Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpánka Havlová
1
Mgr. Martin Ježek Magistrát hl. města Prahy Odbor zdravotní péče Aktuální stav právní regulace ochrany před tabákem Seminář dne13. 10. 2011; PSP PČR
2
Rámcová úmluva o kontrole tabáku Framework Convention on Tobacco Control - FCTC- 3. ratifikační pokus (1. 2005, 2. 2009)
3
základní opatření dle FCTC: A. SNIŽOVÁNÍ POPTÁVKY PO TABÁKU A TABÁKOVÝCH VÝROBCÍCH B. REGULACE NABÍDKY TABÁKU
4
Snížení poptávky po tab. výr. (čl. 6 – 14): Daňová a cenová politika Ochrana před expozicí tabákovému kouři (čl. 8) Regulace obsahu tabákových výrobků Regulace zveřejnění informací o tabákových výrobcích Balení a značení tab. výrobků Vzdělávání, informovanost, školení a veřejné povědomí (čl.12) Reklama, propagace a sponzorství tabákových výrobků Léčba závislosti na tabáku a ukončení jeho užívání (čl. 14) Snížení nabídky tab. výr. (čl. 15 – 17): Nezákonný obchod s tabákovými výrobky Prodej nezletilým a nezletilými (čl.16) Poskytování podpory pro alternativní ekonomicky udržitelné činnosti
5
FCTC nechává široký prostor pro výklad a implementaci jednotlivých ustanovení sml. stranami do jejich právních řádů sml. strany mohou přijmout přísnější opatření či požadavky, (podmínkou soulad s mez. právem a FCTC) ratifikace FCTC nevyvolá zpřísnění stávající regulace v oblasti ochrany zdraví před negativními vlivy tabákových výrobků a kontroly tabáku v ČR nebude znamenat nutnost rozsáhlých změn právních předpisů ČR požadavky v drtivé většině promítnuty do českého právního řádu
6
článek 7 FCTC (necenová opatření na snížení poptávky po tabáku) článek 8 FCTC (ochrana před negativními vlivy tabákového kouře) zákon č. 379/2005 Sb. upravuje v §§ 8 až 9a specifické prostory, kde platí zákaz kouření nebo je kouření výrazným způsobem regulováno; článek 12 FCTC (vzdělávání, komunikace, školení a veřejné povědomí v oblasti kontroly tabáku) zákon č. 379/2005 Sb. upravuje organizaci a provádění protidrogové politiky (na úrovni ústřední státní správy, tak územní samosprávy; realizace preventivních opatření na úrovni vlády a jednotlivých resortů v oblasti škodlivého užívání návykových látek, a to opatřeními primární, sekundární a terciární prevence.
7
článek 14 FCTC (opatření ke snížení poptávky související se závislostí na tabáku a ukončení jeho užívání) zákon č. 379/2005 Sb. v § 19 stanovuje povinnost pro zdravotnické pracovníky provést u osob užívajících tabákové výrobky krátkou intervenci spočívající ve včasné diagnostice jejich škodlivého užívání a § 20 zákona pak upravuje jednotlivé typy odborné péče poskytované osobám užívajícím tabákové výrobky a jiné návykové látky; článek 15 FCTC (nezákonný obchod s tabákovými výrobky) zákon č. 379/2005 Sb. v §§ 4 až 7 upravuje prodeje a případy omezení prodeje tabáku a tabákových výrobků a stanovuje povinnosti osob prodávajících tabákové výrobky; článek 16 FCTC (prodej nezletilým osobám a nezl. osobami) zákon č. 379/2005 Sb. upravuje v ustanoveních §§ 4 až 7 zákaz prodeje a případy omezení prodeje tabáku a tabákových výrobků a stanovuje povinnosti osob prodávajících tabákové výrobky;
8
1. Smluvní strany uznávají, že vědecké důkazy jednoznačně poukazují na to, že expozice tabákovému kouři způsobuje smrt, nemoc a invaliditu. 2. Každá smluvní strana přijme a zavede...účinná legislativní, výkonná, správní a/nebo jiná opatření, a tímto poskytne ochranu před vystavováním se tabákovému kouři ve vnitřních prostorách pracovišť, ve veřejné dopravě, vnitřních prostorách veřejných míst, eventuálně na dalších veřejných místech.
