Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamil Netrval
1
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností
2
Historie Aristoteles (balbutik)
Avicenna ve středověku popisoval v Kánonu lékařství koktavost 1955 Miroslav Seeman – poruchy dětské řeči (foniatr) 1946 Logopedický ústav hl.m.Prahy – vzdělávání logopedů, přidělování sluchadel s pomocí státu, předoperační péče o děti s rozštěpem patra ( s akademikem Burianem) Miloš Sovák (ORL, foniatrie), zakladatel LÚ, Logopedie jako vědy, katedra speciální pedagogiky na PedF UK, zakladatel ČLS 1970 (předsedou až do smrti v roce 1989) Logopedie se vyvíjela spolu se surdopedií, vzájemně se ovlivňovaly
3
Terminologie A + ztráta nabyté schopnosti (afázie, afónie, alexie)
Dys + porucha, vývojová porucha (dyslálie, dyslexie, dysgrafie, dysartrie, dysfázie) Balbuties (koktavost) Mutismus, elektivní m. Tumultus sermonis (brebtavost) Surdomutismus – ztráta schopnosti mluvit a rozumět slyšené řeči
4
Cíle Péče o osoby s narušenou komunikační schopností Prevence NKS
Komunikace: Verbální Neverbální Koverbální Alternativní a augmentativní komunikace Nutná spolupráce s mnoha příbuznými obory
5
Přehled poruch řeči Poruchy vývoje řeči: opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie Získané organické poruchy řečové komunikace: afázie, syndrom demence a poruch komunikace Získaná psychogenní nemluvnost: mutismus Poruchy při anomáliích orofaciálního systému: huhňavost, palatolalie Narušení plynulosti řeči: koktavost, brebtavost Narušení článkování řeči: dysartrie, dyslalie Narušení grafické stránky řeči: poruchy čtené a psané řeči Symptomatické vady a poruchy: při mentální retardaci, smyslových vadách, tělesných postiženích
6
Poruchy hlasu Chraptivost Mutace Hygiena hlasu
7
Opožděný vývoj řeči Široké spektrum obtíží různé etiologie.
- Nepodnětné rodinné prostředí, neslyšící rodiče, týrané dítě, opožděný psychomotorický vývoj, Dysfázie: specificky narušený vývoj řeči Narušený vývoj jazykových schopností, který nelze vysvětlit mentálními, smyslovými ani tělesnými vadami, nepříznivými vlivy prostředí. Rozpor mezi nedostatečně rozvinutými verbálními schopnostmi a intelektem.
8
Podpora vývoje řeči Podnětné rodinné prostředí. Jak?
Vývoj motoriky. Jaké? Cvičení artikulačních orgánů. Jak? Rozvíjení sluchové percepce Rozvíjení zrakové percepce Mluvní apetence, motivace
9
Dyslálie (patlavost) Nejrozšířenější řečová vada
Fyziologická patlavost Nejdéle přetrvává nesprávná výslovnost hlásek „r,ř, popř. sykavek Může ovlivňovat osvojování čtení a psaní Může být zdrojem stresu, konfliktů se spolužáky, pocitů méněcennosti v dospělosti Jak pomoci : motorika, sluchová percepce(zvl. fonematický sluch), mluvní vzor
10
Reedukace Vyšetření u logopeda Vyvození hlásky Nácvik Automatizace
Je nutné soustavně cvičit.
11
Vzdělávání osob s NKS Mateřské školy pro děti s vadami řeči
Základní školy pro děti s vadami řeči Specializované třídy pro děti s vadami řeči při jiných typech škol Vyhláška 73/2005 Mateřská škola logopedická Základní škola logopedická
12
Alternativní komunikace
Znakový jazyk neslyšících Piktogramy u dětí i dospělých s těžkými vadami řeči, u mentálně postižených LORM – systém využívající dotykových bodů v dlani pro osoby slepohluché
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.