Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vysoké Tatry,...a „naše“ jízdy do Tater i nazpět, (a to nejen s EM-jednotkami z 20. století) od JirAd... s použitím starších fotek „vlastních“ i „cizích“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vysoké Tatry,...a „naše“ jízdy do Tater i nazpět, (a to nejen s EM-jednotkami z 20. století) od JirAd... s použitím starších fotek „vlastních“ i „cizích“"— Transkript prezentace:

1

2 Vysoké Tatry,...a „naše“ jízdy do Tater i nazpět, (a to nejen s EM-jednotkami z 20. století) od JirAd... s použitím starších fotek „vlastních“ i „cizích“ (a pohlednic jednak z „vlastní sbírky“, „druhak pohledů přeposílaných“)

3 Starý Smokovec (někdy před rokem 1904)

4 Tamtéž, ale až po 2. srpnu 1904 – - neboť tu přibyla „novinka“ - a až mnohem později jí začali říkat T R O L E J B U S

5 Jen o kousek níže a jen o 4 roky později provoz TVV (později též THEVV/TEVD/TEŽ) byl zahájen 20. 12. 1908

6 ... a 3 dny předtím, tj. 17. 12. 1908, zahájila i tato lanovka (pohlednice „Lichtig“ je však mnohem mladší)

7 a nebo snad až z roku 1909 ??? Možná, že toto foto pochází přímo ze „zahájení provozu TVV“

8 Celková modernizace THEVV v roce 1912...

9 Další modernizace TEVD v roce 1930 – jeden nový vůz č. 7

10 ... novější vůz jezdí rychleji a tak se nám před Braniskem poněkud „rozmázl“

11 Další lokalita je jasná na první pohled, ale jak se tam dostaneme?

12 ... až sem by to šlo už od 8. 12. 1871... ačkoli A. Chytil vydal tuto pohlednici až v roce 1924

13 ... od 31. 7. 1896 se ve Štrbě dalo také i „přesedat“...

14

15 ... ale šlo by to jenom do 14. 8. 1932

16 Od 13. 8. 1912 se sem dalo přijet i jinou místní drahou - z Popradu ! (trať Poprad - Smokovce jsme před chvílí probírali a další etapa elektrizace končila v Tatranské Poliance – na tomto úseku provoz zahájili již koncem roku 1911)

17 Novější vůz na stejném místě

18 Od 12. 2. 1970 (po 38-leté přestávce) opět novou zubačkou (ovšem jenom „poblíž“)

19 Kdy toto začalo jezdit, to mi nějak uniklo (fotil jsem až po listopadové kalamitě 2004)

20

21 Fabrication Française Lichtig pořídil i „vícejazyčnou“=„mladší, ale hůř kolorovanou“:. elektrizováno od 16. 12. 1911

22 I k Lomnickému štítu ↓ přibylo mnohé, avšak přibývalo jen postupně:

23 ... od 16. 12. 1911 nejdřív „druhé křídlo THEVV“ (snímek je však pořízen až po 2. světové válce)

24 Na Skalnaté pleso jezdí lanovka od 22. 12. 1937 a až nahoru teprve od 19. 12. 1941.

25 ... ale při poslední modernizaci (prý) zmizel tento jediný sloup

26 ale ještě v roce 1964 se „barevně“ moc nefotilo a tak i 1. sériová EM 475.1001/002 při své první červnové jízdě do Tater (foto Marie Mikušková = firemní prospekt vagónky) vypadala takto:

27 První jízda do Tater s prototypem EM 488.0001/002 Časopis Vagonář č. 8/ 1972 má na str. 2 fotku jednotky stojící v Popradě (foto Mokráš) a reportáž s nadpisem „Když semafory měly zelenou“: Je ráno 24. 2. Procházíme se po nástupišti... a čekáme na odemčení jednotky... Pak nasedají: zástupce přejímacího orgánu Molík, vedoucí prototypové dílny Břečka, OTK Majer, výstupní kontrolor Ševeček a další, z MEZu Vsetín: Kristen, Kožich, Cedivodová... zástupci BSP, kteří navrhli elektrickou část (EM 488 má 38 km vodičů všeho druhu... a Chromela s lidmi ze zkušebny nemají práci, vše probíhá bez závad... Volný a Orel z prototypové dílny seřizují „koncáky“, za dohledu s. Reimana se střídají bohumínští strojvedoucí... V Popradě je tříhodinová pauza, zpět je na celé trati zelená... Příjezd do Studénky ve 20.00... Jednotka je od počátku března 1972... nasazena v normálním provozu ČSD Studeňák-fotograf Mokráš (stejně jako předtím Mikušková) mi z podobných akcí věnovali své profi-fotky, např. tuto: Já zde vidím Oldřicha Hurníka a sebe (předpokládám!!!) Na jiné fotce je jiná BSP a jde tedy i o jinou jízdu !!! Ptám se: KDY SE JÍZDA KONALA ? KDE SE TO FOTILO ? S pomocí Brunka a Milánka jsme rozluštili ksichty chlapů - NEBO SE SNAD VE JMÉNECH VŠICHNI MÝLÍME a ta ženská na fotce je nějaká CEDIVODOVÁ ?????

28 Naposledy dne 16. 12. 2011 jsem byl ve vagonářském muzeu, (a to na pozvání pana ředitele RsDr. Martina Šmídy, s kterým „spolupracuji“ od r. 1994, stejně jako do té doby i s řediteli: PhDr. Slavomírem Černínem, nebo předtím i Rudolfem Hübscherem, který však byl do normalizace vedoucím pttp dílny vagónky ve Studénce), ale fotku EM 488.0001/002 v Popradě dne 24. 2. 1972 jsme opět nenašli !!! Proto se raději „kochej“ např. Slavkovským štítem:

29 Nebo pohledem ze Starého Smokovce až na Lomnický štít

30 Nový Smokovec

31 Velký studený potok (správně česky „Kohlbach“) ve Velké studené dolině kdysi a „nedávno“

32 Cestou z Hrebienka do některé z obou dolin se musíš rozhodnout nejpozději u chaty Kamzík!


Stáhnout ppt "Vysoké Tatry,...a „naše“ jízdy do Tater i nazpět, (a to nejen s EM-jednotkami z 20. století) od JirAd... s použitím starších fotek „vlastních“ i „cizích“"

Podobné prezentace


Reklamy Google