Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Druhy učení – I. část Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
2
Učení podmiňováním (emocionálně vegetativní)
Představitel: I.P. PAVLOV ( )
3
Pokus se psem Rozsvítí se lampa = podmíněný podnět = PP Pes reaguje – orientační reflex – vrozený PP několikrát opakován v délce trvání – 0,5-2s. Pes dostane potravu = nepodmíněný podnět = NP
4
postupně pes reaguje již na pouhé světlo
→ podmíněná reakce = PR PP (lampa) a NP (potrava) spojováno po dostatečně dlouhou dobu → dojde ke zpevňování vypustíme-li NP (potravu) a rozsvítíme → postupně dojde k vyhasínání spoje
6
Podstata učení: schopnost organismu učit se reagovat
na podmíněné podněty: a) emocionální – radost, strach b) vegetativně – slinění, vyměšování žaludečních šťáv, pocení
7
Příklad učení podmiňováním u člověka:
Strach, tréma – přináší pocity – pocení, stažení žaludku, třes, nespavost
8
Učení pokusem a omylem (postupným přibližováním)
Představitel: E. L. THORNDIKE (1874 – 1949) (americký behaviorista)
9
Pokus s kočkou - Kočka v kleci náhodně zavadí o páku - Kočka získá odměnu – zpevňuje dané chování
10
Naučila se instrumentálnímu chování
11
k vědomému osvojování řady pohybů a činností
Podstata tohoto učení Nahodilé spojování přechází k vědomému osvojování řady pohybů a činností
12
Zkuste uvést příklady učení pokusem a omylem.
13
Odpověď: řešení hlavolamů, hledání cesty v bludišti, pokusy např. v chemii atd.
14
Učení programováním Představitel : B. F. SKINNER ( 1904 – 1990 )
15
Navazuje na učení pokusem a omylem
Naučení určitého chování probíhá rychleji
16
Hlavní principy: 1. Aktivní odpověď - stále aktivní - učení založeno na otázkách na něž se odpovídá 2. Malé kroky - rozdíl mezi známým a neznámým - plynulé učení
17
3. Průběžné zpevňování - velké množství kladných zpevnění ( odměn ) - udržuje se, tak pozornost 4. Individuální tempo - postupovat rychlostí dle vlastního tempa
18
Zdroje a použitá literatura
20
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
21
Učení verbální - slovní
Člověk se učí: slova vnímat řečový projev druhých vlastní řečový projev
22
Řeč je důležitý prostředek
ke komunikaci začleňování mezilidských vztahů - hlavním činitelem vývoje myšlení
23
Jaké mohou nastat problémy, jestliže jsou nedostatky ve verbálním učení ?
24
Odpověď Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.
25
Jazykové kódy
26
Odpověď Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.
27
Rozvinutý jazykový kód
rodiče jsou ochotni dítě vyslechnout srozumitelně s ním hovořit při rozhovoru být s ním prohovořit s ním důležitý problém řeč, rozhovor je pro dítě radostí
28
Omezený jazykový kód pouze jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, instrukcí mohou být i ironické komentáře dítě nemá radost z mluvení
29
jazykový kód se upevňuje už na konci
předškolního věku u dětí s omezeným jazykovým kódem bývají problémy s abstraktními pojmy - prostředkem verbálního učení jsou např. dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat
30
Učení pojmové spojeno s učením slovním
pojem je základní složkou myšlení pojmy jsou vyjádřeny slovy pojem – je vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
32
Zdroje a použitá literatura
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.