Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarcela Dvořáková
1
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO00640824 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0134 Název projektuModerní škola Tematická oblast Psychologie a komunikace Název DUM Porucha chování - autismus Označení DUM VY_32_INOVACE_PSK4.13 Autor PhDr. Lenka Matějčíková Anotace Autismus jako porucha chování, specifické příznaky, psychologický přístup ke klientům s autismem Metodický pokyn Prezentace je určena pro 4. ročník oboru Sociální činnost. Na základě zkušenosti z předmětu Odborná praxe. Metodou brainstormingu žáci popisují autismus, jeho příznaky. Vycházejí z filmu Rain Man. Uvědomují si specifické znaky této poruchy chování. Datum vytvoření 10.9.2013
2
Rain Man (1988) „Život egoistického mladého muže změní setkání s nemocným bratrem.“ Zdroj: OutNow! Image Gallery
3
Raymond nedokáže komunikovat s okolím, nechápe své emoce a jakákoli změna zavedených rituálů u něj vyvolává záchvaty paniky. Na základě filmu uveďte další char a kteristiky Diagnóza: ……………….
4
jedna z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje vrozená porucha některých mozkových funkcí porucha vzniká na neurobiologickém podkladě předpokládá se, že určitou roli zde hrají genetické faktory, různá infekční onemocnění a chemické procesy v mozku – přesná příčina – neznámá syndrom, který se diagnostikuje na základě projevů chování
5
nedobrovolné samotářství („extrémní osamělost“) –“sociální slepota“ nedostatek sociálně emoční vzájemnosti (strach z cizích lidí, narušený sociální kontext…) chybí spontánní snaha o kontakt, navazování vztahů a zábava s jinými lidmi malá schopnost neverbální komunikace (pohled z očí do očí, výraz tváře, gesta….)
6
neschopnost hrát dětské hry založené na fantazii nebo kooperaci hračky užívány neobvykle, se stereotypním soustředěním na detail (kolečka u auta) nereaguje na své jméno opožděný vývoj jazyka nereaguje na pokyny někdy působí dojmem, že je neslyšící nemává na rozloučenou …………………..
7
záchvaty vzteku hyperaktivita neschopnost spolupracovat zabývá se určitými věcmi stále dokolečka neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět) řadí věci do řad reaguje přehnaně na určité materiály či zvuky zvláštní pohyby
8
speciální pedagogická péče s využitím metodiky kognitivně behaviorální terapie – zmírní se problematické chování (agresivita, sebezraňování, záchvaty vzteku), byl zaznamenán nárůst IQ, zvýšení adaptability a samostatnosti k úplnému potlačení příznaků autismu v 98% případů nedochází!
9
Zdroj: VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-802-6202-257.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.