Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MOJE VZPOMÍNKY A ZÁŽITKY z Frýdlantu ( J ir A d) 1963 je „památný“ stroj 354 070 ! - na snímku z roku 1963 je „památný“ stroj 354 070 !

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MOJE VZPOMÍNKY A ZÁŽITKY z Frýdlantu ( J ir A d) 1963 je „památný“ stroj 354 070 ! - na snímku z roku 1963 je „památný“ stroj 354 070 !"— Transkript prezentace:

1

2 MOJE VZPOMÍNKY A ZÁŽITKY z Frýdlantu ( J ir A d) 1963 je „památný“ stroj 354 070 ! - na snímku z roku 1963 je „památný“ stroj 354 070 !

3 Nejstarší stroje FBD původně vyjížděly na trať do Bílé od vlastního nádraží FBD a cestující, kteří do Frýdlantu přijeli dráhou „Ostravsko-frýdlantskou“, museli až do října roku 1910 chodit mezi oběma nádražími pěšky !!! A přitom od nádraží OFD vedla vlečka do zdejších železáren...... jiný stroj - 354 049 - odjíždí od „nádraží MD Fýdlant - Bílá“, míří k nádraží dráhy Ostravsko-frýdlantské...... povšimněme si též strojvůdce, neboť právě on vezl 11. 1. 1965 poslední vlak do Bílé!

4 Dvě rarity FBD 424 001 a za ní některý z nejstarších strojů z roku 1907, OstravicaBílá 400 124 Dvě rarity FBD: 424 001 a za ní některý z nejstarších strojů z roku 1907, tj. buď „ Ostravica “, nebo „ Bílá “ (StEG-Fabrik Nr. 3427, či 3428), později však jediná - 400 124

5 a pozdější pohled na tutéž lokomotivu mezi výtopnou a nádražní budovou 424 001 – 424 001 – výrobní číslo 950 „První Českomoravské továrny na stroje, Praha-Libeň“ (tovární snímek z roku 1924)

6 ...když předtím proběhlo „svěcení“ arcibiskupem Bauerem První vlak do Bílé vyjel 6. 8. 1908 po deváté hodině, a to z „vlastního nádraží FBD“...

7 Lokomotiva „Bílá“ měla nejdřív řadové označení „400 04“, pak „Kryšpínovu řadu“ 400 903 (např. na snímku z roku 1938 ve stanici Bílá)... a po „znárodnění“ FBD také ještě i 400 124

8 178.4101, 410 01, 422 001, později ještě 422 904 (a konečně u ČSD 422 0107 ) Tato lokomotiva FBD (BMMF Nr. 345/1909) postupně dostávala řady a inventární čísla:

9 Kromě 354 049 a 70 na snímcích úvodních se v 60. letech na FBD střídaly ještě další 354 – zde např. 354 033 ve Frýdlantě...

10 ... a též 354 615, 354 620 - zde mezi oběma frýdlantskými nádražími

11 354 615 BíléOFD 354 615 s vlakem do Bílé, v pozadí nádraží OFD

12

13 NÁDRAŽÍ OSTRAVICE pila a hotel Freud

14 Hotel Freud v r. 2011

15 354 7137 354 7137 vjíždí na přejezd, přes který vede trasa na Lysou horu, (ale „Hotel Freud“míjí po své PRAVICI)

16 ... a pak už jen posunuje v Ostravici u pily...

17 ... ale dál už to asi nikdy nepůjde!!!

18 Poslední „nostalgický snímek z Ostravice“ (je starý „jen“ asi 30 let) : v čele vlaku je 423 041... a na „konečné“ (už i tehdy) stál „pravidelný“ M 152/810

19 ... dnes však toto !!!

20 Celé nádraží Ostravice dnes

21 Ostrawitz (Ostravice před 100 lety), za Kněhyní je Čertův mlýn, Radhošť... a v údolí už vidíme i pilu i hotel Freud, který se však později poněkud zvětšil

22 Dnešní pohled na Ostravici přes hráz nádrže „Šance“ (a přes „Mazák“, který je pod ní i vpravo)

23 Zastávka s nákladištěm „MAZÁK“ byly přímo na břehu řeky Ostravice.... 65 m vysoká sypaná hráz Pohled z levého okraje přehradní zdi, tj. asi v místě nad dřívější osou kolejí ale podstatně změnila okolní krajinu nad ní

24 Železniční stanice „Ostravice - Šance“ ležela na levém břehu Ostravice (na snímku), ale její starší pojmenování „Šance – Řečice“ též respektovalo i její přítok „Řečici“...... a 11. ledna 1965 přijíždí do Šancí úplně poslední vlak... avšak o 40 let dřív

25 ... ale jen pár let poté...

