Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Společenskovědní seminář Tematická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Společenskovědní seminář Tematická."— Transkript prezentace:

1 Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Společenskovědní seminář Tematická oblast: Politologie Název vzdělávacího materiálu: Konec dějin a poslední člověk (seznámení se základními myšlenkami autora, výběr citátů umožňuje formou diskuse dospět k samostatnému zhodnocení, doporučený rozsah 40 minut) Kód vzdělávacího materiálu: ICT2-8-RTS Ročník: 4. čtyřletého / 6. šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: 7. 11. 2012 Jméno autora: Ivo Rejchrt

2 Francis Fukuyama: Konec dějin a poslední člověk

3 Obr. 1

4 Francis Fukuyama: Konec dějin a poslední člověk, Praha, Rybka Publishers 2002, z angl. originálu The End of History and The Last Man (1993) přeložil Michal Prokop Francis Fukuyama (* 27. října 1952, Chicago) je americký spisovatel a filosof japonského původu

5 V létě 1989 napsal článek s názvem „Konec dějin?“, v němž dokazoval, že liberální demokracie obstála v konkurenci s ostatními koncepcemi – a tím končí dějiny chápané v hegelovském (i marxistickém) smyslu jako vývoj lidského společenství k určitému cíli. Nepochopení. Proto napsal celou knihu

6 „Lze s jistotou říci, že dvacáté století z nás všech nadělalo přesvědčené historické pesimisty.“ „Zkušenost nás poučila, že budoucnost může obnášet nová a netušená zla, od fanatických diktátorských režimů a krvavých genocid po banalizaci života moderním konzumerismem, a že nás čekají dosud nebývalé katastrofy od nukleární zimy po globální oteplování.“

7 Přesto se ukázalo, že nedemokratické režimy vydrží méně a mají tendenci zanikat - „Legitimní vlády mají rezervu v důvěře obyvatel, díky níž jsou jim prominuty krátkodobé omyly, a vinu lze smýt odstraněním ministerského předsedy nebo kabinetu. Naproti tomu u proti- zákonných režimů selhání často bývá předzvěstí společenského převratu.“

8 „Ideologická hrozba, kterou kdysi komunismus představoval pro liberální demokracii, již neexistuje a po stažení sovětské armády z východní Evropy se rozplynula z velké části i hrozba vojenská.“

9 „Absence legitimní autority znamenala, že jakmile autoritářská vláda selhala v některé oblasti politiky, neexistoval již žádný vyšší princip, na který by se mohla odvolávat. Legitimita někdy bývá přirovnávána k finanční rezervě v hotovosti. Všechny vlády, demokratické i autoritativní, procházejí přízni- vými i nepříznivými obdobími; ale pouze legitimní vlády mají onu rezervu, z níž mohou čerpat v dobách krize.“

10 Hledání filosofického vysvětlení: „Proto bychom se raději měli spolehnout nikoli na Marxe a společenskovědní tradici, která vychází z ekonomického pohledu na dějiny, ale na Hegela, jeho „idealistického“ předchůdce, jenž mezi filozofy jako první přijal Kantovu výzvu k sepsání světových dějin. (…) Pro Hegela není základním hybatelem lidských dějin moderní přírodověda nebo stále se rozšiřující horizont žádosti, ale zcela neekonomické nutkání nazývané boj o uznání.“

11 Člověk dokáže popřít základní princip – pud sebezáchovy – ve jménu něčeho silnějšího. I zvířata dokáží bojovat o záchranu života svého či mláďat, ale jedině člověk pro svou důstojnost – je něčím víc než strojem… „Problém lidských dějin lze v jistém smyslu nahlížet jako hledání způsobu, jak uspokojit touhu pánů i rabů po uznání na vzájemném a rovném základě; dějiny končí vítězstvím takového společenského řádu, který tohoto cíle dosáhne.“

12 „Racionalizace uznání mohla proběhnout pouze na všeobecném a rovném základě. Vnitřní „rozpor“ vztahu pána a raba byl vyřešen ve státě, který úspěšně spojil morálku obou. Základní rozlišení mezi pány a raby zmizelo a z bývalých rabů se stali noví páni – nikoli jiných rabů, ale sebe samých. V tom spočíval význam „ducha roku 1776“ – nešlo o vítězství další skupiny pánů či vzestup nového rabského vědomí, ale o uskutečnění sebevlády v podobě demokratického uspořádání. V tomto novém spojení zůstalo zachováno cosi z panství a rabství – uspokojení na straně pána a práce raba.“

