Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIva Urbanová
1
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Životní cyklus podniku Ročník / obor studia:II. – III. r./ Hotelnictví a turismus Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 616 Klíčová slova: Podnik, založení a vznik podniku, růst podniku, stabilizace podniku, krize podniku, sanace, fůze, transformace, konsolidace, zánik podniku. Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele s využitím praktických příkladů a cvičení na téma: Životní cyklus podniku.
2
Životní cyklus podniku
3
Existence podniku jako podnikatelského subjektu je časově ohraničena začátkem a ukončením jeho podnikatelské činnosti = životní cyklus = je odrazem vlivu vnějšího a vnitřního okolí podniku (aktivita konkurenčních firem, fiskální politika státu, inovační aktivity podniku, kvalifikace pracovních sil, atd.). Vypovídá o stupni rozvoje podniku a jeho postavení na trhu.
4
Fáze životního cyklu podniku Základní fáze životního cyklu podniku: založení, růst, stabilizace, Krize, zánik
5
Fáze životního cyklu podniku Jsou odrazem: vývoje makroekonomického prostředí ve kterém podniky fungují (tempo růstu HDP, fiskální politika státu, očekávané úrokové sazby, vývoj inflace, devizové kurzy, právní prostředí), příslušnosti k odvětví (cyklická, neutrální a anticyklická odvětví), konkurence (regulace ze strany státu, bariéry vstupu do odvětví) vlastní výkonnosti podniku (efektivnost).
6
Založení podniku Založení podniku je cílevědomý proces řízený člověkem, vlastníkem, podnikatelem. Jedná se o vytvoření základních předpokladů pro plnění funkcí podniku. Fáze založení podniku: příprava založení podniku podnikatelský záměr, sebeanalýza osobních vlastností, schopností a rodinného zázemí podnikatele, analýza příležitostí na trhu – analýza trhu, vlastní rozhodnutí o podnikání a posléze shromáždění potřebných dokladů a dokumentace, volba právní formy podnikání, analýza potřeb (prostor pro podnikání, jaké zaměstnance, stroje, materiál,… vlastní založení podniku získání živnostenského oprávnění, zápis do OR, zahájení podnikání, …
7
Růst podniku Pro růst podniku je typické, že se podnik prosazuje na trhu, zvyšuje svůj obrat – to se projevuje v růstu velikosti podniku. Růst podniku se projevuje: zvětšováním objemu produkce, diverzifikací produkce, zvětšováním pozic na domácím trhu, expanzí na zahraniční trhy, růstem organizační struktury, stabilizací cen produktů a služeb, poklesem nákladů na výrobu, růstem zisku.
8
Stabilizace podniku Fáze, kdy podnik dosáhne optimální velikosti s ohledem na příležitosti trhu odpisy=investice v období růstu investice vždy rostou rychleji než odpisy, v období stabilizace se odpisy rovnají investicím).
9
Krize podniku Fáze, kdy aktivity podniku začaly klesat. Jedná se o delší časové období, kdy dochází k nepříznivému vývoji výkonnostního potenciálu podniku, radikálnímu snížení objemu tržeb, poklesu čistého obchodního jmění, snížení likvidity… Management se pokouší nežádoucí vývoj zvrátit (prostředkem k tomu je sanace). Nepodaří-li se mu to, dostane se podnik do trvalé krize, která končí zpravidla zánikem.
10
Způsoby zvratu krize podniku Sanace opatření přijímaná vedením podniku, jejichž smyslem je zásadní ozdravení a obnova finanční výkonnosti a prosperity podniku. Transformace přeměna podniku na jinou právní formu nebo jeho rozdělení, nastává právní a formální zánik podniku, ale ne materiální. Fúze způsob záchrany podniku, kdy podnik splývá s jiným podnikem, je to formální zánik podniku bez jeho likvidace. Konsolidace podnik se zachová co do předmětu, velikosti, organizace, mění se management podniku, styl řízení, metody kontroly, vedou ji většinou specializované firmy.
11
Zánik podniku Podnik zaniká ke dni výmazu z obchodního rejstříku. Věcně a časově zániku předchází jeho zrušení. Zrušení společnosti (§68 obchodního zákoníku) likvidací (mimosoudní vyrovnání majetkových vztahů zanikající společnosti) bez likvidace (obchodní jmění společnosti přechází na právního nástupce – sloučení, splynutí nebo rozdělení)
12
Příklad k procvičení: U následujícího obrázku správně určete chybějící část textu (fáze, popis os), která je označena křížkem:
13
Kontrolní otázky: 1. Popište přípravu na založení podniku. 2. Jakými způsoby se projevuje růst podniku? 3. Jaký je rozdíl mezi sanací a konsolidací? 4. Vyjmenujte a popište příčiny krize podniku.
14
Použitá literatura KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN 978-80- 7373-059-8. ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled: Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 1. vyd. Zlín: CEED nakladatelství, 2002, 279 s. ISBN 80-902-5526-4.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.