Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítězslav Dostál
1
Převod skutečných velikostí do měřítka
2
Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2 Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
3
Pro zakresleni mapy nebo plánu je třeba převést skutečné hodnoty do měřítka. Pokoj má tvar obdélníku s rozměry 5 metrů a 7 metrů. Chceme vytvořit plánek pokoje v měřítku 1 : 100 Převedeme 5 metrů na centimetry 5 m = 500 cm Měřítko je 1 : 100, takže vydělíme 500 : 100 = 5 Pokoj který má ve skutečnosti rozměry 5 a 7 metrů bude na plánu v měřítku 1 : 100 mít rozměry 5 a 7 cm Převedeme 7 metrů na centimetry 7 m = 700 cm Měřítko je 1 : 100, takže vydělíme 700 : 100 = 7
4
Změň skutečné rozměry pokoje tvaru obdélníku v měřítku 1 : 20. a = 8 m, b = 9 m a = 5,2 m, b = 10 m a = 7,5 m, b = 4,9 m a = 40 cm, b = 45 cm a = 26 cm, b = 50 cm a = 37,5 cm, b = 24,5 cm
5
Cesta z Prahy do Mladé Boleslavi je dlouhá 46 km. Vypočítej kolik centimetrů bude měřit tato vzdálenost na mapě s měřítkem 1 : 20 000. 46 km = 46 000 m = 4 600 000 cm 4 600 000 : 20 000 = 23 cm Cesta z Prahy do mladé Boleslavi bude na mapě s měřítkem 1 : 20 000 dlouhá 23 cm.
6
Urči vzdálenost dvou měst na mapě s měřítkem 1 : 500 000, jestliže ve skutečnosti jsou od sebe vzdálena: Praha – Brno ( 250 km) Praha – Ostrava ( 370 km) Praha – České Budějovice ( 150 km) Mladá Boleslav – Mělník ( 45 km) Mladá Boleslav – Liberec ( 51 km) 250 km = 250 000 m = 25 000 000 cm 25 000 000 : 500 000 = 50 cm 370 km = 370 000 m = 37 000 000 cm 37 000 000 : 500 000 = 74 cm 150 km = 150 000 m = 15 000 000 cm 15 000 000 : 500 000 = 30 cm 45 km = 45 000m = 4 500 000cm 4 500 000 : 500 000 = 9 cm 51 km = 51 000m = 5 100 000 cm 5 100 000 : 500 000 = 10,2 cm
7
Nakresli si do sešitu obrázek bytu a změň jeho skutečné rozměry v měřítku 1 : 50. 7 m 3 m 5 m 3 m 5 m dětský pokoj obývací pokoj koupelna chodba obývací pokoj: délka: šířka: dětský pokoj: délka: šířka: koupelna: délka: šířka: Chodba: délka: šířka: 14 cm 10 cm 14 cm 6 cm 10 cm 8 cm 10 cm
8
Vytvořeno jako DUM do předmětu matematika na Základní škole Mladá Boleslav, 17. listopadu 1325, příspěvková organizace pro sedmý ročník základní školy. Materiál slouží k doplnění učiva „Měřítka map a plánů“. Materiál doporučuji prezentovat pomocí dataprojektoru. Materiál byl vytvořen a pilotován v II. pololetí školního roku 2012/2013.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.