9
přijetí účinných opatření vedoucích k zákazu prodeje tab. výrobků osobám mladším 18ti let. Tato opatření mohou zahrnovat: a) značení v místě prodeje o zákazu prodeje nezletilým b) zákaz prodeje tab. výrobků ve všech případech, kdy zákazník může mít přímý volný přístup c) zákaz výroby i prodeje cukrovinek, občerstvení, hraček a dalších předmětů ve tvaru tab. výrobků d) opatření, aby prodejní automaty s tab. výrobky nebyly volně nedostupné pro nezletilé zákaz nebo podpora zákazu distribuce tab. výrobků bezplatně veřejnosti a zejména nezletilým zákaz prodeje kusových cigaret nebo v malých baleních přijetí účinných opatření, včetně pokut pro prodejce a distributory, k vymáhání výše uvedených povinností obsažených v odst. 1-5 čl. 16
10
Pokyny k implementaci čl. 8 FCTC Doporučení Rady EU o nekuřáckém prostředí ČR právní úprava a aktivity na národní úrovni
11
doporučení vyzývá členské státy především: k zajištění účinné ochrany před expozicí tabákovému kouři na vnitřních pracovištích, vnitřních veřejných místech, ve veřejné dopravě a vhodně i na dalších veřejných místech, a to v souladu s čl. 8 FCTC k vypracování opatření ke snížení expozice tabákovému kouři u dětí a u dospívajících k přijetí podpůrných opatření, jako jsou například účinná opatření k ukončení užívání tabáku a uvádění kombinovaných varování na baleních tabákových výrobků, k posílení spolupráce na úrovni EU a vytvoření sítě národních kontaktních míst pro kontrolu tabáku, která mají sloužit k výměně informací a ke koordinaci koncepčních opatření DOPORUČENÍ RADY EU O NEKUŘÁCKÉM PROSTŘEDÍ
12
Přílohou jsou pokyny týkající se ochrany proti expozici tab. kouři: Stanovení zásad souvisejících s ochranou proti expozici tabákovému kouři (7 zásad: nekuřácká vnitřní pracoviště, nekuřácká uzavřená veřejná místa, hlavní úloha občanské společnosti při přijímání opatření, vymahatelnost právních předpisů,...) Stanovení zásadních definic souvisejících s ochranou proti expozici tabákovému kouři (nepřímý tabákový kouř, kouření, veřejná místa, pracoviště, veřejná doprava,....) Informování a zapojení veřejnosti Vymahatelnost Hodnocení přijatých opatření DOPORUČENÍ RADY EU O NEKUŘÁCKÉM PROSTŘEDÍ
13
od roku 2005 je samostatnou smluvní stranou FCTC také Evropské společenství, respektive EU lze dovodit, že v určitých ohledech zavazuje FCTC ČR již nyní, a to vzhledem k jejímu členství v EU. nedokončením ratifikačního procesu se tak Česká republika rozhodně nevyhne závazkům vyplývajícím pro ni z FCTC bude však setrvávat v pozici pouhého pozorovatele bez hlasovacího práva bez možnosti ovlivňovat další vývoj FCTC (zejména přijímáním změn FCTC, dodatků a protokolů k FCTC) uvedené aktivity zpravidla ovlivňují a určují i směr vývoje legislativy EU v této oblasti.
14
Stávající nejzávažnější problémy v praxi: rozhodování provozovatele o typu zařízení společného stravování z hlediska režimu kouření aplikace právních předpisů regulujících odvětrávání prostor, kde je povoleno kouření definice a pojetí stavebně oddělených prostor určených ke kouření absence definice „kouření“ a s tím spojeného problému užívání elektronické cigarety, vodní dýmky, herbálních cigaret... právní regulace elektronických cigaret a výrobků s podobnou funkcí kontrolní orgány, provádění výkonu kontroly, kompetence
15
Obecné problémy: absence přesných údajů o provozovaných typech zařízení společného stravování z hlediska režimu kouření (jak z hlediska ČR, z hlediska jednotlivých krajů) neexistující evidence správních deliktů uložených dle zákona č. 379/2005 Sb. (nejčastější delikty, průměrná výše sankcí, sankcionovaní provozovatelé) absence jednotné evidence přestupků (prokázané delikty, věk pachatelů,..)
16
zakotvení režimu rozhodování provozovatele o typu zařízení společného stravování z hlediska regulace kouření – „ohlašovací princip“ + lhůty definice hygienických limitů odvětrávání prostor, kde je povoleno kouření definice stavebně oddělených prostor určených ke kouření definice „kouření“ (držení zapáleného tabákového výrobku nebo manipulace s ním bez ohledu na to, zde je kouř aktivně vdechován či vydechován) úprava elektronické cigarety a podobných výrobků definice ostatních výrobků určených ke kouření zpřísnění ochrany osob mladších 18-ti let rozšíření kompetencí kontrolních orgánů (např. KHS)
17
Děkuji Vám za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.