13 „Na konci dějin už liberální demokracii nezbývají žádní vážní ideologičtí konkurenti. V minulosti lidé odmítali liberální demokracii, protože věřili, že se nevyrovná monarchii, aristokracii, teokracii, fašismu, komunistickému totalitarismu nebo jakékoli jiné ideologii, v niž shodou okolností věřili. Nyní se však zdá, že s výjimkou islámského světa panuje všeobecná shoda v názoru, že liberální demokracie přestavuje nejracionálnější formu vlády, což znamená, že takto uspořádaný stát v nejvyšší možné míře naplňuje racionální touhu či racionální uznání.“

14 Největší oponent F. Fukuyamy: Samuel Huntington (18. dubna 1927, New York − 24. prosince 2008, Martha's Vineyard) byl vlivný a kontroverzní americký politický teoretik neokonzervatismu, byl poradcem amerického prezidenta Cartera a napsal bestseller Střet civilizací

15 Článek (1993) a kniha Střet civilizací (1996) vyvolal velkou polemiku, protože proti představě „konce dějin“ a očekávání pokojného vítězství demokracie po pádu komunistických režimů postavil představu několika soupeřících civilizací, z nichž zejména indická, konfuciánská a islámská jsou podle Huntingtona na vzestupu. Obecně uvádí osm civilizací: západní, slovansko-pravoslavná, islámská, hinduistická, konfuciánská, japonská, latinskoamerická a africká.

16 Roli vzájemně soupeřích velmocí po konci studené války převzaly civilizace, respektive jejich ústřední státy nebo kandidáti na ústřední státy, kteří mají šanci stát se v budoucnu ústředním státem. Teorie o střetu civilizací je nejvíce pravděpodobná podle Huntingtona v případě civilizací západní, pravoslavné a čínské. Jejich ústřední mocnosti - Spojené státy americké, Rusko a Čína, kolem sebe sdružují státy se stejnou orientací a kulturou.

17 „Svět, ve kterém hrají vůdčí nebo dominantní roli ústřední státy, je svět rozdělený na sféry vlivu. Je to také svět, v němž uplatňování vlivu ústředních států mírní a tlumí společná kultura, sdílená s ostatními členskými státy civilizace.“ Společné kulturní prvky umožňují ústřednímu státu vytvářet jakýsi civilizační řád, který je respektován jednak členskými zeměmi, jednak vnějšími civilizacemi. V některých pasážích své knihy Huntington hovoří místo o pravoslavné civilizaci o civilizaci islámské.

18 Kritikové na to namítají, že klasifikace „civilizací“ je naivní, že Huntington přeceňuje význam kulturní rozdílnosti a nebere na vědomí různosti a rozpory uvnitř jednotlivých kulturních okruhů.

19 Zatímco Huntigton předpovídá neustálý spor základních civilizačních celků (např. západního, pravoslavného, islámského či buddhistického), Fukuyama tvrdí, že pádem Železné opony dějiny v podstatě skončily, neboť sice stále budou „probíhat události a vycházet noviny, které o nich budou psát“, ale demokratický a ekonomicky liberální světařád se ukázal jako jediný možný.

20 Státy jako Kuba či Bělorusko jsou pouze anachronismem a je otázkou času, kdy i v nich zvítězí západní model fungování společnosti. Fukuyama sám se přirovnává k Marxovi, avšak s tím rozdílem, že ten považoval dějiny za spění ke komunismu, Fukuyama za jejich konec považuje právě dosažení liberální společnosti.

21 Literatura: Francis Fukuyama: Konec dějin a poslední člověk, Praha, Rybka Publishers 2002, z angl. originálu The End of History and The Last Man (1993) přeložil Michal Prokop Květoslav Linhart: Francis Fukuyama a Samuel Huntington (Konec dějin nebo střet civilizací?), Katedra filozofie FF MU 2009, Magisterská diplomová práce http://cs.wikipedia.org/wiki/Francis_Fukuyama http://cs.wikipedia.org/wiki/Samuel_Huntington Obr. 1: http://www.popron.cz/fotocache/bigorig/725958.jpghttp://www.popron.cz/fotocache/bigorig/725958.jpg

22 Otázky k tématu: 1. Za jakých historických okolnosti formuloval Francis Fukuyama svou teorii? 2. Co motivuje člověka k podpoře demokratické společnosti? 3. V čem je výhoda demokratické společnosti oproti nedemokratické?

23 4. V jakém smyslu očekává Fukuyama konec dějin? 5. Jaký názor na budoucí vývoj světa hlásal Samuel Huntington? 6. Jaký je váš názor na oba vyhraněné pohledy?

24 Konec


Stáhnout ppt "Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Společenskovědní seminář Tematická."

Podobné prezentace


Reklamy Google