Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDavid Slavík
1
OBRAZOVKY CRT - LCD Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
2
2 Obrazovka Katodové trubice RGB mřížky vychylovací cívky elektronové paprsky stínítko s luminofory maska
3
3 Funkce monitoru Elektrony vyletují z katody – pro každou složku RGB separátně Elektrony dopadají na přesně určené místo stínítka, které se poté na velmi krátkou dobu rozzáří Intenzita toku elektronů a jejich směr je řízen mřížkami a vychylovacími cívkami
4
4 Funkce monitoru elektrony vyletují z katodové trubice Paprsek prochází jednotlivými řídícími prvky Wheneltův válec – vzhledem ke katodě záporný potenciál – elektrony jsou odpuzovány, tím je řízeno jejich množství – čím větší napětí na válci, tím prochází méně elektronů Mřížky mají kladný potenciál – elektrony jsou přitahovány – čím dále od katody, tím větší potenciál Důležité dvě mřížky: pro ostrost a konvergenci bílá je složena ze tří složek, pokud není konvergence v pořádku, zobrazovaly by se tři barevné čáry místo jedné bílé
5
5 Funkce monitoru Obraz na monitoru vzniká na stínítku Maska rozděluje stínítko na malé buňky, každá buňka je tvořena trojicí různých luminoforů (jeden září červeně, druhý modře, třetí zeleně) Oko nedokáže rozeznat jednotlivé luminofory, vnímá každou trojici jako jednu barvu. Jednotlivé technologie se liší uspořádáním trojic luminoforů deltaInlineTrinitron
6
6 Funkce monitoru Princip Trinitron Místo masky s dírami jsou svislé tenké drátky, v několika místech zpevněné drátky příčnými Výška obrazovky je větší než šířka, není potřeba působit tolik na vychýlení elektronů Obrazovka je kruhovou výsečí o poloměru 2m Princip FD (Flat display Trinitron) Poloměr obrazovky je 50 m Pro ostrost v rozích je jinak koncipován elektronový vychylovací mechanizmus
7
7 Parametry monitoru Obraz na monitoru je vykreslován: zleva - doprava shora - dolů Frekvence horizontální - překreslení řádků za sekundu Frekvence vertikální - překreslení všech řádků (celé obrazovky)
8
8 Obnovovací frekvence Běžná hodnota frekvence je cca 80 Hz Při nižších hodnotách obraz „bliká“ Dobrá hodnota 85 Hz, výborná 100 Hz Frekvence řádkového rozkladu při rozlišení 1024x768 znamená vykreslení 786 řádek) Při obnovovací frekvenci 85 Hz to je 85x768=65,28 kHz Pokud je tato hodnota nižší, pak je u monitoru používán princip „prokládaného obrazu“ (TV)
9
9 Šířka pásma Znamená celkový počet bodů, který je monitor schopen vykreslit. rozlišení x obnovovací frekvence 1024 x 768 x 85 = 66,85 MHz (cca) Čím je tato hodnota vyšší, tím je kvalitnější elektronika monitoru
10
10 Parametry monitoru Úhlopříčka [palce], [cm] (TV) - délka mezi protilehlými rohy. Skutečná vzdálenost se měří mezi „viditelnými body“ a je vždy menší (cca o 1”). Běžné velikosti: 17”; 19”; 21” atd. Jas - [cd/m] udává svítivost zobrazovaných bodů, čím větší, tím lepší (100 cd/m) Kontrast - kontrastní poměr zobrazovaných bodů [500:1] Rozteč luminiscenčních bodů [mm] - současné hodnoty 0,25 - 0,23 mm (čím méně, tím lépe)
11
11 Parametry monitoru Rozlišení – [pixely] počet pevně zobrazitelných bodů na šířku a výšku Typická rozlišení: 640x480; 800x600 1024x768; 1280x1024; 1600x1200 Vyšší hodnoty rozlišení u kvalitnějších monitorů lze docílit za podmínky kvalitní grafické karty. U monitoru je uváděna hodnota maximálního rozlišení, nižší hodnoty lze nastavit (zobrazit) vždy
