Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 6. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE – Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový Ročník: 9. ročník Klíčová slova: činitel zvukový, významový, mluvnický, příklonky, přízvuk, melodie, důraz, tempo, pauzy, slovosled

2 ANOTACE Materiál poskytuje informace o hlavních zásadách českého slovosledu. Vysvětluje pojem činitel zvukový.

3 SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový

4 Hlavní zásady českého slovosledu -uspořádání slov v české větě ovlivňují tři činitelé:  významový  mluvnický  zvukový

5 ČINITEL ZVUKOVÝ:  ke zvukové stránce věty patří: o melodie o důraz o tempo o pauzy o přízvuk

6 MELODIE: druhy vět:  věty oznamovací  věty rozkazovací  věty tázací zjišťovací  věty tázací doplňovací melodie:  klesavá  zvýšená před koncem nebo na začátku  ke konci nejprve klesavá pak stoupavá  zvýšená na začátku nebo zvýšenou před koncem a pak klesavou citově zabarvené Všechny druhy vět mohou být citově zabarvené. zvýšením Projeví se to zvýšením melodie.

7 DŮRAZ: zdůraznit zesílímeumístíme je obvykle na konec věty  Chceme-li zdůraznit některé slovo ve větě, zesílíme jeho přízvuk a umístíme je obvykle na konec věty. začátku věty  Při silnějším důrazu stojí slovo na začátku věty. TEMPO (rychlost) + pauzy:  V mluveném projevu dbáme na vhodné tempo. Tempo souvisí s pauzami. Pomalý projev s pauzami je zřetelnější.

8 DŮRAZ:  hlavní přízvuk – na první slabice slova – na slabičné předložce  vedlejší přízvuk – na dalších lichých slabikách nemají nepřízvučná příklonky  některá slova přízvuk nemají jsou nepřízvučná = nazývají se příklonky o jsou to: Pepa pro Pepu lokomotiva pro lokomotivu  krátké tvary osobních zájmen být  tvary slovesa být ve složených slovesných tvarech –li  spojka –li

9 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-148-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE."

Podobné prezentace


Reklamy Google