Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítězslav Pravec
1
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2. 2014
2
Obsah příspěvku Projekt implementace informatického obsahu do učebnice ICT pro 1. stupeň ZŠ Která témata jsou inovativní Přístupy, kapitoly, úlohy Pilotní ověření: Jak budoucí učitelé zvládají tato témata
3
Digitální vzdělávání – pg. disciplíny Počítačem podporovaná výuka Didaktika ICT Technologie ve vzdělávání Didaktika informatiky Oborová didaktikaNadoborová oblast
4
Zavádění výuky ICT na 1. stupni Povinný předmět V někt. krajích ICT na málotřídkách není vyučován Obtíže zavádění Dva současné procesy Žádná předchozí zkušenost s předmětem ICT na 1. st. Žádná zkušenost s orientací na kompetence, ŠVP Učitelé necháni napospas Nepřipravovaní učitelé 1. stupně, žádný systém školení (ani v IT, ani v pg. rovině) Chybějící metodické materiály, učebnice Příprava učitelů na univerzitách: bez výuky didaktiky ICT
5
Nová učebnice pro 1. stupeň ZŠ Aktivní tvořivý žák, objev. témata: Základy ovládání počítače Propedeutika informatiky základy algoritmiace porozumění informacím + metodická příručka + sada výukových materiálů (soubory, miniaplikace)
6
Obsah učebnice 4 kapitoly z oblasti ICT spouštíme aplikací, kreslíme, píšeme, Internet 2 kapitoly základů informatiky programujeme, informace Úvodní kapitola – co už umíme základní dovednosti, ovládání myši, klávesnice Závěrečná kapitola učíme se s počítačem, náměty na projekty
7
Kapitola: Programujeme V prostředí EasyLogo (Ľ. Salanci) Objekty lze pohybovat a kreslit po mřížce sada 40 programátorských problémů 1. přímá manipulace, 2. příkazy s parametry 3. sekvence, cyklus, (procedury) Schopnost tvořit, číst a opravit program
8
Kapitola: Informace Z pohledu obsah, reprezentace, datové typy Struktury informací seznamy, tabulky, grafy uživatelské kompetence, porozumění strukturám Aplikace jednoduché zpracování dat ve vlastním výzkumu (měření, dotazník)
9
Ověřovací výzkum Základní otázka jak připravovat učitele bez předchozího inf. a IT vzdělání, aby byli schopni předmět učit Pilotní kurz Didaktika IT pro primární vzděláv. 82 studentů učitelství (77 dívek), 28 hodin Předchozí výuka: IT test, Technologie ve vzděl. kurikulum seznamující s tématy podle učebnice velmi praktický přístup, náročné úlohy pro žáky úkoly: vytvářet žákovské úlohy
10
Zvýšení zájmu po informaci o povinné výuce Praktický přístup je efektivnější Hravé aktivity, situace z normálního života Tendence učit se teoretické pasáže nazpaměť Žádný problém s programováním Strach ani předsudky proti termínu programování 1/2 studentů si evidentně užívala práci v EasyLogo Neradi používali cyklus Zjištění
11
Tabulky a grafy Problémy vkládat data do tabulky, z níž měl být vygenerován graf Rozlišení oboru (ICT, inf.) Zadání úloh vytvořených budoucími učiteli často zkoušela znalosti z jiných předmětů chyby v textech: preferovali gramatiku před typografií grafika: spíše pohled výtvarné výchovy Zjištění
12
Prostorová orientace Co je vpředu, co je vlevo otázka: „je autobus s rozbitým oknem vlevo od nebo před bílým autobusem?“ „Které auto je před černým autem?“ Problém geometrické povahy může diskvalifikovat úlohy z reálného světa (na uspořádání) Zjištění
13
Závěr Jak připravit učitele 1. stupně Užitečný přístup: problémy blízké jejich žákům, zahrnující manipulativní praktické úlohy Není problém s přijetím algoritmizace (jestliže za tím vidí ovládání pohybu konkrétních objektů) Studenti učitelství kladou důraz na atraktivitu, hravost, přímý experiment s manipulací a na užitečnost více než na správnost a oborovou čistotu
14
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.