12
12 Životnost monitoru Jak dlouho trvá, než se jas obrazovky dostane na polovinu původní hodnoty. Na katodě se tvoří oxidační vrstva – slabší paprsek a nižší výkon Luminiscenční (fosforová) vrstva na stínítku stárne a snižuje se přeměna elektronů na světlo. Udávaná doba 10 000 - 20 000 hodin
13
13 Připojení monitoru CRT monitory se připojují VGA kabelem Grafická karta vytváří obraz v digitální podobě CRT monitory zobrazují analogový signál Grafická karta obsahuje RAMDAC převodník (Random Acces Memory Digital-to-Analog Converter) RAMDAC obsahuje paměť SRAM pro uložení barevné mapy a tři převodníky DAC pro konverzi RGB barevných složek
14
14 Grafická karta zařízení sloužící k ovládání grafiky na obrazovce nazývá se též grafický adaptér, videokarta apod. někdy bývá přímo integrována na základní desce je schopna ovládat zobrazování na obrazovce po jednotlivých bodech (zhasínat je nebo rozsvěcovat, přiřazovat jim jas a barvu) má vlastní grafický procesor a paměť (tzv. videopaměť) čím větší část práce s přípravou zobrazení grafický procesor vykoná, tím více času zbude centrálnímu procesoru na ostatní úkony a tím rychleji počítač poběží podle typu rozšiřovací sběrnice (každá má jiný konektor a jiný způsob komunikace) můžeme grafické karty rozdělit na AGP, PCI
15
15 Parametry Důležité parametry grafické karty: Maximální rozlišení a maximální počet barev, které je schopna grafická karta současně zobrazit Běžné rozlišení nejméně 1024 × 768 bodů s více než 16 miliony barev – tzv. režim TrueColor Kapacita videopaměti bývá dnes 4 až 256 MB Grafická karta a monitor by měly být kvalitativně vyvážené ( NE: špičková karta – obyčejný monitor, raději opačně)
16
16 Příklad Jak velkou část videopaměti je potřeba vyhradit pro uložení všech bodů na obrazovce, pracujeme-li v režimu TrueColor (24 bitů) s rozlišením 1280 × 1024 bodů? V režimu TrueColor je pro každý bod na obrazovce vyhrazeno 24 bitů, tj. 3 bajty. Každá barevná složka R, G, B je uložena v jednom bajtu, současně tedy můžeme zobrazit 2 24 = 16 777 216 barev. Při rozlišení 1280 × 1024 bodů potřebujeme vyhradit ve videopaměti prostor s kapacitou 1280 × 1024 × 3 B, což je 3 932 160 B, tedy necelé 4 MB.
17
17 Výstup grafické karty Konektor VGA Konektor DVI S-Video
18
18 Výstup grafické karty VGA (Video Graphic Array) Výstup signálu v analogové podobě (spojitý signál) DVI-I (Digital Visual Interface) Výstup signálu z grafické karty v digitální podobě. Výstup podporuje i analogový signál, pomocí redukce lze připojit VGA kabel DVI-D Výstup pouze v digitální podobě pro připojení LCD obrazovek (podporuje pouze max. rozlišení 1280x1024 pixelů)
19
19 Video vstup - výstup In/Out S-Video (Out) Pro připojení video monitoru. Konektor má 3 piny, je oddělen přenos signálů pro každou barvu RGB a signálu pro jas. S-Video (In) U výkonnějších modelů je možné připojit vnější video zařízení (video, kamera apod.). Video signál v klasické podobě potřebuje 1 vodič, lze ho zapojit přes redukci do konektoru S-Video. Zvuk z video zařízení se musí zapojit do zvukové karty počítače.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.