Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIveta Urbanová
1
1 Češi jezdí na kole Ing. Jitka Vrtalová NaKole.cz Cyklisté v Česku - kdo jsou a co chtějí
2
2 Okruhy Kolik lidí jezdí na kole? Jací jsou cyklisté v Česku? (sociodemografie, typologie) Spokojenost s cyklistickou infrastrukturou Nejoblíbenější turistické regiony, hodnocení služeb (srovnání českých a zahraničních turistů)
3
3 Kolik lidí jezdí na kole?
4
4 Kolik je cyklistů? CYKLISTIKA DOPRAVA VOLNOČASOVÁ AKTIVITA SPORT 7 % všech cest celkem cca 30% dospělé populace radost z pohybu, výkon není důležitý společná aktivita s rodinou a přáteli nejčastěji spojené s poznávací turistikou vybavení střední třídy, až nejkvalitnější výkon, být první/nejlepší dlouhodobá příprava špičkové vybavení (pravidelná) doprava do práce, do školy nový typ cyklisty
5
5 Popularita cyklistiky je obrovská
6
6 Podle posledního dostupného výzkumu je podíl cyklistů v populaci 27 % (pouze cyklistika jako sport) 2 091 000 cyklistů (věková skupina 15-69 let) Objem tržeb za rok 2006: 2,7 mld. jízdní kola, 1,8 mld. náhradní díly a velomateriál (zdroj: ASPK)
7
7 Profil cyklistů
8
8 Struktura prodeje jízdních kol Pozor! Typ jízdního kola nepředurčuje automaticky typ cyklisty
9
9 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace 15-69 let)
10
10 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace 15-69 let)
11
11 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace 15-69 let)
12
12 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace 15-69 let)
13
13 Typologie cyklistů
14
14 Typologie cyklistů Existuje mnoho faktorů, podle kterých je možné rozřadit cyklisty do skupin Typ terénu, povrchu Délka tras Frekvence využití automobilu Frekvence využití vlaku, cyklobusu Víkendy/ denní jízdy Typ kola Jízdy „natěžko“ nebo „nalehko“ Využívání ubytovacích zařízení Jízdy individuální/ s rodinou/ s přáteli Jízdy individuální/ s rodinou/ s přáteli Využívání stravovacích zařízení Místní vs. přespolní
15
15 Typologie cyklistů Klastrová analýza nebo Faktorová analýza výsledkem je vícerozměrný graf: vzdálenost skupin + velikost klastrů + popis (fotografie, příběh, videoklip) Pohodoví cyklisté Sportovní cyklisté Terénní cyklisté Denní doprava Rodiny s dětmi Dálkoví cyklisté
16
16 Typologie cyklistů – pracovní návrh rodiny s dětmi –kratší a bezpečné trasy, preferují převážně kvalitní zpevněný povrch méně zdatní rekreační cyklisté –nenáročné kratší trasy, cca do 30km, preferují převážně kvalitní zpevněný povrch zdatnější rekreační cyklisté, –okružní trasy 40-80 km, často v kombinaci s poznáváním místních zajímavostí a kulturních památek, zpevněný povrch i nenáročné přírodní cesty dálkoví cyklisté –trasy 50-100km, převážně se drží páteřních tras, většinou se zdrží na jednu noc terénní cyklisté –preferují především přírodě blízké cesty a úzké stezky v terénu sportovně rekreační cyklisté –vyhledávají masové akce sportovního typu, například MTB maratony nebo silniční maratony
17
17
18
18 Rodiny s dětmi: „hledáme bezpečné cesty s kvalitním povrchem, cíl v restauraci se zahrádkou nebo na hřišti“
19
19 Pohodoví cyklisté: „ turistické cíle v dosahu 30 km, dobrý povrch“
20
20 Zdatní rekreační cyklisté: „svět ze sedla kola vypadá lépe, delší trasy ani nekvalitní povrch nejsou překážkou, cílem je radost z jízdy“
21
21 Dálkoví cykloturisté: „páteřní trasy s dobrým značením jsou podmínkou, jedeme z místa na místo, často trasy podél řek“
22
22 Terénní cyklisté: „převýšení je výzva, hledáme cesty blízké přírodě“
23
23 Sportovně rekreační cyklisté: „testujeme své síly v závodech, překonáváme vlastní hranice, trénujeme pro výkon“
24
24 Cyklistika jako doprava: „tradiční image sociálně slabých se mění...“
