Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislav Bařtipán
2
Mýtus: OSPOD ví nejlépe, co je pro dítě a rodinu dobré Mýtus: IPOD znamená pro pracovníky pouze zvýšení administrativy
3
Co je pro klienta dobré ví zpravidla jen klient sám – někdy to ale neumí pojmenovat, nebo si to „bojí přiznat“. Při kvalitní práci s klientem (za využívání odborných metod sociální práce) zkušený pracovník pozná, kde je skutečný a opravdový zájem klienta
4
V praxi někdy časté u agendy NRP: pracovník/ice se domnívá, že pro dítě je vhodnější náhradní rodinná péče, např. adopce, nebo pěstounská péče „na druhém konci republiky“, protože „rodiče nejsou dost dobří“ a náhradní rodinná péče je „společensky přijatelnější“
5
Klient má právo rozhodovat sám o sobě. Má právo mít jiný názor než OSPOD. Motivací pro klienty může být jejich „zplnomocňování“, jejich větší zapojení do rozhodovacích procesů o jejich osobě, nebo o situacích, které se jich týkají.
6
Spolupráci nelze chápat pouze mezi subjekty (myšleno institucemi) navzájem, ale spolupráci je nutno chápat ve smyslu: OSPOD x klient. Je nezbytné, aby OSPOD využíval moderních metod sociální práce – např. rodinné konference.
7
OSPOD nikdy nesmí podsouvat svůj názor klientovi. Může ale využít nadhledu (pohledu zvenčí), který oproti klientovi může mít.
8
„Zmocňování klienta“ je nutné nastavit již při stanovování zakázky mezi klientem a OSPODem. Klientovi jasně sdělit, co bude jeho úkolem, co se od něho očekává a případně do kdy. Pro kvalitní práci je nezbytné precizní zpracování IPODu, a konkrétní stanovení cílů. Stanovení obecných cílů nevede ke kvalitní práci.
9
Zkušenosti Neabsorbování nových poznatků Nevzdělanost – chybí „základní vědomostí baterie“. Zejména v některých regionech je velký problém s obsazením pozic na OSPOD. Příliš teoretické zaměření studijních oborů na univerzitách. ZOZ – uznávání ZOZ, nejasná pravidla
10
Problém: informace se nedostávají k řadovým pracovníkům. Často nedochází ke kvalitnímu a efektivnímu předávání informací. Mnohde na porady, konference aj. chodí výhradně vedoucí. Problém č. 2 – někdy i OSPODy samotné podléhají mýtům, mediálním informacím a „informacím z 2. ruky“ typu JPP
11
„zkostnatělost“ Přílišná obezřetnost před „novinkami“. Vystresovanost z přemíry práce. Obava z pochybení – z toho důvodu volba bezpečné cesty „zajeté koleje“. Volba osvědčeného.
12
IPOD – jeho významem je zejména kvalitní stanovení cílů – tedy kam má práce směřovat. INDIVIDUÁLNÍ – měl by „donutit“ OSPOD přemýšlet individuálně, opustit zajeté šablony, hledat řešení „na míru“
13
Cíle musí být konkrétní, nikoliv obecné. Nemá smysl dělat IPOD „pro formu“, pro uspokojení nadřízených orgánů atd. Důležitý je obsah. Bez stanovení konkrétních cílů není zřejmé, kam má „případ“ směřovat (fluktuace zaměstnanců na pracovišti atd.)
14
IPOD není nástrojem byrokratickým. Může naopak OSPODu práci velmi usnadnit. Při kvalitním zpracování může pomoci najít řešení včas, předejít „slepým uličkám“.
15
Nevyhotovení IPOD – naopak přináší více práce (minimálně zpracování zprávy o nápravných opatřeních pro nadřízený/kontrolní orgán ) Nevyhotovení IPOD – je zákonnou povinností (§ 10, odst. 3, písm. d, zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochrany dětí ) – jeho nevypracování je tedy vůči klientovi minimálně nefér
16
Aktualizování IPOD – umožňuje promítnutí aktuální situace do práce s klientem
17
Další mýty Vznik mýtů – média, široká veřejnost, neúplné informace, fámy, touha po skandalizování (např. při „zavedení PPPD“ budou děti putovat z rodiny do rodiny a vystřídají až 40 rodin, jak je tomu „v zahraničí“)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.