Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRudolf Konečný
1
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec, 1.-3.10.2009 R.Havlík, M.Lejska, P.Weberová, E.Bártková AUDIO-Fon centr Brno
2
Úkoly ošetřujícího foniatra Diagnostika stavu sluchu Kompenzace sluchové vady sluchadly Centrální koordinační role
3
Úkoly ošetřujícího foniatra Diagnostika stavu sluchu Kompenzace sluchové vady sluchadly Centrální koordinační role
4
Rozvaha před aplikací sluchadel Některé skutečnosti víme jistě Některé skutečnosti nevíme jistě Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec
5
Rozvaha před aplikací sluchadel Některé skutečnosti víme jistě Některé skutečnosti nevíme jistě Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec
6
Rozvaha před aplikací sluchadel Některé skutečnosti víme jistě Některé skutečnosti nevíme jistě Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec
7
Co víme jistě ? 1. Centrální část sluchového orgánu se funkčně vyvíjí a uzrává pouze při aferentní aktivitě přicházející z kochley 2. S postupujícím časem se při chybějící stimulaci schopnost využít zvukové podněty sluchovými centry výrazně snižuje => korekci je nutno aplikovat co nejdříve, pokud možno nejpozději do 6 měsíců věku dítěte
8
Co víme jistě ? 3. Dítě poznává svět zvuků jeho soustavným monitorováním 4. Sluch je základním zpětnovazebným systémem řeči jedince => sluchadlo by mělo zajistit slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál udržovat v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu
9
Co víme jistě ? 5. Schopnost percepce řeči a následně její motorické realizace je pozvolný a časově náročný proces 6. Sluchově postižené dítě potřebuje zdůraznit vjem řeči oproti akustickému pozadí => krom adekvátního frekvenčně-specifického zesílení je žádoucí poskytnout co nejvyšší poměr signál-šum (SNR)
10
Co víme jistě ? 7. Neexistuje žádná objektivní metoda prokazující, jak dítě zesílený zvuk skutečně slyší 8. Je velmi důležitá spolupráce detailně poučených rodičů a speciálních pedagogů => v hodnocení efektu korekce jsme odkázání na pozorování a behaviorální metody
11
Co víme jistě ? 9. K dispozici je celá řada moderních sluchadel i software k nastavení parametrů zesílení 10. I do malého dětského ouška je možno vyrobit kvalitní a dobře těsnící ušní vložku => z technického hlediska máme k dispozici vše, co potřebujeme
12
Co nevíme jistě ? 1. Jaký je skutečný frekvenčně specifický práh sluchu dítěte 2. Kde leží práh jeho nepříjemného poslechu => matematicky spočítaný cílový zisk a výstup jsou pouze aproximativní, jejich optimální hodnoty se od nich mohou v mnoha případech značně lišit
13
Co nevíme jistě ? 3. V mnoha případech je měření akustického tlaku před bubínkem u nejmenších dětí velmi obtížně realizovatelné 4. Měření výstupního signálu frekvenčními stimuly nemá u multikanálových sluchadel in situ smysl => bez speciálního vybavení neznáme reálný vložný zisk sluchadla
14
Co nevíme prakticky vůbec ? 1. Jak je malfunkčním sluchovým orgánem vnímán nadprahově aplikovaný zvuk 2. Zda je či není přítomna diplakuze => o kvalitě percepce zvuků a binaurálním vyvážení poslechu nemůžeme získat žádnou informaci
15
Co nevíme prakticky vůbec ? 3. Jaká je schopnost centrálního nervového systému konkrétního dítěte zpracovat komplexní akustický signál a identifikovat v něm řeč 4. Jaké má dítě řečové nadání => vývoj komunikačních schopností těžce sluchově postiženého dítěte lze dopředu jen velmi těžko odhadnout
16
Závěry – aplikace korekce I v době velkého technického pokroku zůstává korekce sluchové vady u nejmenších dětí mnohdy velmi komplikovaným procesem I v době velkého technického pokroku zůstává korekce sluchové vady u nejmenších dětí mnohdy velmi komplikovaným procesem Vyžaduje bohaté teoretické znalosti a praktické zkušenosti foniatra a sluchadlového specialisty v jedné osobě Nalezení optimálních hodnot parametrů zesílení sluchadel může být zdlouhavým dějem, na němž se velmi aktivně podílejí též detailně poučení rodiče a speciální pedagogové
17
Závěry – hodnocení efektu korekce Pohled krátkodobý - pozorování reakcí dítěte na aplikované zvukové podněty Pohled krátkodobý - pozorování reakcí dítěte na aplikované zvukové podněty Pohled dlouhodobý – hodnocení postupného vývoje řečové percepce a následně její motorické realizace Pohled dlouhodobý – hodnocení postupného vývoje řečové percepce a následně její motorické realizace Některé skutečnosti nelze dopředu s dostatečnou validitou odhadnout.
18
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.