25
25 Cyklistika jako doprava: „jízda na kole jako životní styl a výraz ohleduplnosti k životnímu prostředí“
26
26 Cykloturistika v regionech
27
27 15 turistických regionů 43 turistických oblastí
28
28 Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism
29
29 Atraktivita turistických oblastí Skupina 1 – vysoce atraktivní Slovácko (38 %) Lednicko - Valtický areál Jizerské hory Podyjí Skupina 1 – vysoce atraktivní Slovácko (38 %) Lednicko - Valtický areál Jizerské hory Podyjí Skupina 2 – atraktivní Frýdlantsko Děčínsko a Lužické hory Plzeňsko Lužické hory a Ještědský hřbet Jižní Čechy Beskydy - Valašsko Šumava - východ Český ráj Chrudimsko - Hlinecko Střední Čechy - severovýchod - Polabí Orlické hory a Podorlicko Máchův kraj Skupina 2 – atraktivní Frýdlantsko Děčínsko a Lužické hory Plzeňsko Lužické hory a Ještědský hřbet Jižní Čechy Beskydy - Valašsko Šumava - východ Český ráj Chrudimsko - Hlinecko Střední Čechy - severovýchod - Polabí Orlické hory a Podorlicko Máchův kraj Skupina 3 – průměr Kladské pomezí Krkonoše - východ Krkonoše - střed Tachovsko - Stříbrsko Jeseníky Vysočina Poodří Těšínské Slezsko Zlínsko Moravský kras a okolí Pardubicko Opavské Slezsko Skupina 3 – průměr Kladské pomezí Krkonoše - východ Krkonoše - střed Tachovsko - Stříbrsko Jeseníky Vysočina Poodří Těšínské Slezsko Zlínsko Moravský kras a okolí Pardubicko Opavské Slezsko Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism
30
30 Atraktivita turistických oblastí Skupina 4 – mírně podprůměrné Krkonoše - západ České středohoří a Žatecko Chodsko Svitavsko Střední Morava - Haná Podzvičínsko Hradecko Krušné hory a Podkrušnohoří Krušné hory - západ Střední Čechy - západ Západočeský lázeňský trojúhelník Střední Čechy - jihovýchod Brno a okolí Skupina 4 – mírně podprůměrné Krkonoše - západ České středohoří a Žatecko Chodsko Svitavsko Střední Morava - Haná Podzvičínsko Hradecko Krušné hory a Podkrušnohoří Krušné hory - západ Střední Čechy - západ Západočeský lázeňský trojúhelník Střední Čechy - jihovýchod Brno a okolí Skupina 5 – malý zájem Ostravsko Praha (2,6 %) Skupina 5 – malý zájem Ostravsko Praha (2,6 %) Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism
31
31 Co chtějí cyklisté v Česku?
32
32 Spokojenost s cyklistickou infrastrukturou Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism (data za všechny návštěvníky ČR, N=106 582, průměr: vážený průměr na škále 1-4, kde 1=velmi špatné, 4=velmi dobré)
33
33 Co chtějí? „Co byste si přáli?“ – nefunguje Motivy jednání jsou většinou skryté Může odhalit analýza korelace – spokojenost s jednotlivými aspekty cyklistické infrastruktury, jejich důležitost
34
34 Hlavní zjištění Cyklistika je jednou z nejpopulárnějších aktivit, kterou provozují min. 2 mil. lidí Největší část cyklistů je 15-25 lety, jen výjimečně starší 60 let Cyklisté jsou nadprůměrně zastoupeni ve střední třídě, poněkud méně mezi lidmi s nejvyššími příjmy
35
35 Hlavní zjištění Cyklisticky nejatraktivnější oblasti: Slovácko, Lednicko - Valtický areál, Jizerské hory, Podyjí Cykloturistika a terénní cyklistika je atraktivní pro 21 % návštěvníků ČR, častěji pro Čechy (23 %). Zahraniční návštěvníci přijíždějí do ČR častěji za jinými účely, cykloturistika je atraktivní pouze pro 13 % z nich.
36
36 Zdroje: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research, www.incoma.cz Media Projekt, GfK, www.gfk.com Monitoring návštěvníků v turistických regionech České republiky, STEM/MARK, www.stemmark.cz ASPK, průzkum mezi členy sdružení, 2007
37
37 Děkuji za pozornost! Jitka Vrtalová www.NaKole.cz jitka.vrtalova@nakole.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.