Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka a poptávka AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník2 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Nabídka a poptávka

3 Nabídka (supply), S  Nabídka vyjadřuje objem zboží, které jsou nabízející (výrobci, obchodníci) ochotni dodat na trh za určitou cenu.

4 Zákon nabídky  S rostoucí cenou určitého zboží na trhu roste ochota nabízejících prodávat (každý nabízející chce prodat co nejvíce drahého zboží) – nabídka roste  Při nízkých cenách nemají nabízející zájem prodávat své zboží – nabídka klesá.

5 Křivka nabídky

6 Poptávka (demand), D  Poptávka vyjadřuje objem zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu.

7 Zákon poptávky  S rostoucí cenou určitého zboží na trhu klesá zájem nakupujících o jeho koupi – poptávka klesá  Při nízkých cenách zájem nakupujících roste (každý nakupující chce koupit zboží za co nejnižší cenu) – poptávka roste.

8 Křivka poptávky

9 Tržní mechanismus  Kupující a prodávající mají zcela rozdílné zájmy – kupující chce nakupovat co nejlevněji, prodávající chce prodávat co nejdráže.

10 Tržní mechanismus  Tržní mechanismus je proces vzájemného tlaku mezi nabídkou a poptávkou, jehož výsledkem je dosažení rovnovážného stavu na trhu.

11 Přebytek zboží  Nabídka převyšuje poptávku  Nabízející sníží cenu zboží  To vede ke zvýšení poptávky a zároveň poklesu nabídky (některým nabízejícím se již nevyplatí prodávat)  Tím se dosáhne rovnováhy

12 Nedostatek zboží  Poptávka převyšuje nabídku  Nabízející zvýší cenu zboží  To vede ke snížení poptávky a zároveň nárůstu nabídky (pro nabízející je to ekonomicky zajímavé)  Tím se vytvoří rovnováha

13 Tržní cena  Cena, při které dochází k vyrovnání nabídky a poptávky  Na trhu nevzniká přebytek ani nedostatek zboží

14 Graf tržní rovnováhy

15 Otázky a úkoly 1.Které faktory ovlivňují nabídku? 2.Které faktory ovlivňují poptávku? 3.Uveďte konkrétní příklady a příčiny narušení rovnováhy trhu.

16 Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. 133 s. ISBN 978-80-7394-233-5. DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2011. 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9.


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka."

Podobné prezentace


Reklamy Google