Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Veřejná podpora v rámci OP VK Seminář pro žadatele 6. února 2012
2
Veřejná podpora Definována v čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie – každá podpora v jakékoliv formě poskytnutá státem, která narušuje hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňuje podniky, odvětví výroby a obchod mezi členskými státy. Veřejnou podporu obecně nelze poskytnout, pouze pokud se jedná o aplikaci výjimky ze zákazu veřejné podpory v souladu s ustanovením čl. 87 Smlouvy o ES. V případě realizace projektů OP VK se jedná o tzv. blokové výjimky ze zákazu VP, režim podpory „de minimis“, případně notifikace EK pro OP VK Prioritní osa 1 - Počáteční vzdělávání - oblasti podpory 1.1, 1.2 a 1.3 nejedná se o veřejnou podporu ve smyslu čl. 87 Smlouvy o ES – mimo rámec veřejné podpory Prioritní osa 3 - Další vzdělávání – oblast podpory 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání – jedná se o činnosti zakládající veřejnou podporu
3
Veřejná podpora – aplikace výjimky Režim podpory malého rozsahu „de minimis“- nepřesáhne výši 200 000 EUR v kterýchkoli třech po sobě jdoucích ročních účetních obdobích. Kurz ECB k datu poskytnutí podpory. Nejedná se o VP dle definice, vzhledem ke své nízké hodnotě nemůže narušit hospodářskou soutěž. Toto pravidlo je stanoveno v Nařízení Komise ES č. 1998/2006č. 87 a 88 Smlouvy o založení ES na podporu de minimis. V případě, že příjemce realizuje projekt s finančními partnery, vztahuje se tento limit na příjemce a každého partnera samostatně. Na 100% všech způsobilých výdajů projektu.
4
Veřejná podpora Přílohy žádosti vztahující se k veřejné podpoře: Čestné prohlášení: že se podnik nenachází v obtížích a prohlášení k používaným účetním obdobím Příloha č. 3 (pro žadatele) a č. 5 (pro finančního partnera) aktuální Výzvy Přílohy jsou také součástí Výzev a jsou specifikovány v Metodickém dopise č. 10.2 Vše najdete na http://opvk.kraj-lbc.cz, v sekci Žadatel o podporuhttp://opvk.kraj-lbc.cz
5
Centrální registr podpor de minimis Od 1. 1. 2012 plná funkčnost Centrálního registru de minimis Doplněna data za posuzované rozhodné období Příjemce nemusí vyplňovat čestné prohlášení o obdržených podporách Poskytovatel ověří v CRP, zda poskytnutím podpory nebude překročena hranice de minimis: V rámci kontroly přijatelnosti Před jednáním grémia zpravodajů Před podpisem smlouvy Při překročení limitu pro poskytnutí podpory nelze dotaci poskytnout
6
Financování GP a způsobilé výdaje Seminář pro žadatele 6. února 2012
7
Financování GP Celková výše dotace: 100% celkových způsobilých výdajů Podíl EU: 85% Podíl SR: 15% Limity finanční podpory na projekt: Minimální částka: 400.000 Kč Maximální částka: 6.000.000 Kč (1.1, 1.2, 1.3) 5.000.000 Kč (3.2)
8
Financování GP Alokace prostředků (2. výzva OP 1.1, 1.2, 1.3 / 4. výzva OP 3.2) Oblast podporyAlokace (v Kč) 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Libereckém kraji II59.142.475,00 1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji II 9.119.080,00 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Libereckém kraji II 17.034.480,00 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání v Libereckém kraji37.887.014,00
9
Financování GP Financování GP je zálohové (ex-ante) První záloha ve výši 25% z celkových způsobilých výdajů Další zálohy vždy po kontrole realizace a čerpání předchozí části dotace Součet všech poskytnutých záloh činí 90 % z celkového rozpočtu
10
Rozpočet projektu Financovat lze pouze způsobilé výdaje Nelze překročit schválenou výši rozpočtu Kvalifikovaný odhad V průběhu realizace je možné provádět změny rozpočtu Rozpočet projektu musí být provázán s klíčovými aktivitami projektu
11
Způsobilé výdaje způsobilé výdaje. Z veřejných prostředků OP VK mohou být financovány pouze tzv. způsobilé výdaje. PRAVIDLA ZPŮSOBILOSTI VÝDAJŮ: Charakter výdaje Účel výdaje Prokazatelnost Datum uskutečnění výdaje
12
Přímé a nepřímé náklady Přímé náklady Přiřaditelné ke konkrétní aktivitě projektu Dokládají se účetním dokladem a výpisem z účtu Slouží jako základ pro výpočet nepřímých nákladů Nepřímé náklady – stanovují se % z doložených přímých nákladů po odečtení nákladů na křížové financování Nejsou spojené s konkrétní aktivitou jednoznačně Převážně spojeny s administrací projektu Nemusí se prokazovat účetními doklady Nejsou jimi dotčeny účetní postupy organizace Výčet nepřímých nákladů viz PPP