26 ... a Šance dnes !!!

27 „Hutě pod Smrkem“ (předtím „Ružanec“) se jmenovala zastávka asi jen 1,3 km nad Šancemi – a měla jen dřevěný přístřešek; nejbližším „stavením“ v okolí byla hospoda:

28 HUTĚ POD SMRKEM JSEM VYNECHAL, TAKŽE... PŘÍŠTÍM NÁDRAŽÍM BUDOU AŽ Staré Hamry A srovnejme si polohu kostela sv. Jindřicha - dnešní a dřívější...... i polohu nádraží

29 Staré Hamry – dřeviště (pův. nákladiště „kníže-arcibiskupského velkostatku“) a nádraží FBD (uprostřed snímku) leželo v km 15,1 až 15,4 a na levém břehu. Řeka Ostravice se od hranice Moravy a Slezska (žlutě vyznačené) liší jen nepatrně.

30 ...nádraží vidíme při pravém okraji pohlednice, klikatící se řeku zakryly stromy

31 Od Starých Hamer se trať vinula dále k Bílé... a za „nižšího stavu vody“ by asi od km 16 (tj. zde↓) nebyla „pod hladinou“!

32 Bílá, dne 11. 1. 1965

33 V Bílé lokomotivu 354 070 odpojili, ona pak objela soupravu vozů, aby se s ní vrátila do Frýdlantu, a na zadní otevřené plošině „hitláku“ se ukázal nápis:

34 Konečná stanice Bílá (tj. dnes zotavovna celního úřadu...) a v pozadí bývalá „vodní stanice“ parních lokomotiv (později kovárna?, dnes „Spedos“!)

35

36 Bílá kdysi: kostel, fara, lesnická škola, hotel Pokrok a v popředí „dřeviště - překladiště“ (nikoli pila!)... i úzkorozchodná lokomotiva

37 Kostel sv. Bedřicha a fara

38 Zámeček stojí u ústí „Smradlavy“ do „Bílé Ostravice“

39 TRAŤ POD PŘEHRADOU na TURISTICKÉ MAPĚ: mezi ŽST Frýdlant n. Ostravicí a Ostravice byly a jsou ještě tři zastávky: Frýdlant n. O. zastávka Nová Dědina Ostravice zastávka ( (kdysi „Ostravice pod Žárem“) Za Ostravicí následoval Mazák Šance - Řečice

40 Mapy „železniční“ a „kilometráže v jízdních řádech“ Stavební plán FBD uvádí ŽST Ostravici v km 6,1 - 6,4. Dnešní jízdní řády uvádějí 7 km „tarifních“ a v době ukončení provozu na trati do Bílé ještě uváděly 8 km. Stavební délka celé trati do Bílé činila 19,505 km, délka provozní jen 19,266 km, ale JŘ uváděly 21 tarifních km. Polohopisné plány katastrálních obcí Althammer a Ostrawitz, i s vyznačením trasy FBD, vypracovala technická kancelář „Köhler a Raynal“ již v r.1905. Detailní projekty FBD pak předložila 5. 3. 1906. Projekty zahrnovaly též „přeložku řeky Ostravice“, a to v km 16,3 až 16,5, která snížila počet mostů přes „hraniční“ řeku Ostravici ze čtyř na dva... Třetí most u soutoku Černé a Bílé Ostravice byl asi 1,5 km před koncem FBD, tj. v km 17,8.

41 Frýdlanská nádraží: 3x FBD a 1x OFD

42 Bez komentáře

43 Straβhof, 21. 4. 2013 foto Karl Seltenhammer na http://www.bahnbilder.de/bild/oesterreich~dampfloks....

44 konec Foto: 7 od mých předků =„frýdlantských rodáků“, 2 od E. Suchého, 3 ze sbírky M. Leštinského, resp. od „rodáků v širším okolí“, 3 foto ČTK, 3 foto Povodí Odry „dobové pohlednice“ ze sbírek autora a Mojmíra Leštinského A ten poslední jsem přidal dodatečně…


Stáhnout ppt "MOJE VZPOMÍNKY A ZÁŽITKY z Frýdlantu ( J ir A d) 1963 je „památný“ stroj 354 070 ! - na snímku z roku 1963 je „památný“ stroj 354 070 !"

Podobné prezentace


Reklamy Google