Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKvětoslava Doležalová
1
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy 11. dubna 2016
2
MAP Místní akční plán v oblasti vzdělávání (MAP) je prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15 let. Zahrnuje oblast včasné péče, předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání. Cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v MŠ, ZŠ tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů škol a ostatních aktérů ve vzdělávání pro řešení místně specifických problémů a potřeb Existence zpracovaného MAP dle metodiky MŠMT je nutnou podmínkou pro využití finančních prostředků z OPVVV a IROP. MAP musí navazovat na KAP (krajský plán rozvoje vzdělávání), jež je zpracován jednotlivými kraji pro střední školství.
3
Kontext strategických dokumentů Strategický plán sociálního začleňování Místní akční plán (MAP) Krajský akční plán (KAP) Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy kraje Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
5
Přínosy Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávací soustavy s ohledem na vzdělávací potřeby každého žáka -> přístup ke kvalitnímu vzdělávání pro každé dítě a žáka Nastavení spravedlnosti ve vzdělávání s cílem rozvíjet potenciál každého dítěte, žáka a studenta Aktivní zapojení zřizovatelů do rozvoje vzdělávací soustavy Spolupráci na základě vytvořené platformy (partnerství) aktérů podílejících se na vzdělávání dětí a žáků – samospráva – škola - NNO
6
Cíle místních akčních plánů rozvoje vzdělávání: umožnit vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území. vyhledání a podpora místních lídrů a odborníků ve vzdělávání. vznik partnerství, která napomáhají zkvalitňování vzdělávání zejména v místních mateřských a základních školách, ale také k řízenému rozvoji spolupráce a dalších služeb na podporu vzdělávání dětí a mládeže. podpora prorodinných politik a podpora spolupráce služeb, které se týkají dětí. otevření partnerské diskuse v území – např. o vzniku svazkových škol.
7
Význam místních akčních plánů rozvoje vzdělávání MAP – významný podklad pro vyhlašování výzev OP VVV pro plánovanou spolupráci v území (místní sítě a partnerství) pro plošnou podporu vzdělávání v potřebných tématech významný podklad pro zpracování šablon pro školy „šitých na míru“ MAP – významný podklad pro vyhlašování výzev IROP koordinace investičních akcí a podpora koncentrace a řízení efektivního využití investic v území. V IROP je v oblasti základního školství soulad s akčními plány rozvoje vzdělávání specifickým kritériem přijatelnosti Výzvy na podporu infrastruktury ZŠ – žadatel musí prokázat soulad se Strategickým rámcem MAP do roku 2023 Výzvy na podporu infrastruktury pro neformální a celoživotní učení – žadatel musí prokázat soulad s akčním plánem rozvoje vzdělávání (MAP/KAP)
8
MAP ORP Ostrava ORP Ostrava = Statutární město Ostrava + 12 obcí 155 základních a mateřských škol 6 středisek volného času zapsaných ve školském rejstříku 14 základních uměleckých škol zapsaných ve školském rejstříku 91 základních škol = školských rad 4 speciální pedagogická centra a pedagogicko-psychologické poradny NNO při základních a mateřských školách (SRPŠ apod.) Vzdělávací a kulturní centra (školská zařízení, místní knihovny, mimoškolní vzdělávací a kulturní centra NNO v oblasti sociální sféry (doučování dětí, neformální předškolní výchova a vzdělávání, rodinná centra, apod.) 53 zřizovatelů – obce, město Ostrava, městské obvody, soukromí zřizovatelé, církve, MSK, MŠMT
9
MAP ORP Ostrava – první kroky potřebné ke splnění podmínek výzvy
10
MAP ORP Ostrava Oslovení ZŠ a MŠ - vyjádření zájmu o zapojení všech mateřských a základních Oslovení zřizovatelů – obce, městské obvody, soukromí zřizovatelé, církve, MSK, MŠMT, vyjádření souhlasu se zapojením škol (53 zřizovatelů Podání žádosti o podporu k 24.11.2015 Zahájení realizace projektu 1.1.2016 Ukončení realizace projektu – 31. 12. 2017
11
Řídící výbor: Řídící výbor je hlavním pracovním orgánem partnerství MAP. Složení Řídícího výboru: - Zástupce realizátora projektu MAP (statutární město Ostrava) - Zástupce Moravskoslezského kraje a KAP - Zástupci zřizovatelů škol bez rozdílu zřizovatele - Vedení škol, výborní pedagogové - Zástupci organizací neformálního a zájmového vzdělávání - Zástupci základních uměleckých škol - Zástupci rodičů - Lokální konzultant ASZ - Zástupce ITI - Zástupci MAS - Manažeři pracovních skupin Další doporučení zástupci dle zájmu a rozhodnutí Řídícího výboru – zástupci mikroregionů, ČŠI, apod.
