Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDavid Neduchal
1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 6. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE – Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový Ročník: 9. ročník Klíčová slova: činitel zvukový, významový, mluvnický, příklonky, přízvuk, melodie, důraz, tempo, pauzy, slovosled
2
ANOTACE Materiál poskytuje informace o hlavních zásadách českého slovosledu. Vysvětluje pojem činitel zvukový.
3
SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový
4
Hlavní zásady českého slovosledu -uspořádání slov v české větě ovlivňují tři činitelé: významový mluvnický zvukový
5
ČINITEL ZVUKOVÝ: ke zvukové stránce věty patří: o melodie o důraz o tempo o pauzy o přízvuk
6
MELODIE: druhy vět: věty oznamovací věty rozkazovací věty tázací zjišťovací věty tázací doplňovací melodie: klesavá zvýšená před koncem nebo na začátku ke konci nejprve klesavá pak stoupavá zvýšená na začátku nebo zvýšenou před koncem a pak klesavou citově zabarvené Všechny druhy vět mohou být citově zabarvené. zvýšením Projeví se to zvýšením melodie.
7
DŮRAZ: zdůraznit zesílímeumístíme je obvykle na konec věty Chceme-li zdůraznit některé slovo ve větě, zesílíme jeho přízvuk a umístíme je obvykle na konec věty. začátku věty Při silnějším důrazu stojí slovo na začátku věty. TEMPO (rychlost) + pauzy: V mluveném projevu dbáme na vhodné tempo. Tempo souvisí s pauzami. Pomalý projev s pauzami je zřetelnější.
8
DŮRAZ: hlavní přízvuk – na první slabice slova – na slabičné předložce vedlejší přízvuk – na dalších lichých slabikách nemají nepřízvučná příklonky některá slova přízvuk nemají jsou nepřízvučná = nazývají se příklonky o jsou to: Pepa pro Pepu lokomotiva pro lokomotivu krátké tvary osobních zájmen být tvary slovesa být ve složených slovesných tvarech –li spojka –li
9
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-148-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.