Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Odborná diskuze MŠMT, 28. 6. 2011 Projektový záměr Profesní podpora učitele
2
Obsah prezentace Základní údaje o projektu Cíl/e projektu Zdůvodnění potřebnosti Klíčové aktivity Rozpočet Monitorovací indikátory Přínos projektu Podporované aktivity Vazba na jiné projekty „?!„
3
Základní údaje Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 4a – Systémový rámec celoživotního učení Typ projektu: IPn Žadatel: MŠMT – odbor 22, 25 Partner projektu: VÚP v Praze, NIDV Délka projektu: 27 měsíců Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, instituce poskytující další vzdělávání Finanční objem projektu: 130 mil. Kč
4
Hlavní téma
5
Cíle projektu Vyvinout a ověřit systém profesního rozvoje pedagogických pracovníků. Nastartovat proces proměny současného DVPP v ucelený profesní rozvoj. Podpořit diverzifikaci forem profesní podpory. Motivovat učitele k aktivní účasti na vlastním profesním rozvoji. Poskytnout školám poradenství při procesu tvorby plánu profesního rozvoje a jeho následném vyhodnocování. Připravit soubor návrhů na harmonizaci obsahu relevantních právních norem s potřebami profesního rozvoje pedagogických pracovníků (ve vazbě na kariérní systém). Priorita MŠMT
6
Zdůvodnění potřebnosti Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ( 2007) Stanovisko Evropské komise (2007) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR (2007, 2011) Akční plán MŠMT Škola pro 21. století ( 2009) Analýza MŠMT Metodická podpora učitele (2010) Výsledky mezinárodních i českých výzkumů (PISA 2000, TALIS 2007-08, TIMSS 2007, FACTUM Invenio 2008, McKinsey 2010…) výsledky šetření ÚIV, materiály ČŠI, vlastní zjištění…
7
Absence komplexních dat z oblasti DVPP, resp. PR Náročnost identifikace vzdělávacích a rozvojových potřeb pedagogů uvnitř škol a plánování jejich rozvoje Další vzdělávání, resp. školení jako dominantní forma rozvoje Strukturální nedostatky Nízké využití vlastního potenciálu škol Téměř nulové vyhodnocování účinnosti podpory Malá provázanost kariéry a profesního rozvoje Absence poradenského systému v oblasti PR
8
Řízení změny Profesní rozvoj učitele Kompeten ce učitele Výuka Výsledky žáků
9
Klíčové aktivity PROFESNÍ ROZVOJ MODEL uvnitř školy MENTORPROFIL21
10
KA 01 PROFESNÍ ROZVOJ Cílem aktivity je identifikovat hlavní problémy v oblasti vzdělávání a profesního rozvoje pedagogických pracovníků v ČR a formulovat doporučení pro implementaci systému PRPP na základě ověřených výstupů projektu. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání Cíl
11
KA 01 PROFESNÍ ROZVOJ Identifikace hlavních problémů PRPP v ČR a formulace doporučení pro tvorbu komplexního systému Komparativní analýza zkušeností PRPP v ČR a zahraničí Přehled aktuálně dostupných forem podpory nabízených v ČR a jejich využitelnost Databáze zahraničních a domácích zdrojů k profesnímu rozvoji PP uvnitř školy Výzkumná zpráva popisující současný stav organizace a způsobu realizace DVPP, resp. PRPP Podklady pro návrh legislativních změn a finančních opatření Výstupy
12
KA 02 MODEL uvnitř školy Cílem aktivity je vytvořit a ověřit model profesního rozvoje pedagogických pracovníků uvnitř školy. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání, př. instituce poskytující poradenství v oblasti dalšího vzdělávání Cíl
13
KA 02 MODEL uvnitř školy Metodika Model PRPP uvnitř školy Principy PRPP uvnitř školy Přehled diverzifikovaných forem podpory pedagogů (min. 15 forem – např. mentoring, koučing, supervize, dobrovolnictví, rotace, mobilita, rolový model…), vč. jejich popisu, očekávaného přínosu, př. rizik Soubor evaluačních nástrojů vhodných k modifikaci pro různé druhy škol (identifikace potřeb učitele) Metodiky pro implementaci vybraných forem podpory, vč. návrhu hodnocení absolvované podpory Výzkumná zpráva z 2fázového šetření Tým konzultantů profesního rozvoje Aktivně zapojené školy Výstupy
14
KA 03 MENTOR Cílem aktivity je vytvořit a ověřit model kolegiální podpory – mentoring jako jednu z moderních a efektivních forem profesního rozvoje učitele. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání Cíl
15
KA 03 MENTOR Praktická příručka pro uplatnění kolegiální podpory Zpráva z 3fázového výzkumu dopadu mentoringu Školy přijímající plnou podporu Metodika pro vedení škol Tým externích mentorů Tým interních mentorů Komplexně zpracovaný program pro interní mentory a jejich uplatnění v praxi Výstupy
16
