Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Strategie Jihomoravského kraje v oblasti zemědělství Brno, 21. května 2013
2
Zemědělství Jihomoravského kraje Více než 60 % území kraje tvoří zemědělská půda Okresy Vyškov a Znojmo – více než 90 % zemědělské půdy zorněno Nadprůměrné hektarové výnosy v mezikrajském srovnání – limitujícím faktorem je voda Vinohradnictví – téměř 90 % vinic ČR je v JMK Ovocnářství – více než pětina sadů v ČR je na území JMK Menší zastoupení pastvin a luk
4
Silné stránky zemědělství v Jihomoravském kraji Tradice ve specializovaných oborech Vysoce nadprůměrné přírodní předpoklady Slabé stránky zemědělství v Jihomoravském kraji Redukce hospodářských zvířat Redukce zpracovatelských kapacit Neexistující síť odbytových organizací Nedostatečná ochrana půdního fondu Neřešení rozlivů vod při záplavách Ohrožení Změna klimatu (sucha, povodně) Pokles zemědělské produkce vedoucí k degradaci krajiny Ztráta pracovních příležitostí Nízký odbyt produkce Neexistující národní obchodní síť Výprodej půdy Nevyvážená dotační politika
6
Dopady negativních povětrnostních podmínek na zemědělství a potravinářství Rok 2012 Suchá zima, únor s extrémními holomrazy (pod -20 °C) Pozdní jarní mráz v polovině května (18. května naměřeno - 6,5 °C) Souběh téměř nulových srážek a vysokých teplot To vedlo k nedostatku kvalitních objemných krmiv (seno, senáž) a výpadku produkce ve výši cca 7 mld Kč Kritický až velmi kritický stav v některých okresech Představenstvem RAK JMK byla navržena systémová opatření, která nebyla dosud ze strany státu akceptována
7
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Do přípravy zapojeni zástupci agrární komory JMK Schválena Zastupitelstvem JMK v roce 2012 Cílem opatření Zemědělství a péče o krajinu je: –stabilizovat krajinu s ohledem na její produkční funkci z hlediska jejích přírodních hodnot –zvýšit udržitelnost, konkurenceschopnost a image zemědělství a potravinářství jde o strategická odvětví z hlediska místní ekonomiky i péče o krajinu Vzhledem k působnosti krajů role kraje spočívá především v jednání, lobbingu apod. Kraj může být gestorem např. v –Zapojení podnikatelů do aktivit kraje v oblasti inovační politiky a marketingu –Podpoře inovativního podnikání v oblastech využitelných v zemědělství
8
Plánované a podporované aktivity v roce 2013 Spolupráce s profesními organizacemi na propagaci zemědělství –podpora regionálních potravin (soutěže regionální potravina JMK, Zlatá Chuť jižní Moravy) –Jihomoravské dožínky, Příprava projektu, jehož cílem bude propagace spotřeby regionálních produktů ve školských zařízeních, Podpora včelařství Podpora vinařství Země živitelka
9
rok200520062007200820092010201120122013 Rozpočet JMK – zemědělství v mil. Kč 133914,515,2512,36310,1379,63 Z toho dotace Vinařskému fondu 12,7338553,5? Přehled podpory v oblasti zemědělství z rozpočtu JMK v letech 2005 – 2013
10
Další možné aktivity Jihomoravského kraje Zajištění pravidelné informační a poradenské podpory Cílené poskytování informací a konzultační odborné poradenství pro mladé začínající podnikatele v zemědělství –stále klesá zájem o podnikání v zemědělství u mladých lidí do 35 let –rozvíjet podnikavost studentů středních škol v oblasti zemědělství Osvěta a podpora při budování kooperačních sdružení (klastrů) – prvovýroba-zpracovatel-prodejce další vzdělávání dospělých – management mikropodniků v zemědělství Celokrajská soutěž v nejúspěšnějšího podnikatele v zemědělství Marketingová aktivita – podpora zvýšení poptávky po tradičních produktech jižní Moravy (zelinářství, ovocnářství, vinařství…) Opatření na podporu rozšíření exportních možností
11
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.