12
Řídící výbor: V ORP Ostrava se nachází 13 obcí, které lze členit do skupin dle počtu obyvatel: nad 100 000: Ostrava 5 000 - 9 999: Šenov a Vratimov 2 000 - 4 999: Klimkovice, Stará Ves nad Ondřejnicí a Vřesina 1 000 - 1 999: Dolní Lhota, Václavovice a Velká Polom 500 - 999: Čavisov, Horní Lhota, Olbramice a Zbyslavice Místní akční skupiny v rámci ORP Ostrava: o MAS Pobeskydí o MAS Slezská brána, z.s. o Místní akční skupina Opavsko z.s. o MAS Regionu Poodří, z.s.
13
Pracovní skupiny: 1/ Pracovní skupina Předškolní vzdělávání a péče (dostupnost – inkluze – kvalita) Zaměření pracovní skupiny: předškolní vzdělávání a péče, dostupnost předškolního vzdělávání, inkluzivní předškolní vzdělávání, kvalita předškolní péče, aktivity související se vzděláním mimo OP VVV a IROP 2/ Pracovní skupina Čtenářská a matematická gramotnost Zaměření pracovní skupiny: čtenářská a matematická gramotnost v základním vzdělávání, rozvoj kompetencí dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka, rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků 3/ Pracovní skupina Inkluzivní vzdělávání (podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem) Zaměření pracovní skupiny: inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem, rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků, aktivity související se vzděláváním mimo OP VVV a IROP 4/ Pracovní skupina Kariérové poradenství Zaměření pracovní skupiny: kariérové poradenství v základních školách, rozvoj podnikavostí a iniciativy dětí a žáků, rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém vzdělávání, podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky „STEM“, EVVO, rozvoj digitálních kompetencí dětí a žáků, investice do rozvoje kapacit základních škol
14
Pracovní skupiny: 1/ Pracovní skupina Předškolní vzdělávání a péče (dostupnost – inkluze – kvalita) Složení pracovní skupiny: zástupci zřizovatelů, zástupci zapojených mateřských a základních škol, zástupci NNO v oblasti sociální a předškolní výchovy a péče, neformální vzdělávání, zástupci rodičů, odborná veřejnost, speciální poradenská centra, další členové dle potřeb pracovní skupiny 2/ Pracovní skupina Čtenářská a matematická gramotnost Složení pracovní skupiny: zástupci zřizovatelů, zástupci zapojených mateřských a základních škol, zástupci NNO, zástupci rodičů, odborná veřejnost, zástupci zájmového vzdělávání, knihoven, ZUŠ, další členové dle potřeb pracovní skupiny 3/ Pracovní skupina Inkluzivní vzdělávání (podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem) Složení pracovní skupiny: zástupci zřizovatelů, zástupci zapojených mateřských a základních škol, výchovní poradci, zástupci NNO v oblasti sociální a vzdělávání, zástupci rodičů, odborná veřejnost, speciální poradenská centra, další členové dle potřeb pracovní skupiny 4/ Pracovní skupina Kariérové poradenství Složení pracovní skupiny: zástupci zřizovatelů, zástupci zapojených mateřských a základních škol, zástupci NNO, zástupci rodičů, odborná veřejnost, poradenská centra, další členové dle potřeb pracovní skupiny
15
Povinné aktivity projektu : 1.Akční plánování: a)Rozvoj partnerství - sestavení a jmenování Řídícího výboru a pracovních skupin b) Dohoda o prioritách - vytvoření Strategického rámce MAP do roku 2023 -leden - červen 2016 -Analýza potřeb území -SWOT analýza -Analýza investičních potřeb -Analýza dotazníkového šetření MŠMT -Červen 2016 – schválení strategického rámce c) Akční plánování – vytvoření Místního akčního plánu -roční akční plány – červenec 2016 - říjen 2017
16
