Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Využití prvků ECVET v projektu Pospolu Mgr. Martina Kaňáková
2
Společné cíle do r. 2020 zvýšit mobilitu a zaměstnatelnost žáků/pracovních sil v EU (6% žáků vyjíždějících na zahraniční stáž v rámci odborného vzdělávání) podpořit transparentnost a srozumitelnost kvalifikací vzájemné porozumění a důvěra mezi státy EU zmenšit propast mezi světem práce a světem vzdělávání
3
Co je ECVET? Evropský systém kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu je evropský nástroj podporující : celoživotní učení rozvoj a zvyšování kvality odborného vzdělávání v zemích EU prostřednictvím mobility žáků i učitelů transparentnost flexibilitu vzdělávacích cest k získání kvalifikace (prostupnost) vzájemnou důvěru ECVET podporuje spolupráci škol a podniků a zároveň přispívá ke zvýšení kvality i počtu stáží žáků střední odborných škol.
4
Principy ECVET Výsledky učení - formulované jako znalosti, dovednosti a kompetence Jednotky výsledků učení - součást kvalifikací, lze je hodnotit, validovat a uznávat Kredit - udělen za ohodnocené a dokumentované výsledky učení žáka, přidaná hodnota stáže, kredit ≠ bodové ohodnocení Vzájemná důvěra a partnerství - formálně zakotveno v dokladech usnadňujících výměny žáků/učitelů
5
Benefity ECVET JEDNOTLIVCI - mohou absolvovat části vzdělávacího programu v jiné škole nebo na pracovišti podniku - získané výsledky učení jim budou uznány ŠKOLY -snadno navážou na základě vypracovaných jednotek učení spolupráci s jinou školou/podnikem -zvýší si svůj kredit a atraktivitu pro budoucí studenty -doplní si svůj školní vzdělávací program -reagují na trendy a vývoj na trhu práce bez nutnosti změny celého ŠVP ZAMĚSTNAVATELÉ -navážou partnerství se školami -mohou ovlivnit podobu jednotek výsledků učení -aktivně se zapojí a dohlížejí na kvalitu
6
ECVET v ČR V dubnu 2012 schválilo MŠMT návrh strategie zavádění ECVET v ČR. V souladu s ním je systém ECVET chápán jako nástroj, který pozitivně přispívá ke zvýšení kvality mezinárodních stáží, ale také jako praktický nástroj, jehož potenciálem je: zatraktivnit počáteční odborné vzdělávání (zejména technického zaměření), zvýšit jeho kvalitu podpořit materiálně technickou základnu v počátečním odborném vzdělávání. V oblasti dalšího vzdělávání a uznávání výsledků vzdělávání/učení by měl být ECVET úzce propojen s Národní soustavou kvalifikací. ČR se jako některé ostatní země k udílení bodů ECVET nepřihlásila, hovoříme-li o kreditu, myslíme tím přidanou hodnotu
7
Jaké prvky ECVET jsme testovali v POSPOLU ? Jednotku výsledků učení (popisuje očekávané výsledky učení, způsoby a kritéria pro hodnocení získaných výsledků žáka) Memorandum o porozumění v Pospolu= Smlouva o rozsahu a obsahu praktického vyučování (dle zákona č. 561/2004 Sb) Dohodu o učení mezi žákem, školou a firmou; Záznam o hodnocení žáka Osobní záznam - pro účely Pospolu upravený Europass Doklad o národní mobilitě
8
Proč jsme testovali ECVET? ? Lze přenést principy tohoto nástroje i na podmínky národní (mobility) a posílit tak kvalitu a konkretizovat obsah spolupráce školy a podniku? Dotazník s 12 otázkami (uzavřené, otevřené) 25 oslovených v průběhu konce února-začátku března 2015 100% návratnost
9
ECVET v POSPOLU- šetření 88 % respondentů se domnívá, že systém ECVET a jeho principy mohou zlepšit vzájemnou spolupráci SOŠ a podniků i na národní úrovni Největší přínos systému ECVET pro využití v národním prostředí vidí respondenti takto: 1. v jasném definování obsahu prostřednictvím výsledků učení 2. v lepším propojení se světem práce 3. v pružné reakci na novinky a trendy a jejich přenos do vzdělávací oblasti 4. v kontrole kvality 5. ve vzájemné důvěře
10
ECVET v POSPOLU- šetření Co se pomocí ECVET podařilo? Dát řád odborné praxi a zlepšit její obsah i kvalitu (64% respondentů) Vytvořit jednotku výsledků učení, kterou budeme využívat i pro rekvalifikace (20 % respondentů) Zabudovat cyklus kvality (20 % respondentů) Vytvořit jednotku, která je unikátní a budeme jí nabízet jiným školám (8% respondentů)