KA 04 PROFIL21 Cílem aktivity je vytvořit a ověřit systém, který tvoří nástroj pro strategické řízení rozvoje školy a nástroj pro sledování vlastního profesního rozvoje učitele v oblasti ICT. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci základních škol, včetně vedoucích pracovníků škol a školských zařízení. Cíl
17
KA 04 PROFIL21 Metodické materiály pro učitele se sborníky digitálních učebních materiálů ukazující možnosti a postupy při začleňování ICT do výuky. Online aplikace Profil Učitel21, nástroj řízení vlastního rozvoje v oblasti ICT pro učitele, analogicky k Profilu Škola21 Videoprůvodci a videoukázky využití moderních technologií a aplikací a příkladů dobré praxe ve využití ICT ve výuce Online databáze námětů a příkladů dobré praxe využití ICT ve výuce, hodnocení a popisu výukových programů, on-line služeb a hardwarových prostředků, které podporují využití ICT učiteli a žáky Učitelé a školy aktivně využívající Profily Výstupy
18
KA 05 PROFIL21 Cíl Cílem aktivity je připravit a pilotně ověřit systém vzdělávání učitelů a vedoucích pedagogických pracovníků základních škol v oblasti začlenění ICT jako významné podpory v jejich profesním rozvoji. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci základních škol
19
KA 05 PROFIL21 Ověřený systém vzdělávání učitelů a vedoucích pracovníků v oblasti začlenění ICT do výuky a života škol: Pilotně ověřené a akreditované vzdělávací programy (prezenční forma, e-learning) Tým lektorů a tutorů Absolventi vzdělávání (ředitelé, učitelé) Výstupy
20
Proces realizace projektu Mapa Vývoj Ověřování Výstup 27 měsíců
21
Kritéria úspěchu Souběh rozvoje školy a jednotlivce Struktura v čase Postavení na reflexi Orientace na praxi Konkrétní zacílení Partnerství mezi klientem a poskytovatelem Diferenciace Koherence …
22
Rozpočet Název aktivityNáklady v % Náklady v tis. Kč PROFESNÍ ROZVOJ (PR)44 940 MODEL – ověření PR uvnitř školy1620 959 MENTOR – ověření formy PR4051 222 PROFIL21 – ověření nástrojů PR v oblasti ICT 1519 697 PROFIL21 – PR učitele v oblasti ICT68 167 ŘÍZENÍ PROJEKTU1924 931
23
Monitorovací indikátory Název monitorovacího indikátoruPočet Počet nově vytvořených/inovovaných produktů s celostátním dopadem 3 Počet nově vytvořených/inovovaných produktů v oblasti dalšího vzdělávání 62 Počet podpořených osob – poskytovatelé služeb218 Další výstupy: Počet PO – pedagogičtí pracovníci = 3 952 osob Počet PO – vedoucí pedagogičtí pracovníci = 836 osob Počet aktivně zapojených škol = 524 Instituce poskytující další vzdělávání, př. poradenství = 930 …
24
Přínos projektu v PR Pro učitele: Zpracování individuálního plánu rozvoje Praktickou osobní podporu v reálném prostředí školy, třídy Zkušenost s netradičními formami podpory Odbornou pomoc profesionála Pro ředitele: Zvýšení kompetencí v oblasti personálního řízení a řízení změny Metodickou podporu Odbornou pomoc profesionála Osobní rovina
25
Přínos projektu v PR Pro školu: Příležitost funkčně propojit rozvoj žáka, učitele a školy Personální, časovou a finanční úsporu Klientský servis Pro poskytovatele podpory: Informace o tom, jaké formy podpory, s jakým cílem a za jakých podmínek by bylo vhodné začít poskytovat Příležitost k vlastnímu rozvoji Pro MŠMT: Ověřený systém profesního rozvoje pedagogických pracovníků Podklady pro novelizaci relevantních právních norem Základ podpůrného poradenského systému Institucionální rovina
26
Podporované aktivity Další vzdělávání a podpora pedagogických pracovníků škol a školských zařízení s důrazem na realizaci kurikulární reformy, včetně osvojení si dalších moderním pedagogických metod souvisejících se systematickým zvyšováním kvality a efektivity vzdělávání Posílení systému informací o vzdělávacích možnostech Vytváření podpůrných systémů pro další vzdělávání na národní úrovni (např.: poradenství, informační a monitorovací systémy) Vytvoření systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení a rozvoj kompetencí pedagogů a pracovníků pracujících s dětmi a mládeží Dobudování a realizace systému hodnocení kvality poskytovaného vzdělávání Analýza stavu vzdělávání na národní, popř. krajské úrovni a v mezinárodním kontextu Vytváření mechanismů, které povedou k propojení systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání Výzva k IPn
27
Vazba na jiné projekty IPn Cesta ke kvalitě IPn Kompetence III IPn Kariérní systém učitele IPn Komplexní školský portál IPn Systém monitoringu a hodnocení kvality vzdělávání …
28
Těšíme se na Vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… přípravný tým projektu ?!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.