Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJosef Špringl
1
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál poukazuje na základní rozdělení, druhy a předmět POZOROVÁNÍ. učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál poukazuje na základní rozdělení, druhy a předmět POZOROVÁNÍ. Klíčová slova: introspekce, extrospekce, projevy – citové, sociální, verbální, neverbální verbální, neverbální Cílová skupina: Žáci středních škol Název: Metody psychologie 1.část – Pozorování Jméno autora: Monika Arsenjevová Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace příspěvková organizace Vytvořeno dne: 1.pololetí školního roku roku 2013/2014
2
Metody psychologie I.část Pozorování Vypracovala: Monika Arsenjevová
3
Metody psychologie dělíme a) Základní b) Pomocné
4
Základní metody 1. Pozorování 2. Rozhovor 3. Dotazník 4. Testy 5. Sociometrická metoda 6. Experiment
5
Pozorování - základní a nejčastěji používaná metoda - používá se jako samostatná metoda nebo v kombinaci s jinými metodami
6
Dodržujeme tyto zásady: Dodržujeme tyto zásady: plánovitost plánovitost systematičnost systematičnost přesnost a objektivita přesnost a objektivita
7
Předmět pozorování Předmět pozorování –neverbální projevy – motorické projevy, aktivita, mimika, vnější vzhled atd. –verbální projevy – obsahové a formální charakteristiky řeči (př. vady řeči)
8
–sociální projevy – navazování kontaktu zájem o sociální okolí zájem o sociální okolí schopnost kooperace schopnost kooperace kdo je dominantní kdo je dominantní kdo je submisivní kdo je submisivní –citové projevy – převládající nálada živost a intenzita emocí živost a intenzita emocí atd. atd.
9
Mimika, sociální vztahy, motorika – to je vše je předmětem pozorování. Mimika, sociální vztahy, motorika – to je vše je předmětem pozorování.
10
- můžeme používat – fotografické přístroje - diktafony - diktafony - písemná forma záznamu - písemná forma záznamu - objektivitu zvyšuje – účast dvou či více - objektivitu zvyšuje – účast dvou či více pozorovatelů pozorovatelů
11
Při pozorování můžeme používat např. fotoaparáty, diktafony, videokamery. Při pozorování můžeme používat např. fotoaparáty, diktafony, videokamery.
12
Pozorování dělíme: Pozorování dělíme: introspekci – sledování a popis vlastního introspekci – sledování a popis vlastního prožívání prožívání extrospekci – sledování jiného člověka extrospekci – sledování jiného člověka
13
Dále pozorování dělíme: krátkodobé krátkodobé dlouhodobé dlouhodobé individuální individuální skupinové skupinové
14
Použitá literatura a zdroje Švingalová, D.: Základy psychologie. Liberec, Technická univerzita v Liberci 1996. Štefanovič, J. Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
15
http://www.avistarentals.com/mini-dv-vx2100- video-cameras.html http://www.avistarentals.com/mini-dv-vx2100- video-cameras.html http://www.fotoradce.cz/nej- digitalnifotoaparaty-fotoaparaty-s-nejvetsim- rozsahem-zoomu-clanekid98 http://www.fotoradce.cz/nej- digitalnifotoaparaty-fotoaparaty-s-nejvetsim- rozsahem-zoomu-clanekid98 http://zena.atlas.sk/zdedili-deti-vasu- mimiku/deti/spunti/535911.html http://powerlifting.ronnie.cz/c-11836-v-kleci-i- probuzeni.html
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.