Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkušenosti s realizací projektu OP VK „ Odstranění selektivnosti vzdělávací sítě v Krnově“ 1.9.2014 – 30.6.2015 CZ.1.07/1.2.00/47.0004 Praha, 12.5.2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkušenosti s realizací projektu OP VK „ Odstranění selektivnosti vzdělávací sítě v Krnově“ 1.9.2014 – 30.6.2015 CZ.1.07/1.2.00/47.0004 Praha, 12.5.2015."— Transkript prezentace:

1 Zkušenosti s realizací projektu OP VK „ Odstranění selektivnosti vzdělávací sítě v Krnově“ 1.9.2014 – 30.6.2015 CZ.1.07/1.2.00/47.0004 Praha, 12.5.2015

2 Představení realizátora Představení realizátora Krnov cca 25 000 obyvatel, 10% nezaměstnanost Krnov cca 25 000 obyvatel, 10% nezaměstnanost 4 ZŠ + 1 SZŠ, průměrný počet dětí k zápisu cca 250 4 ZŠ + 1 SZŠ, průměrný počet dětí k zápisu cca 250 1 přípravná třída 1 přípravná třída 5-letý model doučování v doučovacím klubu 5-letý model doučování v doučovacím klubu OZV o školských obvodech – ve vztahu k integraci OZV o školských obvodech – ve vztahu k integraci Zásady pro odměňování ředitelů ZŠ, které zohledňují práci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí Zásady pro odměňování ředitelů ZŠ, které zohledňují práci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí Představení manažera projektu – 17 let se zabývá problematikou sociální integrace ve vzdělávání v Krnově Představení manažera projektu – 17 let se zabývá problematikou sociální integrace ve vzdělávání v Krnově

3 Představení projektu Představení projektu Projekt je rozšířeným pokračováním projektů „Vytvoření a ověření programu podpory žáků se SVP“ z roku 2010 a projektu „Komplexní program podpory pro děti a žáky se SVP“z roku 2012, které realizovala ZŠ na Janáčkově nám. ve spolupráci s NNO Reintegra Krnov a které se staly doporučovaným metodickým modelem Projekt je rozšířeným pokračováním projektů „Vytvoření a ověření programu podpory žáků se SVP“ z roku 2010 a projektu „Komplexní program podpory pro děti a žáky se SVP“z roku 2012, které realizovala ZŠ na Janáčkově nám. ve spolupráci s NNO Reintegra Krnov a které se staly doporučovaným metodickým modelem Pomocí projektu „Odstranění selektivnosti vzdělávání v Krnově“ se rozšiřuje úspěšný model vzdělávání žáků se SVP na všech základních školách zřizovaných městem Pomocí projektu „Odstranění selektivnosti vzdělávání v Krnově“ se rozšiřuje úspěšný model vzdělávání žáků se SVP na všech základních školách zřizovaných městem Pomocí projektu se snažíme o dosažení vyšších vzdělanostních drah žáků se SVP, a tím i větší uplatnitelnosti na trhu práce Pomocí projektu se snažíme o dosažení vyšších vzdělanostních drah žáků se SVP, a tím i větší uplatnitelnosti na trhu práce

4 Cíle projektu Zajistit rovný přístup ke vzdělávání - rozšířením úspěšného modelu na všechny ZŠ v Krnově Zajistit rovný přístup ke vzdělávání - rozšířením úspěšného modelu na všechny ZŠ v Krnově Vytvoření sítě podpůrných doučovacích klubů - i u NNO Vytvoření sítě podpůrných doučovacích klubů - i u NNO Cílové skupiny projektu na území města Hlavní cílovou skupinou jsou žáci se SVP, především se sociálním znevýhodněním Hlavní cílovou skupinou jsou žáci se SVP, především se sociálním znevýhodněním Specifickou skupinou jsou děti se SVP v předškolním věku Specifickou skupinou jsou děti se SVP v předškolním věku Specifickou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci Specifickou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci

