Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTadeáš Dušek
1
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka a poptávka AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník2 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Nabídka a poptávka
3
Nabídka (supply), S Nabídka vyjadřuje objem zboží, které jsou nabízející (výrobci, obchodníci) ochotni dodat na trh za určitou cenu.
4
Zákon nabídky S rostoucí cenou určitého zboží na trhu roste ochota nabízejících prodávat (každý nabízející chce prodat co nejvíce drahého zboží) – nabídka roste Při nízkých cenách nemají nabízející zájem prodávat své zboží – nabídka klesá.
5
Křivka nabídky
6
Poptávka (demand), D Poptávka vyjadřuje objem zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu.
7
Zákon poptávky S rostoucí cenou určitého zboží na trhu klesá zájem nakupujících o jeho koupi – poptávka klesá Při nízkých cenách zájem nakupujících roste (každý nakupující chce koupit zboží za co nejnižší cenu) – poptávka roste.
8
Křivka poptávky
9
Tržní mechanismus Kupující a prodávající mají zcela rozdílné zájmy – kupující chce nakupovat co nejlevněji, prodávající chce prodávat co nejdráže.
10
Tržní mechanismus Tržní mechanismus je proces vzájemného tlaku mezi nabídkou a poptávkou, jehož výsledkem je dosažení rovnovážného stavu na trhu.
11
Přebytek zboží Nabídka převyšuje poptávku Nabízející sníží cenu zboží To vede ke zvýšení poptávky a zároveň poklesu nabídky (některým nabízejícím se již nevyplatí prodávat) Tím se dosáhne rovnováhy
12
Nedostatek zboží Poptávka převyšuje nabídku Nabízející zvýší cenu zboží To vede ke snížení poptávky a zároveň nárůstu nabídky (pro nabízející je to ekonomicky zajímavé) Tím se vytvoří rovnováha
13
Tržní cena Cena, při které dochází k vyrovnání nabídky a poptávky Na trhu nevzniká přebytek ani nedostatek zboží
14
Graf tržní rovnováhy
15
Otázky a úkoly 1.Které faktory ovlivňují nabídku? 2.Které faktory ovlivňují poptávku? 3.Uveďte konkrétní příklady a příčiny narušení rovnováhy trhu.
16
Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. 133 s. ISBN 978-80-7394-233-5. DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2011. 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.