11
Jednotky výsledků učení V jednotlivých partnerstvích projektu vzniklo celkem82 jednotek výsledků učení pro obory dosaženého vzdělání kategorie H, M a L0. 65 jednotek bylo publikováno na Modulu Pospolu na portále RVP.cz Z toho: 31 jednotek je určeno pro odbornou praxi (např. Stavebnictví, Informační technologie, Aplikovaná chemie, Geodézie a katastr nemovitostí, Cestovní ruch, Obchodní akademie, Ekonomické lyceum, Elektrotechnika) 23 pro odborný výcvik (např. Tesař, Truhlář, Klempíř, Obráběč kovů, Zámečník, Strojní mechanik, dále L obory - Autotronik, Mechanik seřizovač, Mechanik elektrotechnik) 11 pro stáže učitelů http://pospolu.rvp.cz/
12
Zkušenosti týmu Je vhodnější tvořit jednotky výsledků učení pro odborné praxe, protože nemají konkrétně vymezen vzdělávací obsah v RVP ani ŠVP. Odborné praxe nejsou tak rozsáhlé jako odborný výcvik. Jedná o kratší časový úsek, který délkou odpovídá zahraniční mobilitě žáků. ECVET umožní si praxi dobře a smysluplně rozplánovat a uspořádat, ale také dobře kontrolovat to, co se žák na pracovišti naučil a eliminovat odborné praxe, jejichž obsahem nebyla spokojena škola, ani samotný žák. Zvýšení administrativní zátěže škol a podniků spojené s tvorbou dohod o učení - tvorba pro každého účastníka stáže je zatím pro školy nepředstavitelná, národní mobilita žáků také. Nechuť škol sdílet vytvořené jednotky výsledků učení s jinými školami - mezi školami panuje konkurenční prostředí při získávání žáků (vzpomínky na problémy při tvorbě ŠVP). Je potřeba vytvořit jednotnou metodiku tvorby jednotek a definovat smysl a účel jejich vytváření, tedy zda budou jednotky tvořeny jako doplněk k ŠVP či jako průřezové jednotky, atd. Důležité je také zvýšit povědomí o významu validace získaných výsledků učení.
13
Zkušenosti škol Všechny strany jasně vědí, co přesně se od nich jako od aktérů odborné praxe očekává. Získat firmy ochotné s námi praxi realizovat problém nebyl. Ten často vyvstával právě kvůli nekonkrétnímu obsahu praxe. Žáci se někdy vraceli s pocitem, že se během praxe nenaučili to, co očekávali. Věřím, že právě díky ECVET tento problém výrazně eliminujeme. Bc. Denisa Landová, SoŠ a SOU Beroun Hlinky
14
Zkušenosti škol ECVET budeme používat v praxích i nadále. Rád bych, abychom každý rok zavedli několik nových jednotek výsledků učení (JVU). U maturitních oborů nejsou praxe často příliš dobře podchycené a to mně vadilo. JVU dává praxi jasný řád a je použitelná i v dalších letech. Pro nás byl největší přínos ECVETu, že jsme se před praxemi museli společně s firmou zamyslet nad jejich náplní a přesně je naplánovat. Věnovali jsme tomu poměrně dost úsilí. Ale vyplatilo se to. Žáci se naučili potřebné, rozhodně si to zapamatují víc než z klasické hodiny a neuvěřitelně je to bavilo. V tom bych spatřoval hlavní výhodu. Ing. Jiří Formánek,ředitel DELTA - Střední škola informatiky a ekonomie, s. r. o
15
Popis jednotky výsledků učení Škola nebo firma, která JVÚ vytvořila a realizuje ji Střední průmyslová škola elektrotechnická, V Úžlabině 320, 100 00 Praha 10 Název jednotky Výzkum a vývoj, katedra fyziky, laboratoř biomedicíny Kód a název oboru 26-41-M/01 Elektrotechnika Úroveň kvalifikace podle EQF 4 Vztah k NSK (hodnoticí a kvalifikační standardy, odborné způsobilosti) Elektrická zařízení 26 – 010 – E úroveň 2 Délka JVU 60 hodin Požadavky na žáka Žák 3. ročníku, který ovládá práci na počítači s programy kancelářského balíku, ovládá základní zručnosti v elektronice a umí zapojit měřicí přístroje do obvodu. Název a adresa firmy ČVUT FEL, Technická 2, 166 27 Praha 6 Výsledky učení, které jednotka obsahuje Žák: Zná provoz laboratoře a podstoupí školení bezpečnosti práce Ovládá základy fyziky plazmatu Zná hlavní smysl a obsah práce v mikrobiologické laboratoři Provede návrh řídící jednotky krokového motoru Vytvoří prototyp řídící jednotky Pod vedením instruktora provede experimenty zaměřené na zjištění změny dynamiky růstu konkrétního mikroorganismu způsobené působením nízkofrekvenčního el. mag. pole Zpracuje