Klíčové aktivity projektu: d) Budování znalostních kapacit (vzájemné informování, společné vzdělávání, sdílení zkušeností, stáže, hospitace, kolegiální formy podpory, poradenství) -vyhledání a podpora místních lídrů a odborníků ve vzdělávání -výměna dobré praxe - vznik „znalostních“ partnerství, která napomáhají zkvalitňování vzdělávání zejména v místních mateřských a základních školách, ale také k řízenému rozvoji spolupráce a dalších služeb na podporu vzdělávání dětí a mládeže 2. Evaluace – vyhodnocení úspěšnosti procesů, výsledků a dopadů ročního akčního plánu, a stanovení dalších kroků MAP (leden - prosinec 2017) 3. Řízení MAP 4. Řízení projektu
17
Harmonogram projektu: Rok realizace projektu2016 Měsíc I.II.III.IV.V.VI.VII.VIII.IX.X.XI.XII. Akční plánování – rozvoj partnerství x xx xx x x xx xx x Akční plánování – dohoda o prioritách xxxxxxxxxxxx Akční plánování – akční plánování xxxxxx Akční plánování – budování znalostních kapacit xxxx Evaluace xx Řízení MAPxxxxxxxxxxxx
18
Harmonogram projektu: Rok realizace projektu2017 Měsíc I.II.III.IV.V.VI.VII.VIII.IX.X.XI.XII. Akční plánování – rozvoj partnerství x xx x xx x xx xx x Akční plánování – dohoda o prioritách xxxxxxxxxx Akční plánování – akční plánování xxxxxxxxx Akční plánování – budování znalostních kapacit xxxxxx xx Evaluacexxxxxxxxxxxx Řízení MAPxxxxxxxxxx
19
Dotazníkové šetření – podklad pro vytvoření Strategického rámce: Dotazníkové šetření bylo určeno všem mateřským (MŠ) a základním školám (ZŠ) v ČR. Vyplnění dotazníku za školu bylo dobrovolné. Vyhodnocený aktuální stav školy, plán a budoucí výsledky měření realizace projektů měly být uvěřitelné, objektivní, měly by mít možnost posunu směrem ke zlepšení v období 2015 – 2020 Co výzkum přinese škole: možnost školy čerpat evropské dotace formou šablon v období let 2015 – 2020 (vyplnění dotazníku je podmínkou čerpání dotací formou šablon popis aktuálního stavu školy v oblastech podpory a podklady pro plán rozvoje školy, nástroj pro sledování vlastního pokroku školy při zlepšování parametrů, nabídku doporučení a možností čerpání šablon škole.
20
Budování znalostních kapacit, rozvoj partnerství (plán vzdělávacích aktivit) Vzdělávací aktivity v rámci MAP ORP Ostrava budou realizovány po dobu realizace MAP (s výjimkou prázdninových měsíců), budou navazovat na etapu analytické činnosti a tvorby Strategického rámce MAP ORP Ostrava do roku 2023. Vzdělávání nebude mít individuální charakter, budou využity všechny vhodné formy vzdělávání - společné vzdělávání, sdílení zkušeností, facilitovaný workshop, skupinová stáž, peer-to-peer aktivity, vzájemné informování, skupinové hospitace, skupinové setkávání s prvky mentoringu, poradenství, koučování, sdílení odborných zkušeností, apod. Cílovou skupinou budou všichni relevantní partneři tvorby MAP ORP Ostrava - zřizovatelé, ředitelé a pedagogové MŠ a ZŠ, zástupci NNO, zástupci rodičů, speciální poradenská centra, odborná poradenská centra, odborná veřejnost, členové relevantních pracovních skupin, další pozvaní účastníci relevantní pro MAP, a další.
21
Budování znalostních kapacit, rozvoj partnerství (plán vzdělávacích aktivit) V rámci rozvoje partnerství bude v rámci řešených opatření probíhat také organizace tematických setkávání ředitelů a zřizovatelů zaměřeného na zlepšení řízení škol, hodnocení kvality vzdělávání, plánování strategických kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávání žáků ohrožených školním neúspěchem při využití podpory a spolupráce v území s rodinou, sociálními službami a poskytovateli neformálního a zájmového vzdělávání.
22
MAP ORP Ostrava Za projektový tým: Ing. Sylva Sládečková, hlavní manažer projektu ssladeckova@ostrava.cz Ing. Radmila Karabínová, člen projektového týmu pro oblast školství rkarabinova@ostrava.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.