Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Shrnutí analýzy pro pracovní skupinu 19. 9. 2014
2
v tradičních menších obchodech nakupuje cca 15% obyv. ČR, podíl obchodních řetězců roste v zázemí MR – cena a růst image kvality ◦ v zázemí MR nově Penny, Lidl (Stříbro), TESCO (Planá), Plzeň obtíže udržení obchodu v malých obcích do 300 obyv. uzavírání prodejen postavených před r. 1989 v důsledku úbytku obyvatel, konkurenci řetězců, ekonomické náročnosti provozu ◦ Bezdružice (2x), Horní Kozolupy, Slavice, Cebiv vstup vietnamských obchodníků – ceny, otevírací doba, kvalita (?) ◦ Bezdružice (2x), Kokašice, Černošín stabilita prodejny – počet obyvatel, zaměstnanost, centra služeb a vybavenosti, atraktivita pro cestovní ruch, dopravní poloha a spojení, kvalita sortimentu, vlastnictví a stav objektu ◦ Bezdružice – prodejna masa a uzenin výhoda možné sdružení funkcí a sortimentu ◦ Záchlumí – spojení s restaurací
3
celkem je v MR KL 9 prodejen v 6 obcích ◦ Konstantinovy Lázně(2), Bezdružice(2), Kokašice, Černošín(2), Záchlumí a Lestkov ◦ riziko stability (počet obyv.) – Lestkov, Kokašice, Záchlumí 40 obcí a jejich částí v místě prodejnu potravin nemá ◦ Obce: Horní Kozolupy, Cebiv větší území bez prodejny ◦ jiho-východ MR, pás mezi II/201 a II/230 ◦ severozápadní část – význam Lestkova (!) zhoršené podmínky dostupnosti ◦ Kořen, Vrbice, Záhoří, Kamýk
4
blízkost řetězců Stříbro, Planá – jižní a severní část MR (týdenní nákup) ◦ ze středu MR cca 20km ◦ (Konstantinovy Lázně, Okrouhlé Hradiště, Bezdružice, Kokašice = cca 1800 obyv) dostupnost menších prodejen (denní nákup) – průměrně 3,6km ◦ Horní Kozolupy (4,7), Slavice (2,5), Cebiv (3,6) ◦ sídla nad 100 obyv: Okrouhlé Hradiště (2,7), Cebiv, Horní Kozolupy, Víchov prodejna Lestkov – význam pro severní část MR, obsluha cca 367 obyv.
6
jihovýchodní část MR a severní část MR KL bez dostupné prodejny potravin v sídle výrazný pokles počtu obyvatel ve východní části MR → úbytek vybavenosti v Bezdružicích ◦ dříve dva obchody s širším sortimentem potravin ◦ dnes jiné dva – vietnamští obchodníci obnovení zaniklých prodejen (Cebiv, Horní Kozolupy, Slavicích) - neidentifikovány zásadní změny sociálních a ekonomických parametrů ◦ úbytek a stagnace obyvatelstva, minimální ekonomické aktivity, technický stav prodejen ◦ nejbližší prodejna v Záchlumí, popř. Kokašice potřeba udržet stabilitu některých prodejen (Lestkov a Kokašice) ◦ riziko z hlediska počtu obyvatel v obcích, významnější prodejna v Lestkově dostupnost supermarketu (Stříbro, Planá) většinou do 22 km – spíše na týdenní nákupy průměrná vzdálenost z částí obcí bez prodejny do obchodu cca 3,6 km ◦ při zrušení prodejny v Lestkově - prodejna až 6 km v bezprostředním zázemí MR KL nebyly dopravně dostupné prodejny potravin hodnoceny
7
40 obcí a jejich částí v MR KL bez funkční prodejny ◦ v těchto obcích dle SLDB 2011 trvale žilo 1289 obyvatel, tj. 29% z celkového počtu obyvatel MR KL nemá v místě svého bydliště funkční prodejnu potravin dostupnost služeb ◦ snazší pro dojíždějící za prací ◦ zhoršená pro ekonomicky neaktivní (senioři 65+, nezaměstnaní), příp. ty kteří za prací nedojíždějí = bez dostupnosti obchodu v místě bydliště = cca 330 obyv.MR průměrný výdaj za potraviny cca 15 tis. Kč/obyv/rok (cu2010) výdaje za potraviny obyvatel v obcích a sídlech MR bez prodejny – 19,3 mil. Kč/rok výdaje za potraviny obyvatel v obcích a sídlech MR bez dostupnosti obchodu – 4,9 mil. Kč/rok
8
Nákupy on-line ◦ většinou řetězce, v MR zatím nedostupné Pojízdná prodejna ◦ inovovaný koncept, v MR neidentifikován Obnova uzavřené prodejny ◦ bariéra – kupní síla, technický stav, vlastnictví ◦ možné navázání na jiné služby – např. restaurace Spojení zajištění nákupu potravin s pečovatelskou službou ◦ spojení s donáškou jídel Nulová varianta
9
Ing. Filip Uhlík Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.