Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDaniela Horáková
1
Ako zvýšiť kvalitu a efektívnosť vo vzdelávaní Ondřej Šteffl, Scio Bratislava 06/03/2014
2
KumbuKumbu.cz
3
Školství ≠ vzdělávání ! Vzdělávání Školství Svět vzdělává! … zabudka Abychom si rozuměli
4
Svět vzdělává !
5
Skokový nárůst dostupnosti informací Google, Wikipedie,… Nové vzdělávací zdroje a služby MOOC, Minerva, KhanAcademy, Naucemse.cz, HelpOuts.com Demokratizace tvorby i hodnocení vzdělávacího obsahu Digital badges Více se vzděláváme, aniž o tom víme Reklama, Eduteitment, Počítačové hry
6
Svět vzdělává ! Naučmese.cz (http://www.naucmese.cz)V září 2013 nabízel napříkald tyto kurzy: Využijte svůj Android naplno! Školení pro úspěšné podnikání na volné noze, Harmonie v těle akupresurou na noze - "reflexka" pro laiky, Trénink parkování pro začátečníky, Brazilská portugalština, Kurz argumentace, přesvědčivosti a logiky, Mateřská a rodičovská dovolená z pohledu pracovního práva, Vzdušná akrobacie na šále pro úplné začátečníky, Drhání aneb uklidni si nervy a relaxuj, Dámská párty po francouzském způsobu, Chytrý výběr a nákup ojetého vozu, Partnerská bondage – funkční, ozdobná i erotická, Finty pro začínající cestovatele, Vrrr, haf! Naučme se jim rozumět a několik set dalších kurzů…http://www.naucmese.czVyužijte svůj Android naplno!Školení pro úspěšné podnikání na volné nozeHarmonie v těle akupresurou na noze - "reflexka" pro laikyTrénink parkování pro začátečníkyBrazilská portugalštinaKurz argumentace, přesvědčivosti a logikyMateřská a rodičovská dovolená z pohledu pracovního právaVzdušná akrobacie na šále pro úplné začátečníkyDrhání aneb uklidni si nervy a relaxuj Dámská párty po francouzském způsobuChytrý výběr a nákup ojetého vozuPartnerská bondage – funkční, ozdobná i erotickáFinty pro začínající cestovateleVrrr, haf! Naučme se jim rozumět
7
Svět vzdělává !
8
Svět vzdělává ! – důsledky pro školství Školství ztratilo monopol na proces vzdělávání, určování obsahu vzdělávání, určování metod vzdělávání, určování cílů vzdělávání. Ztrácí monopol i na řízení procesu vzdělávání a certifikaci Negace školy: Unschooling, Edupunk, Uncollege
9
Vzdělávání Školství Co dělat?
10
Vzdělávání Školství Co dělat? Všichni
11
Vzdělávání Školství Co dělat? Všichni
12
Svět vzdělává! – důsledky pro vzdělávání Vyloučení ze vzdělávání je čím dál dramatičtější: ČR 3 druhy vyloučení: 1. 93 % rodin s dětmi do 18 let má doma připojení k internetu http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf Ale co ten zbytek? - Vyloučení vzdělanostní - Vyloučení kulturní - Vyloučení sociální 2. Někteří učitelé nemají doma připojení k internetu (ba ani počítač) 3. Některé školy nemají připojení k internetu
13
Svět vzdělává! – důsledky pro vzdělávání Vzdělávání mimo školy nikdo nesleduje, nikoho moc nezajímá – máme Ministrestvo školství - tablety a aplikace už pro tříleté děti – kdo je vytváří a jaké zájmy sleduje - počítačové hry Potřebovali bychom ministerstvo vzdělávání
14
Leccos bude pro naše děti jinak
15
Něco ale víme – leccos bude jinak Současné požadavky zaměstnavatelů: zvládat mezilidské vztahy a umění jednat s lidmi jsou loajální k zaměstnavateli jsou samostatní umějí řešit stresové situace jsou empatičtí umějí cizí jazyky jsou ochotní se učit jsou adaptabilní (Projekt MPO a HK ČR - aktuální potřeby zaměstnavatelů na trhu práce) To ovšem PISA neměří
16
Něco ale víme – leccos bude jinak Postupující automatizace, robotizace, komputerizace povede k dalšímu úbytku rutinních, algoritmizovatelných prací – pro mnoho lidí prostě nebude dost práce Eric Brynjolfsson a Andrew McAfee, dva vědci z MIT v lednu vydali knihu The Second Machine Age (Druhý věk strojů), tvrdí, že prudký rozvoj digitálních technologií ohrožuje skoro polovinu pracovních míst. Paul Krugman: „zlepšování softwaru, který by měl provádět činnosti, které byly dříve prací univerzitně vzdělaných lidí“ Studie autorů z Oxfordské univerzity dochází k tomu, že 45 % míst v USA je v ohrožení a může být do 20 let zcela automatizováno (u nás k témuž Jiří Hlavenka na Lupa.cz)
17
Něco ale víme – důsledky pro školství Většina států – včetně Česka – na takový vývoj není vůbec připravená. Prioritou by se měla stát reforma školství, které by podporovalo dovednosti, jež software nenahradí, tedy kreativitu a vzájemnou spolupráci žáků. Vedle toho nastal čas k tomu, aby se do veřejných debat po letech absence vrátilo promýšlení alternativních, dlouhodobých, dnes utopických vizí naší budoucnosti v časech digitální revoluce. Protože pokud opravdu zmizí tolik pracovních míst, pak je potřeba vymýšlet způsoby, jak dát lidem hodnoty, které dnes většinou odvozují od svého zaměstnání: tedy příjem a smysl.
18
Rychlost změn roste - medicína
19
Armáda to dokázala Škola ? 2011 voják USA bezpilotní letoun 1775 vojáci – Americká válka za nezávislost Rychlost změn roste - zbraně
20
Rychlost změn neroste - škola 1774 2008
21
Něco ale víme – důsledny pro školství Staré obsahy založené na akademickém kurikulu 19. století nejsou dobrou přípravou na nároky život v budoucnosti, ale ani už dneška (nové nejsou jasné) Ale třeba: - příprava na volný čas a svět bez placené práce - doménou člověka zůstává kreativita a pravomozkové činnosti (viz Daniel Pink) Nic z toho ale škola (zatím) neumí a nedělá (nikde na světě)
22
Rodiče jako hlavní překážka změny
23
Naprostá většina rodičů v Česku žádá pro své děti stejné nebo podobné vzdělání, jaké dostali sami, založené na starém na akademickém kurikulu 19. století, s uzavřenými předávanými obsahy.
24
Non scholae, sed vitae discimus Svět vzdělává!
25
Děkuji V á m za pozornost! 05 /0 3 /2014 Ondřej Šteffl steffl@scio.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.