5 Aktéři projektu Město Krnov realizátor a administrátor Město Krnov realizátor a administrátor Projektoví partneři: 4 základní školy zřizované městem 4 základní školy zřizované městem ZŠ Dvořákův okruh 2 ZŠ Smetanův okruh 4 ZŠ Smetanův okruh 4 ZŠ Žižkova 3 ZŠ Žižkova 3 ZŠ Janáčkovo nám. 17 ZŠ Janáčkovo nám. 17 3 neziskové organizace 3 neziskové organizace Armáda spásy Armáda spásy Slezská Diakonie Slezská Diakonie Reintegra Reintegra

6 Počty cílových skupin zapojených do projektu k 30.4.2015 Počty cílových skupin zapojených do projektu k 30.4.2015 Děti a žáci se SVP 491 Děti a žáci se SVP 491 Speciální pedagogové 4 Speciální pedagogové 4 Odborní lektoři 4 Odborní lektoři 4 Asistenti pedagoga4 Asistenti pedagoga4 Doučující pedagogové v doučovacích klubech ZŠ 29 Doučující pedagogové v doučovacích klubech ZŠ 29 Doučující pedagogové v douč. klubech NNO 5 Doučující pedagogové v douč. klubech NNO 5 Sociálně-terénní pracovníci 2 Sociálně-terénní pracovníci 2

7 Popis klíčových aktivit 1. Vytvoření komplexní systematické sítě podpůrných vzdělávacích klubů 2. Vzdělávací semináře pro zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků a asistentů pedagogů 3. Rozšíření poradenských a asistenčních služeb na základních školách 4. Podpora předškolních dětí se sociokulturním znevýhodněním při přechodu z MŠ do ZŠ

8 Formy a metody práce s dětmi se SVP v předškolním věku Formy a metody práce s dětmi se SVP v předškolním věku Model podpůrného dětského centra v soc. vyloučené lokalitě Model podpůrného dětského centra v soc. vyloučené lokalitě Model přípravného ročníku Model přípravného ročníku Model běžných mateřských škol Model běžných mateřských škol Cílem je dostat do systému předškolní přípravy děti dříve než v 5- ti letech Cílem je dostat do systému předškolní přípravy děti dříve než v 5- ti letech Efekty: ze střednědobého hlediska lze konstatovat zvyšující se počet romských dětí v systému MŠ Efekty: ze střednědobého hlediska lze konstatovat zvyšující se počet romských dětí v systému MŠ

9 Formy a metody práce se žáky se SVP v základním vzdělávání Formy a metody práce se žáky se SVP v základním vzdělávání Doučovací kluby v odloučených lokalitách Doučovací kluby v odloučených lokalitách Doučovací kluby přímo na školách Doučovací kluby přímo na školách Speciálně pedagogická podpora na každé škole Speciálně pedagogická podpora na každé škole Asistent pedagoga pro žáky s SVP na každé škole, pomáhá žákům se SVP na žádost učitele v různých třídách se zvládnutím učiva, motivací, udržením pozornosti a s výchovnými problémy Asistent pedagoga pro žáky s SVP na každé škole, pomáhá žákům se SVP na žádost učitele v různých třídách se zvládnutím učiva, motivací, udržením pozornosti a s výchovnými problémy Terénní pracovníci, komunikují přímo v rodinách, zajišťují docházku do doučovacích klubů a kontrolují oprávněnost absencí Terénní pracovníci, komunikují přímo v rodinách, zajišťují docházku do doučovacích klubů a kontrolují oprávněnost absencí

10 Formy a metody práce se žáky se SVP v základním vzdělávání Formy a metody práce se žáky se SVP v základním vzdělávání Doučování na míru - princip individuální práce s konkrétním žákem na konkrétním vzdělávacím výstupu Doučování na míru - princip individuální práce s konkrétním žákem na konkrétním vzdělávacím výstupu Učitel diagnostikuje vzdělávací problémy, nedostatky a zadává pracovníkům doučovacích klubů nápravné kroky a úkoly Učitel diagnostikuje vzdělávací problémy, nedostatky a zadává pracovníkům doučovacích klubů nápravné kroky a úkoly Kontroluje plnění úkolů, konzultuje se speciálním pedagogem a spolu sledují posun žáka Kontroluje plnění úkolů, konzultuje se speciálním pedagogem a spolu sledují posun žáka

