni_typy/#hnedozem.jpg Obr. 4: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BrownSoil.jpg Obr. 6: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg Obr. 5: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Podzol.jpg Obr. 3: http://www.google.cz/imgres?q=podzoly+PŮDNÍ+HORIZONTY&hl=cs&biw=1920&bih=958&tbm=isch&tbnid=OeiRHixlc- j2eM:&imgrefurl=http://apuri.rajce.idnes.cz/zmensene_obrazky_pudni_typy/&docid=7i4jLQNzQHuPCM&w=700&h=497&ei=fsY9TvmCCs- r8AO8p4mSAw&zoom=1&iact=hc&vpx=782&vpy=90&dur=1228&hovh=189&hovw=267&tx=133&ty=138&page=1&tbnh=125&tbnw=176&start=0&ndsp=65&ved=1t:429,r:4,s:0 Obr. 9: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karottenfeld_Erosion_2.jpg Obr. 10: http://www.google.cz/imgres?q=PŮDNÍ+EROZE&hl=cs&sa=X&tbs=isz:l&tbm=isch&tbnid=0EJ2epz4lfauNM:&imgrefurl=http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlada-projedna-navrh- zprisnujici-ochranu-pudy-pred- erozi&docid=guqiIwoGKqQBaM&w=1824&h=2485&ei=lMg9TuLGFYqs8QOyqsycAw&zoom=1&iact=hc&vpx=848&vpy=584&dur=964&hovh=262&hovw=192&tx=104&ty=172&page=1&tbnh= 114&tbnw=84&start=0&ndsp=69&ved=1t:429,r:17,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 11: Scan: učebnice Ekologický přírodopis pro 9. r očník základní školy, str. 46, obr. 74 Obr. 7 - 8: http://www.keliwood.cz/aktuality/druhy-pudy-kyselost-pudy-humus-cervenec-dil-prvni ODKAZY:


Stáhnout ppt "Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický."

Podobné prezentace


Reklamy Google