13
Tvorba rozpočtu s NN Rozpočet přímých nákladů (nesmí obsahovat nepřímé náklady viz výčet nepřímých nákladů v PPP) Před výpočtem % podílu NN je třeba odečíst od přímých nákladů náklady na křížové financování Nepřímé náklady budou hrazeny formou paušálu ve výši konkrétního procenta stanoveného ve výzvě Výše nepřímých nákladů je zahrnuta do rozpočtu do pole nepřímých nákladů
14
Tvorba rozpočtu s NN 2. výzva oblasti podpory 1.1, 1.2 a 1.3 4. výzva oblast podpory 3.2 Objem přímých nákladů% z přímých nákladů Přímé náklady ≤ 4 mil. Kč 18 % Přímé náklady > 4 mil. Kč ≤ 5.172.413,80 Kč 16 % Objem přímých nákladů% z přímých nákladů Přímé náklady ≤ 4 mil. Kč 18 % Přímé náklady > 4 mil. Kč ≤ 4.310.344,80 Kč 16 %
15
Příklad č. 1 pro vytvoření rozpočtu s NN Celkové způsobilé přímé náklady…………………………………..4.100.000 Výdaje na KF - 0 Základ pro výpočet NN……………………………………………..4.100.000 nepřímé náklady = 16% z přímých nákladů Nepřímé náklady 656.000 CELKOVÉ ZPUSOBILÉ VÝDAJE………………………………..4.756.000
16
Příklad č. 2 pro vytvoření rozpočtu s NN Celkové způsobilé přímé náklady…………………………………..4.100.000 Výdaje na KF - 150.000 Základ pro výpočet NN……………………………………………..3.950.000 nepřímé náklady = 18% z přímých nákladů Nepřímé náklady 711.000 CELKOVÉ ZPUSOBILÉ VÝDAJE………………………………..4.811.000 Výše KF a limity kapitol se počítají k celkovým způsobilým výdajům!
17
Druhy způsobilých výdajů 1.Osobní výdaje 2.Cestovní náhrady 3.Zařízení související s realizací projektu (max. 25% CZV) 4.Místní kancelář (nerelevantní) 5.Nákup služeb (max. 49% CZV) 6.Stavební úpravy 7.Přímá podpora (max. 20% CZV) 8.Náklady vyplývající přímo ze Smlouvy
18
1. Osobní výdaje Mzdové výdaje osob majících v rámci projektu uzavřen pracovně právní vztah (vč. všech zákonných odvodů hrazených zaměstnavatelem); Nesmí přesahovat výši v daném oboru, místě a čase obvyklou (Metodický dopis č. 4).
19
1. Osobní výdaje – MD č. 4
20
2. Cestovní náhrady Výdaje na zahraniční pracovní cesty zaměstnanců žadatele, partnera a osob zapojených do realizace projektu, které mají v rámci projektu uzavřen pracovně právní vztah; Zahraniční cesty mohou být propláceny pouze v případě, že jsou řádně odůvodněny v projektové žádosti; Výdaje související s tuzemskými služebním cestami spadají do nepřímých nákladů.
21
2. Cestovní náhrady Cestovné: Tuzemští pracovníci – zákon č. 226/2006 Sb., zákoník práce ve znění pozdějších předpisů, případně interní předpisy žadatele; Zahraniční subjekty – „per diems“; (http://europa.eu.int./comm/europeaid/perdiem/index _en.htm)http://europa.eu.int./comm/europeaid/perdiem/index _en.htm
22
3. Zařízení související s realizací GP Podíl výdajů na pořízení zařízení a vybavení smí činit max. 25% celkových způsobilých výdajů; Povinnost provést výběrové řízení dle pravidel daných Příručkou pro žadatele/příjemce nebo zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
23
Křížové financování Křížové financování – max. 15-9-5-9% z celkových způsobilých výdajů GP (viz konkrétní výzva); V součtu s ostatními výdaji na zařízení nesmí přesáhnout 25% celkových způsobilých výdajů projektu.
24
Křížové financování – proč? ESF – European Social Fund Financování tzv. „měkkých“ projektů ERDF – European Regional Development Fund Financování investičních projektů Investice v rámci OP VK se hradí „křížem“ z ERDF Neinvestiční část KF – podle EU je nábytek investice, podle ČR ne
25
Křížové financování DHM: PC > 40.000 Kč; Doba použitelnosti > 1 rok; Musí být používán k realizaci aktivit, na kterých se podílí cílová skupina/pro potřeby realizačního týmu; Nábytek bez ohledu na výši PC (cílová skupina/realizační tým) – neinvestiční část křížového financování Stavební úpravy (rekonstrukce, modernizace), pokud převýšily v úhrnu ve zdaňovacím období 40.000 Kč a byly provedeny v souvislosti s úpravou pracovního místa pro osoby se zdravotním postižením nebo úpravou přístupu pro osoby se zdravotním postižením nebo úpravy výukových, tréninkových nebo pracovních prostor používaných na realizaci aktivit s cílovou skupinou.