naměřená data Kritéria a postupy pro ověření a hodnocení výsledků učení definovaných v JVU Výkony žáka na pracovišti organizace hodnotí vždy instruktor odborné praxe a posuzuje, zda žák splnil nebo nesplnil dané dílčí hodnotící úkoly: Hodnotící úkoly: Zpracuje návrh řídící jednotky Ověří funkčnost prototypu Převede prototyp do podoby finálního výrobku Experimentálně ověří a následně prezentuje růstové křivky mikroorganismu při různých nastaveních Žák prakticky předvede jednotlivé pracovní činnosti na reálném pracovišti organizace a slovně okomentuje postup při navrhování a vytváření prototypu, při provádění experimentů a zpracování naměřených dat. Kritéria hodnocení: Zručnost a správné návyky práce v laboratoři Funkčnost Dodržování zásad BOZP Celkové hodnocení: uspěl neuspěl Pro hodnocení uspěl, musí žák absolvovat odbornou praxi v organizaci a splnit hodnotící úkoly, při nichž nesmí být hodnocen hodnocením nesplnil. Škola nebo firma, která JVÚ vytvořila a realizuje ji Střední průmyslová škola elektrotechnická, V Úžlabině 320, 100 00 Praha 10 Název jednotky Výzkum a vývoj, katedra fyziky, laboratoř biomedicíny Kód a název oboru 26-41-M/01 Elektrotechnika Úroveň kvalifikace podle EQF 4 Délka JVU 60 hodin Požadavky na žáka Žák 3. ročníku, který ovládá práci na počítači s programy kancelářského balíku, ovládá základní zručnosti v elektronice a umí zapojit měřicí přístroje do obvodu. Příklad výsledku učení získaného v rámci JVÚ Žák provádí návrh řídící jednotky krokového motoru, vytvoří prototyp řídící jednotky a pod vedením instruktora provede experimenty zaměřené na zjištění změny dynamiky růstu konkrétního mikroorganismu způsobené působením nízkofrekvenčního el. mag. pole. Název a adresa firmy ČVUT FEL, Technická 2, 166 27 Praha 6
16
Popis jednotky výsledků učení Škola, název, adresaMasarykova střední škola chemická, Křemencova 12, Praha 1 Škola nebo firma, která JVÚ vytvořila a realizuje ji Masarykova střední škola chemická Název jednotkyKatalýza – vliv katalyzátoru na elektrolýzu Kód a název oboru28-44-M/01 Aplikovaná chemie Úroveň kvalifikace podle EQF 4 Vztah k NSK (hodnoticí a kvalifikační standardy, odborné způsobilosti) Požadavky na žáka Absolvování 3. ročníku MSŠCH Délka JVU (v rámci odborné praxe) 2 týdny odborné praxe (nezletilý žák 60 hod., zletilý 80 hod.) Název a adresa firmy VŠCHT (fakulta chemické technologie, ústav anorganické technologie), Technická 5, Praha 6 Výsledky učení, které jednotka obsahuje Žák: dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce, požární prevence a ochrany životního prostředí seznámí se s teorií katalýzy a elektrolýzy provádí rešerši, pracuje s odbornou literaturou a informačními zdroji provádí aktivaci membrán anodového a katodového prostoru připraví elektrody a provede vlastní elektrolýzu měří závislosti proudové hustoty na napětí s katalyzátorem a bez něj graficky a slovně vyhodnotí výsledky práce Kritéria a postupy pro ověření a hodnocení výsledků učení definovaných v JVU Výkony žáka na pracovišti hodnotí vždy pouze instruktor odborného výcviku a posuzuje, zda žák splnil nebo nesplnil dané hodnoticí úkoly. Zprávu z praxe hodnotí vyučující po skončení praxe. Hodnotící úkoly Žák: aktivuje membránu podle zadání instruktora – praktické ověření provede poniklování elektrod po předchozím odmaštění - praktické ověření připraví různě koncentrované roztoky hydroxidů - praktické ověření sestaví celu pro elektrolýzu podle návodu - praktické ověření provádí elektrolýzu různě koncentrovaných roztoků za různých teplot s katalyzátorem i bez něj - praktické ověření graficky i slovně vyhodnotí vliv použitého katalyzátoru na provedenou elektrolýzu Hodnoticí kritéria: dodržování a respektování zásad BOZP a PO ekonomické jednání a dodržování zásad ochrany životního prostředí správná práce s odbornou literaturou a informačními zdroji použití pracovního oděvu a ochranných pomůcek správnost a přesnost měření
17
Děkuji za pozornost martina.kanakova@nuv.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.