Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarta Bártová
1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_02 Sociální komunikace (druhy komunikace) Téma sady:Pedagogika a psychologie Obor, ročník:Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření:únor 2013 Anotace:Druhy komunikace, obecný popis, účinky komunikace Metodický obsah:Výklad nového učiva, upevnění vědomostí, skupinová práce
2
Druhy komunikace (dle různých kritérií) 1. Verbální a neverbální 2. Symetrická a asymetrická 3. Harmonická a konfliktní 4. Soutěživá a spolupracující 5. Formální a neformální
3
1. Komunikace verbální a neverbální A)slovní (verbální) 20% komunikace - pomocí slov tj. řečí má dorozumívací charakter, je nositelkou myšlenek, správné komunikaci je možné se učit jako kterékoliv jiné dovednosti Slovní komunikace asertivní je považována za optimální komunikaci, přímá, jasná, nemanipulující, nezraňuje druhého, vede k přirozenému chování projevuje se konkrétních činech
4
B) neverbální 80% komunikace používáme neslovní, neřečové prostředky Jaké neverbální prostředky komunikace znáš? 1. Komunikace verbální a neverbální
5
Neverbální prostředky mimika, různé výrazy obličeje tělesné přiblížení, oddálení přímý dotek, pohlazení podání ruky, poklepání na rameno gestikulace -,,mluva rukou“ pohledy - přímý pohled, uhýbání očima úprava zevnějšku melodie, modulace důrazy (akcenty), pomlky, přeříkávání se rychlost a znaky
6
Mimika Obr. 1 Pokusy G. Duchenne s mimikou tváře (1862) [1]
7
Oční kontakt Obr. 2 Oční kontakt [2]
8
2. Komunikace symetrická a asymetrická A)symetrická vyváženost neboli symetrie podílu účastníků na průběhu komunikace B) asymetrická převaha jednoho z účastníků komunikace odpovídá rozdílům: v sociálním postavení (nadřízený - podřízený) expertnosti (odborník - laik) věku (starší - mladší)
9
Asymetrie může být prožívána jako frustrující, je-li druhý z účastníků komunikace omezován, může vést ke krizi vztahů (manželských, přátelských, rodičů a dětí). 2. Komunikace symetrická a asymetrická
10
3. Komunikace harmonická a konfliktní A)harmonická osoby v průběhu komunikace dospívají k souladu zájmů, k uspokojení potřeb,… B) konfliktní dochází k disharmoniím rozpor nespokojenost frustrace rozpad vztahu (zhroucení, napadení)
11
4. Komunikace soutěživá a spolupracující A)soutěživá (kompetetivní) překonání jednoho partnera druhým kdo je výkonnější, zdatnější (rozdíl proti komunikaci konfliktní!) důležitá jsou pravidla, kterými se soutěžící řídí, vztah je nenarušen narušením pravidel přechod ke komunikaci konfliktní
12
B) spolupracující (kooperující) rozdělení úkonů, které odpovídají společnému záměru, vzájemná pomoc… C) smíšená kooperativně - kompetetivní forma interakce příležitostní členové určitého družstva mezi sebou spolupracují, prožívají sounáležitost, ale s jiným družstvem soutěží 4. Komunikace soutěživá a spolupracující
13
5. Komunikace formální a neformální A) formální city ustupují do pozadí rozhodující - čím se partneři ve vztahu zabývají, důležitá je přítomnost nadosobního hlediska např.: interakce lékařů a sester při zákroku nemůže být založena na sympatiích nebo antipatiích, podstatné hledisko - zdraví pacienta
14
B) neformální partneři komunikují převážně na základě osobních hledisek a zájmů, vzájemných sympatií a antipatií např. zamilované dvojice, matka a kojenec, rozhádané sousedky 5. Komunikace formální a neformální
15
Úkoly Skupinová práce Rozdělte se na skupiny cca po 5 - 6 žácích (koriguje vyučující). Každá skupina dostane za úkol připravit si 1 druh komunikace (oba typy) s výraznými prvky daného druhu. Předveďte svůj výstup. Ostatní skupiny hodnotí výstup spolužáků. Tím zopakujeme typické znaky jednotlivých druhů komunikace.
16
Účinky komunikace Komunikace probíhá v: interakčně - komunikačních sledech (řetězcích) komunikování dvou lidí: komunikační akty osoby A vyvolávají komunikační reakce osoby B vyvolává zpětně odezvu u osoby A atd. při větším počtu lidí - řetězce složitější
17
Použitá literatura Literatura: HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 119 s. ISBN 80-716-8245-4. PAULÍNOVÁ, Lea a Lenka NEUMANNOVÁ. Psychologie pro Tebe. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Informatorium, 2008, 180, 34 s. ISBN 978-80-7333-068-2. Použité obrázky: [1] Pokusy s mimikou tváře. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2013-03-02]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duchenne-FacialExpressions.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duchenne-FacialExpressions.jpg [2] Oční kontakt. Wikipedia [online]. [cit. 2013-03-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Staring_contest.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Staring_contest.svg
18
Použitá literatura Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.