26
5. Nákup služeb Podíl výdajů vynaložených na nákup služeb smí činit max. 49% celkových způsobilých výdajů (nezapočítávají se výdaje, které vyplývají přímo ze Smlouvy o realizaci GP – kapitola č. 8); Povinnost provést výběrové řízení dle pravidel daných Příručkou pro žadatele/příjemce nebo zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách; Dodavatelem služeb nemůže být v rámci projektu osoba, která má uzavřen pracovně právní vztah s příjemcem/partnerem!
27
6. Stavební úpravy Nesmí přesáhnout částku za všechny dokončené stavební úpravy v jednom zdaňovacím období v úhrnu 40.000 Kč na každou jednotlivou účetní položku majetku; Musí být provedena v souvislosti s úpravou pracovního místa nebo úpravou přístupu pro osoby se zdravotním postižením nebo úpravy výukových, tréninkových nebo pracovních prostor používaných na realizaci aktivit s cílovou skupinou; Povinnost provést výběrové řízení dle pravidel daných Příručkou pro žadatele/příjemce nebo zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
28
7. Přímá podpora Výdaje týkající se přímo cílové skupiny; Podíl výdajů na přímou podporu jednotlivců smí činit max. 20% celkových způsobilých výdajů; Limity: Občerstvení max. 300 Kč osoba/den (= 8 hod), 400 Kč pro výjezdní akce s ubytováním; Ubytování max. 1.500 Kč osoba/noc.
29
8. Náklady vyplývající přímo ze Smlouvy Audit: CZV > 10.000.000 Kč Vzhledem k max. částkám na projekt nerelevantní, dokonce u projektů pod 10.000.000 Kč nezpůsobilý výdaj Ostatní: správní poplatky, notářské poplatky Výdaje spojené s publicitou a poplatky za vedení BÚ jsou součástí nepřímých nákladů!
30
DPH Obecně jsou všechny daně a cla nezpůsobilými výdaji. Plátce DPH DPH je způsobilým výdajem jen pokud neexistuje zákonný nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění u Finančního úřadu příjemce podpory, pokud prokazatelně poskytuje svoje služby v rámci projektu bez úplaty, nemá nárok na přijatá zdanitelná plnění (nakoupené zboží a služby) uplatnit odpočet DPH u FÚ; DPH je poté součástí rozpočtu projektu a proplácí se jako způsobilý výdaj; na osobu se pak pohlíží jako na neplátce DPH Neplátce DPH DPH je způsobilým výdajem v rámci projektu, jelikož žadatel si nemůže nárokovat odpočet DPH na Finančním úřadu
31
Nezpůsobilé výdaje Nelze je hradit z veřejných prostředků, protože nesplňují pravidla způsobilosti (výdaje, které zcela zřetelně nesouvisí s projektem, nelze je doložit písemným dokladem, nesplňují princip hospodárnosti, účelnosti a efektivity, nebo výdaje vzniklé mimo časový rámec způsobilosti) Příjemce je vždy plně hradí ze svých prostředků; Příjemce je neuvádí do projektové žádosti.
32
Nezpůsobilé výdaje - příklady Výdaje spojené s přípravou projektu (platby konzultantům, kteří pomáhají s vyplňováním žádostí o finanční podporu z OP VK) a s vyplňováním monitorovacích zpráv a žádostí o platby v případě, že se jedná o externí dodavatele; Překročení limitů na stravné a ubytování; Nákupy vozidel, infrastruktury, nemovitostí a pozemků; Režijní náklady vztahující se k všeobecnému provozu organizace bez vazby na projekt; U zaměstnanců, kteří se na realizaci projektu podílí, alikvotní část osobních nákladů, která neodpovídá pracovnímu vytížení zaměstnance na daném projektu; atd.
33
Chyby v projektových žádostech Překročení limitů kapitol rozpočtu Nezpůsobilé výdaje v rozpočtu Porušování pravidel křížového financování Nepřímé náklady přiřazené do přímých nákladů Nedodržení mzdových limitů z Metodického dopisu č. 4, případně jejich nedostatečné zdůvodnění Nedostatečné propojení přímých nákladů s klíčovými aktivitami atd.
34
Děkuji Vám za pozornost. Kontakt: Ing. Jana Ledecká finanční manažer oddělení řízení grantových schémat odbor regionálního rozvoje a evropských projektů tel.: 485 226 305 e-mail: jana.ledecka@kraj-lbc.czjana.ledecka@kraj-lbc.cz e-mail: opvk@kraj-lbc.czopvk@kraj-lbc.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.