Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítězslav Procházka
1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
značka: D (demand) = množina dvojic cen a poptávaných množství = souhrn všech bodů na poptávkové křivce !!! Rozlišuj – poptávka X poptávané množství poptávané množství = množství zboží, které se při konkrétní ceně prodá → odpovídá jednomu konkrétnímu bodu na křivce
3
graf č. 1
4
s rostoucí cenou klesá množství prodaného zboží důvody: Důchodový efekt spotřebitelé si při nízké ceně mohou koupit více zboží, naopak při vysoké ceně si zboží mohou dovolit méně Substituční efekt spotřebitelé dané zboží při vysoké ceně nahradí jiným zbožím (substitutem), které jim přinese stejný, nebo dokonce vyšší užitek
5
existují dva vzácné jevy: Giffenův efekt týká se zboží, které je levné a tvoří velkou část spotřebního koše – lidé tedy toto zboží budou stále kupovat Veblenův statek týká se luxusních statků – kdyby se tyto statky zlevnily, přestaly by být „symbolem úspěchu“ – poptávané množství by kleslo
6
Substitut substitut = náhrada zboží, kterým nahradíme dosavadní zboží Komplement zboží, které se zároveň spotřebovává s naším zbožím př. nákup auta – komplementy: benzín, pojištění…
7
ZVÝŠENÍ POPTÁVKY posun křivky doprava při každé ceně se prodá více zboží důvody: nárůst důchodů zdražení substitutů zlevnění komplementů graf č. 2
8
POKLES POPTÁVKY posun doleva při každé ceně se prodá méně zboží důvody: zlevnění substitutů zdražení komplementů graf č. 3
9
značka: S (supply) = množina dvojic cen a nabízených množství = souhrn bodů na nabídkové křivce !!! Rozlišuj – nabídka X nabízené množství nabízené množství = konkrétní množství, které dodavatelé dodají při konkrétní ceně → odpovídá jednomu bodu na nabídkové křivce
10
graf č. 4
11
individuální nabídka jediného výrobce agregátní nabídka jako celek (státu, regionální nabídka…) dílčí nabídka jednoho produktu (př. sportovní potřeby)
12
RŮST NABÍDKY posun doprava při každé ceně se nabízí více zboží důvody: pokles nákladů na výrobu graf č. 5
13
POKLES NABÍDKY posun doleva při každé ceně se nabízí méně zboží důvody: zvýšení nákladů na výrobu graf č. 6
14
též rovnovážná cena cena, kdy se nabízené a poptávané zboží rovnají na trhu není ani přebytek, ani nedostatek → střet poptávkové a nabídkové křivky přebytek – nabízené množství při konkrétní ceně je vyšší, než množství poptávané nedostatek – nabízené množství při konkrétní ceně je menší, než množství poptávané
15
graf č. 7
16
HLADÍK, R. Ekonomie: Základní kurs (pro bakalářský stupeň vysokých škol). 2. vyd. Nové Město nad Metují : Reneco, 2008. s. 250 graf č. 1: [cit. 2011-03-05]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Demand.gif graf č. 2: Paweł Zdziarski: Commons.wikimedia.org: File:Supply-and-demand.svg [online]. [cit. 2011-03-05]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Supply-and-demand.svg graf č. 4: uk:Користувач:Minia: Commons.wikimedia.org: File:Supply.gif [online]. [cit. 2011-03-05]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Supply.gif graf č. 5: SilverStar: Commons.wikimedia.org: File:Supply-demand-right-shift- supply.png [online]. 28 November 2006 [cit. 2011-03-05]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Supply-demand-right-shift-supply.png grafy č. 3, 6, 7: vlastní zpracování – autor: Kateřina Linková
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.