Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁSTROJE PRO KOMUNIKACI PŘI ZAPOJOVÁNÍ DĚTÍ S POSTIŽENÍM
2
Jak komunikujeme? Mluva Výrazy obličeje Gesta Řeč těla Způsob oblékání Psaní Kreslení Tón hlasu
3
Někdo, s kým můžeme komunikovat Něco, o čem můžeme komunikovat Komunikační metoda a b c Základní aspekty komunikace
4
Specifika dětí vyrůstajících v instituci
5
Chybí primární pečovatel – citová vazba Emoční fixace často na různé nové osoby Úplné uzavření Nedostatečné zkušenosti s reálným životem Často nepodnětné prostředí
6
Stereotypní, agresivní, zvláštní projevy chování Specifické projevy chování (stereotypní chování - nedostatek podnětů a aktivizace – apatie; vymáhání pozornosti; rituály) Často v důsledku nedostatku podnětů či medikace Zjistit příčinu (spouštěč) Vědět, co můžu zkusit udělat a co nedělat Monitorovat chování a komunikační signály Poskytnout dítěti prostor pro vyjádření a komunikaci na odpovídající úrovni dítěte
7
Strategie pro podporu komunikace Totální komunikace Intenzivní interakce Učení se výběru Referenční předměty Komunikační pasy Výstavba slovní zásoby Budování sebevědomí (Kniha života) Odstupňované zážitky z reálného života (Sociální příběhy)
8
Totální komunikace komplexní komunikace za využití všech možných způsobů komunikace Využívá mluvenou řeč, psaní, čtení, zpěv, pohyby celého těla, mimiku, gesta, znakovou řeč, prstovou abecedu, odezírání specifické tzv. augmentativní a alternativní způsoby komunikace Cílem je umožnit dítěti využívat pro něj nejpřirozenější, "na míru šitý" komunikační prostředek
9
Intenzivní interakce efektivní přístup pro rozvoj sociální komunikace s dítětem v příjemném a podporujícím prostředí Nejedná se o „aktivity s dítětem“, ale „být s dítětem“
10
Základní pravidla intenzivní interakce atmosféra rovnosti nebýt dominantní – být partnerem pozitivní, uvolněný přístup trvalý oční kontakt přehnané výrazy obličeje dotek a zvuky "jeden na jednoho" být na úrovni dítěte žádný program, žádný stanovený úkol sledování dítěte a důsledné reagování na jeho signály pauzy – umožnění střídání se užívat si to! sledovat, co je v centru pozornosti dítěte dítě musí být z hlediska primárních potřeb naprosto spokojené
11
Možnost volby Komunikační podložka Využívejte u dětí, které rozumí piktogramům, obrázkům či fotografiím pro volbu ze dvou věcí, určení oblíbené a neoblíbené věci, jídla, předmětu, osoby, … nabídka možnosti volby ano x ne Referenční předměty Referenční předměty, neboli zástupné předměty jsou využívané v běžném každodenním životě dítěte Mohou sloužit pro informování dítěte o následných aktivitách dne (jídlo, koupání,..)
12
Monitorování způsobů komunikace a projevů chování je důležité volbu správně interpretovat, což vyžaduje dlouhodobé experimentování, nabízení stejných předmětů a sledování způsobu výběru K zjištění toho co má dítě rádo či nerado je velmi vhodné zaznamenávat nabízené možnosti volby a dítětem preferovanou věc Tabulka intenzivní interakce Tabulka referenčních předmětů Tabulka preferencí dítěte Tabulka komunikačních signálů
15
Nástroje pro efektivní souhrn informací o dítěti Přínosné pro nové pracovníky/dobrovolníky/asistenty v okolí dítěte Budování identity dítěte – patří to jen jemu Snadno dostupné klíčové informace a specifika daného dítěte Budování slovní zásoby Navození vztahu mezi pracovníkem a dítětem
16
Komunikační pas osobní knížka dítěte shromažďuje informace o dítěti ve velmi jednoduchém a dítěti blízkém provedení (obrázky, fotky, symboly, málo textu) Dítě by mělo být dle svých možností zapojeno do tvorby svého „pasu“
18
Jednostránkový profil Dává nám možnost jednoduchého zobrazení pozitivních informací o daném dítěti Dítě by mělo mít svůj profil na dobře viditelném místě a ve své blízkosti (nad postelí, na nástěnce, ve škole, …)
19
Osobní prostírání Snadný způsob jak shromáždit důležité informace, které mohou pomoci lidem se závažným postižením důstojně a příjemně strávit čas u jídla či pití Osobní prostírání neobsahuje všechny dostupné informace, ale jen ty nezbytné pro poskytnutí podpory při stravování dané osoby Snažte se informace neustále aktualizovat a obnovovat
21
Kniha života Dává dítěti jeho vlastní příběh a pomáhá mu zorientovat se ve vlastních pocitech Pomáhá při budování identity Dítě se dozvídá fakta o sobě a své rodině, což mu pomáhá, aby nemuselo utíkat k fantazii Buduje si sebevědomí a odolnost
22
Sociální příběh Sociální příběhy mohou sloužit při přípravě dítěte na novou událost nebo mohou pomoci dítěti pochopit složitější situaci (návštěva lékaře, přesun do nové rodiny či jiného zařízení, dlouhá cesta vlakem,..) Sociální příběh využívá snadný jazyk a mnoho obrázků či fotografií (záleží na konkrétním dítěti
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.