Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po."— Transkript prezentace:

1 Náročné životní situace

2 Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po stránce tělesné, tak i psychické.  Nejčastěji jsou uváděny následující NŽS:  Frustrace,  deprivace,  stres,  konflikt.

3 Frustrace

4  Je psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání uspokojení určité potřeby.Překážka působí rušivě na uspokojování potřeby a dosažení cíle a aktivizuje tzv. obranné frustrační mechanismy. Náchylnost k frustraci není u všech lidí stejná, stupeň odolnosti vůči frustraci nazýváme „ frustrační tolerance“ (jak dlouho snášet frustrační stav)  Dělí se na:  Vnější (fyzikální nebo sociální, př. ujíždějící tramvaj, zamčené dveře od WC, zákazy rodičů, fronta lidí).  Vnitřní (vlastnosti osobnosti, př. stydlivost, plachost pocity viny, výčitky svědomí, lenost).

5 Druhy frustrace  Deprivace - představuje stav dlouhodobého nedostatku něčeho, co je nezbytné pro uspokojování základních potřeb  Oddálení - znamená vynucené odložení uspokojení životně důležité potřeby  Zmaření - nastává, jestliže pod vlivem velikosti překážky nebo malé síly jedince dochází k neúspěchu při úsilí o dosažení cíle  Konflikt uvnitř jedince - je definován jako, střetnutí dvou nebo více protichůdných sil stojících na cestě k cíli.

6 Reakce na frustraci  Jedná se o reakce, kterými obvykle člověk řeší frustrační situace - obranné frustrační mechanismy

7 Reakce na frustraci  Útok - reakce osoby na překážku s cílem tuto překážku narušit, rozbít a tím dosáhnou žádaného cíle.  Únik, ústup - reakce kdy se člověk zbaví překážky, ale zároveň i cíle, je většinou hodnocen negativně jako bázlivost, nedostatek odvahy (např. zbabělý únik z místa nehody)  Obejití překážky - reakce třeba i delší cestou s vynaložením velkého úsilí. Nelze nic namítat pokud je obětováno pouze větší množství energie, ale nelze souhlasit s obcházením překážky, které je morálně nepřijatelné (úplatek, protekce, vydírání apod.)  Volba náhradního cíle (kompenzace) - reakce patří mezi "nejracionálnější" obranné frustrační mechanismy ( př. štípání dříví, sport apod.)  Fixace - znamená ustrnutí, uplívání na určitém způsobu chování, které by již vyžadovalo od jedince jiné, vhodnější, zralejší reakce. Jedná se o situaci, kdy se jedinec zastaví před překážkou a "otočí se k překážce zády" přestane ji vnímat (úmyslně či netečně).

8 Deprivace

9  Je psychický stav, který vzniká. když není dlouhodobě uspokojována základní potřeba. Chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování cílů. Druhy deprivace: Biologická - nastává při nedostatku výživy, pití, jídla, sexu, vody, tepla, ale i kyslíku, spánku. Sociální - nastává při nedostatku sociálních kontaktů nebo když dlouhodobě existují vážné problémy v mezilidských vztazích Psychická(citová) - je charakteristická neuspokojením psychických potřeb,neuspokojování potřeb lásky a jistoty Motorická - nemožnost přiměřeného pohybu Senzorická(smyslová) – nedostatek podnětů

10 Stres

11  Je stav organismu, který je odezvou na nadměrnou tělesnou či psychickou zátěž.  Stadia stresu  Poplachová reakce - během několika vteřin se změní životní funkce člověka, začnou se uplatňovat vývojově staré mechanismy, umožňující přežití při nebezpečí. Zvyšuje se koncentrace tzv. stresových hormonů. Cílem této reakce je zmobilizovat síly v organismu k obraně.  Fáze adaptace, přizpůsobení - mizí příznaky prvního stádia poplachu.  Stadium vyčerpání - nastává pokud nedojde k vyřešení stresové události ve fázích poplachu a adaptace. Dochází k vyčerpání adaptačních schopností organismu a k jeho zhroucení, což může mít podobu psychické poruchy, ale také syndromu vyhoření, deprese.

12 Reakce na stres  Útok – agrese, rozlišujeme 4 stupně: 1. Probíhá pouze v myšlení 2. Slovní(nadávky) 3. Zaměřená na předměty(rozbíjení, ničení) 4. Zaměřená na lidi(zvířata) – fyzické napadení  Útěk – stažení se ze zátěžové situace(únik do nemoci, denní snění, snižování závažnosti situace)

13 Řešení zátěžových situací  adaptivní(úspěšné) – např. uspokojivá změna situace, přijetí situace, náhradní řešení  Maladaptivní(neúspěšné) – destruktivní chování(agresivita, zneužívání alkoholu)

14 Konflikt

15  je psychický stav, kdy se jedinec ocitá ve střetu dvou nebo více protichůdných sil.  Cílem by mělo být naučit se pozitivně využívat konfliktů k vylepšení skupinových vztahů a ke svému osobnímu rozvoji.  Konflikt není negativním jevem, negativně v něm působí záporné emoce. Obvykle konflikty obsahují konstruktivní prvky.

16 Příčiny konfliktů  Vnitřní příčiny - leží uvnitř osobnosti jedince, možno je dále rozlišit:  Konfliktotvorné osobnosti - nevhodný temperament (cholerici) a nemorální charakterové vlastnosti, nedostatky v sebe-regulačních vlastnostech, poruchy ve způsobu myšlení, řeči.  Nepříznivý aktuální psychický a tělesný stav - neuspokojené potřeby, únava, stres, negativní emoce, nepříjemné bolesti apod.

17 Druhy konfliktů  Intrapersonální - (vznikající uvnitř jedince), stav vnitřního rozporu jedince, který vzniká současným působením dvou nebo více motivů, nichž si má vybrat jeden, ale žádný nemá výraznou převahu,  Interpersonální - (vnější, mezilidský), je střetnutí mezi dvěma nebo více jedinci či skupinami různých zájmů, potřeb, názorů, apod.

18 Zdroje  http://maturita2010.blog.cz/1011/narocne -zivotni-situace-flustrace-stres-konflikt http://maturita2010.blog.cz/1011/narocne -zivotni-situace-flustrace-stres-konflikt  http://cs.wikipedia.org/wiki/Konflikt http://cs.wikipedia.org/wiki/Konflikt  http://cs.wikipedia.org/wiki/Stres http://cs.wikipedia.org/wiki/Stres  http://cs.wikipedia.org/wiki/Frustrace http://cs.wikipedia.org/wiki/Frustrace  Kolektiv autorů. 0dmaturuj ze společenských věd, učebnice. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0 Microsoft Office placená školní licence zakoupená EOA Děčín


Stáhnout ppt "Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po."

Podobné prezentace


Reklamy Google