Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilArnošt Vítek
1
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2
2
V RVP ZV je psáno: RVP ZV vymezí očekávané kompetence vymezené na úrovni 3., 5. a 9. ročníku ZV (1. až 3. období), které vyjadřují, co by měl žák zvládnout, prokazovat atd. - stanou se základem pro tvorbu evaluačních mechanismů a nástrojů v ZV a na konci základního vzdělávání budou plnit funkci "výstupního standardu ZV" (kap. 8)
3
Standard základního vzdělávání z r. 1995 říká, že je: východiskem pro tvorbu soustavy evaluačních nástrojů, podle nichž se bude posuzovat kvalita dosažených výsledků celého základního školství, škol i žáků evaluační nástroje by měly sledovat jak poznatkovou, tak kompetenční a postojovou stránku základního vzdělávání žáka, a to především v uzlových bodech jeho vzdělávací dráhy (zejména 5. a 9. ročník). čj. 20819/95-26, ze dne 22. 8. 1995
4
Standard základního vzdělávání byl závazným dokumentem pro tvorbu v současnosti dobíhajících vzdělávacích programů Základní škola, Národní škola a Občanská škola. Nelze je využívat například jako hodnotící nástroj pro srovnání mezi třídami či školami
5
Vzdělávací standardy Standardy vymezují, co má znát každý žák v každém předmětu v každém klíčovém období. Evaluační standardy jsou měřitelné a zjišťují, jak je cílových standardů dosahováno v každém ze 4 období (v Anglii je to 7, 11, 14, 16 let).
6
Stopy standardů v českém vzdělávacím systému vyskytoval se v české reformní pedagogice 30. let (S. Vrána, S. Velinský) v letech 1992-93 jsou klíčovým požadavkem české vzdělávací politiky – tehdy požadavky jako : “potřebujeme státní standardy” určit “státní úroveň vzdělávání” je nutné “stanovení standardů pro jednotlivé typy škol” nezbytné je “stanovení minimálních znalostí ve vybraných předmětech pro uzlové body vzdělávací cesty”
7
NEMES NEMES –Nezávislá mezioborová skupina - Pro přípravu školské reformy v České republice v r. 1994 vymezuje standardy jako příležitosti, které má škola žákovi poskytnout a nabídnout, aby mohl dosáhnout kvalit orientovaných na svůj budoucí život.
8
Co si o nich myslíme? absence vzdělávacích standardů v českých školách je jedním z vysvětlení klikatého a zdlouhavého procesu v Česku, jak stanovit výstupní testy ( ne jen maturitní ) pokud chybí standardy vzdělávání, pak je velmi obtížné vytvořit „profesní standard kvality učitele“.
9
Standard vzdělávání umožňuje kvalitativně a nikoliv pouze kvantitativně, hodnotit práci učitele, té části práce učitele, která je jednou z jeho hlavních profesních náplní. Rámcový vzdělávací program (ve škole školní vzdělávací program, který vycházejí z RVP), toto kvalitativní hodnocení ne zcela naplňuje.
10
Standardy mohou být zcela jistě i „zrcadlem“ pro zamyšlení nad stávajícím českým kurikulem neučit pro testy/standardy, ale učit pro život.
11
Co by měly standardy plnit? Sled ovat vývoj výkonu žáka, včetně rozvoje jeho talentu. Např. srovnávat žákův stav v 5. třídě s jeho stavem v 9. třídě a nad rozdíl em usuzovat, zda pokročil mnoho nebo jen velmi málo. Je to základní norma stanovující, co by každý žák v ČR mohl a měl znát v daném oboru. Měly by být srovnatelné se Standardy v dalších zemích, aby bylo umožněno i mezinárodní srovnání.
12
„Předávání vědomostí je nejen o standardech, ale také o odpovědnosti. V dobré výuce se standardy posunují z byrokratických požadavků do roviny, která vyplývá z aktuální situace, kdy dochází ke spojení mezi výukou ve škole a skutečným životem mimo zdi školy. A to je tajemstvím úspěchu dobrého učitele.“ (Umphrey, M. L. (2007): The Power of Community- Centered Education. Plymouth : Rowman & Littelfield Education, s. 140.)
13
Mgr. Olga Bauerová bauerova@zsjihomoravske.cz Mgr. Marek Lauermann lauermann@zsjihomoravske.cz ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2 627 00 Brno
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.