11 Formy a metody práce se žáky se SVP v základním vzdělávání Formy a metody práce se žáky se SVP v základním vzdělávání Pravidelná oboustranná komunikace mezi doučovacím klubem a školou je nezbytná pro fungování systému Pravidelná oboustranná komunikace mezi doučovacím klubem a školou je nezbytná pro fungování systému To představuje on-line spolupráci učitele s doučovacím klubem, terénními pracovníky, kteří na objednávku – potřebu školy komunikují s rodinami To představuje on-line spolupráci učitele s doučovacím klubem, terénními pracovníky, kteří na objednávku – potřebu školy komunikují s rodinami Speciálně pedagogický přístup je nutný u většiny žáků z odloučené lokality Speciálně pedagogický přístup je nutný u většiny žáků z odloučené lokality

12 Zkušenosti a výsledky Zkušenosti a výsledky Výše uvedený model funguje na jedné škole již 64 měsíců Výše uvedený model funguje na jedné škole již 64 měsíců Výrazně poklesl počet žáků, kteří opakují ročník, nebo kteří se k opravným zkouškám dostaví nepřipravení Výrazně poklesl počet žáků, kteří opakují ročník, nebo kteří se k opravným zkouškám dostaví nepřipravení Více jak na třetinu se u sociálně znevýhodněných žáků snížila průměrná absence Více jak na třetinu se u sociálně znevýhodněných žáků snížila průměrná absence Většina pedagogů uvádí, že studijní výsledky žáků jsou lepší nebo výrazně lepší, když dochází pravidelně do doučovacích klubů Většina pedagogů uvádí, že studijní výsledky žáků jsou lepší nebo výrazně lepší, když dochází pravidelně do doučovacích klubů Většina pedagogů chce zachovat systém ve stávající podobě a někteří by jeho činnost ještě rozšířili Většina pedagogů chce zachovat systém ve stávající podobě a někteří by jeho činnost ještě rozšířili Výsledky zkresluje migrace žáků, pravidelně navštěvuje doučovací klub zhruba 40-50% žáků Výsledky zkresluje migrace žáků, pravidelně navštěvuje doučovací klub zhruba 40-50% žáků

13 Odezva a reakce cílových skupin Odezva a reakce cílových skupin Rodiče žáků se SVP nabídku pomoci vítají, své povinnosti a odpovědnost za přípravu dětí mají možnost přesunout. Větší tlak přináší větší kontakt školy s rodiči Rodiče žáků se SVP nabídku pomoci vítají, své povinnosti a odpovědnost za přípravu dětí mají možnost přesunout. Větší tlak přináší větší kontakt školy s rodiči Rodiče zejména, mají přílišné očekávání ve výsledcích. Z jejich pohledu nemůže mít žák špatné výsledky, když chodí do doučování Rodiče zejména, mají přílišné očekávání ve výsledcích. Z jejich pohledu nemůže mít žák špatné výsledky, když chodí do doučování Pedagogičtí pracovníci většinově považují model za smysluplný, doučování se stalo součástí rozvrhu Pedagogičtí pracovníci většinově považují model za smysluplný, doučování se stalo součástí rozvrhu Zájem o doučování je vyšší především na prvním stupni, na druhém stupni se zájem vytrácí Zájem o doučování je vyšší především na prvním stupni, na druhém stupni se zájem vytrácí Vysoký zájem je o předškolní přípravu v lokalitě, ta navíc není orientována pouze na skupinu, která nastupuje povinnou školní docházku Vysoký zájem je o předškolní přípravu v lokalitě, ta navíc není orientována pouze na skupinu, která nastupuje povinnou školní docházku

14 Podmínky úspěšnosti, výzvy a pozitiva Podmínky úspěšnosti, výzvy a pozitiva Základní podmínkou je ztotožnění všech realizačních pracovníků s projektem. V projektu musí být ten, kdo chce a kdo umí. Základní podmínkou je ztotožnění všech realizačních pracovníků s projektem. V projektu musí být ten, kdo chce a kdo umí. Výzvy Výzvy Absence dlouhodobých finančních zdrojů Absence dlouhodobých finančních zdrojů Nákladnost a pracnost projektové administrace Nákladnost a pracnost projektové administrace Přílišné očekávání jak z hlediska času, tak i výsledků Přílišné očekávání jak z hlediska času, tak i výsledků Pozitiva Pozitiva Většinový názor o smysluplnosti ze strany pedagogických pracovníků Většinový názor o smysluplnosti ze strany pedagogických pracovníků Zájem rodičů o spolupráci se školou i partnery Zájem rodičů o spolupráci se školou i partnery Zlepšení prospěchu, docházkové morálky žáků, snížení absencí Zlepšení prospěchu, docházkové morálky žáků, snížení absencí

15 Závěr Závěr Mnohem větších efektů se dosáhne, započne-li vzdělávání u dětí se SVP co nejdříve Mnohem větších efektů se dosáhne, započne-li vzdělávání u dětí se SVP co nejdříve Nelze očekávat, že lidé ze sociálně znevýhodněného prostředí půjdou sami za vzděláním. Chceme-li dosáhnout větších efektů musí vzdělání za nimi Nelze očekávat, že lidé ze sociálně znevýhodněného prostředí půjdou sami za vzděláním. Chceme-li dosáhnout větších efektů musí vzdělání za nimi Vzdělávací kontinuita je nezbytná. Kontinuita je podmíněna financováním přímých nákladů tj. jistotou víceletého financování Vzdělávací kontinuita je nezbytná. Kontinuita je podmíněna financováním přímých nákladů tj. jistotou víceletého financování Větší konečné efekty lze očekávat tam, kde je nabídka vzdělávacích oborů Větší konečné efekty lze očekávat tam, kde je nabídka vzdělávacích oborů - učňovských oborů, vhodných pro žáky s horším prospěchem - učňovských oborů, vhodných pro žáky s horším prospěchem Větší konečné efekty lze očekávat tam, kde je nízká nezaměstnanost s větší nabídkou pracovních příležitostí Větší konečné efekty lze očekávat tam, kde je nízká nezaměstnanost s větší nabídkou pracovních příležitostí

16 Pravidelná měsíční schůzka realizačního týmu projektu

17 2 vzdělávací semináře pro pedagog. prac. a AP 2 vzdělávací semináře pro pedagog. prac. a AP3.4.2015 (26 pp) Mgr. Jaroslava Budíková (26 pp) Mgr. Jaroslava Budíková29.10.2014 (24 pp) Mgr. Hana Sobková

18 Doučování žáků se SVP v douč. klubu (Devítka) v SVL Vrchlického Doučování žáků se SVP v douč. klubu (Devítka) v SVL Vrchlického NNO Reintegra NNO Reintegra návštěva ministra Dienstbiera 13.4.2015 návštěva ministra Dienstbiera 13.4.2015

19 Centrum předškolní péče pro děti se SVP v SVL Vrchlického Centrum předškolní péče pro děti se SVP v SVL Vrchlického NNO Reintegra

20 Podpůrné doučovací kluby pro žáky se SVP při NNO Armáda spásy Slezská diakonie

21 Podpůrné doučovací kluby na 4 ZŠ


Stáhnout ppt "Zkušenosti s realizací projektu OP VK „ Odstranění selektivnosti vzdělávací sítě v Krnově“ 1.9.2014 – 30.6.2015 CZ.1.07/1.2.00/47.0004 Praha, 12.5.2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google