Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohuslav Tobiška
1
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Regionální média Autor: Mgr. Eva Kocábová VY_32_INOVACE_15_1_15
2
Regionální média VY_32_INOVACE_15_1_15 Mgr. Eva Kocábová Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace 2012
3
Regionální média Média zaměřená na dění v určitém regionu. Může se jednat v podstatě o všechny typy médií: Noviny – samostatné deníky, týdeníky, čtrnáctideníky, měsíčníky, regionální mutace celostátních deníků; tištěné i elektronické. Televizní vysílání. Rozhlasové vysílání. Internetové vysílání. Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
4
K čemu slouží regionální média? Vysvětlete význam a poslání regionálních periodik. Vysvětlete význam regionálního televizního vysílání. K čemu slouží regionální mutace celostátních deníků? Jaké jsou výhody (případně nevýhody) regionálního tisku? Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
5
Analýza regionálních médií Vyjmenujte příklady regionálních médií (noviny, televize…) z vašeho okolí. Pokuste se vámi vybrané regionální noviny analyzovat z hlediska výběru zpráv, tvorby titulků i z hlediska jazykového a grafického. Porovnejte vámi vybrané regionální noviny s některým celostátním deníkem. Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
6
Novinová zpráva v regionálním médiu Výběr a řazení zpráv v regionálním médiu probíhá dle stejných kritérií jako v ostatních médiích. Tato kritéria jsou: Které z těchto kritérií je nutnou podmínkou regionality média? Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová AktuálnostVýznačnostPersonalizaceBlízkost NegativitaPřekvapeníPrůběžnostPředvídatelnost
7
Praktický úkol Novinová zpráva začíná větou: Včera večer se stala dopravní nehoda… Rozhodněte, do jakých novin (bulvární x regionální x seriózní tisk) zařadíte následující pokračování této zprávy. Své rozhodnutí zdůvodněte. a)… linkového autobusu. Řidič a dva cestující zemřeli, dalších deset pasažérů bylo převezeno s těžkými zraněními do okolních nemocnic. b)… na světelné křižovatce v Klášterci nad Ohří. c)… účastníkem nehody byl poslanec M.K. Spekuluje se o jeho řízení pod vlivem alkoholu. d)… podle vyjádření policie byla pravděpodobným viníkem nehody I.J., hvězda slavného televizního seriálu. e)… tří kamionů a pěti osobních automobilů na dálnici D1. Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
8
Prameny Roth, J. Mediální výchova v Čechách – tištěná média. 1. vyd. Praha: Tutor, 2005. ISBN 80-86700-25-9. Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
9
Řešení Odpovědi v úvodní části „ K čemu slouží regionální média?“ jsou námětem pro brainstorming nebo diskusi žáků a vychází z jejich zkušeností. Nutnou podmínkou regionality je BLÍZKOST. Řešení praktického úkolu: - vždy necháme žáky své rozhodnutí zdůvodnit, i v případě, že se jejich řešení neshoduje s naším, na základě obhajoby a argumentace, jej můžeme připustit. a) celostátní seriózní tisk (tragická dopravní nehoda) b) regionální tisk (událost místního významu) c) bulvární tisk (senzace, spekulace, známá osobnost) d) bulvární tisk (senzace, spekulace, známá osobnost) e) celostátní seriózní tisk (hromadná dopravní nehoda, dálnice D1 má celostátní význam) Příklady regionálních médií pro Klášterec nad Ohří a Chomutovsko: Klášterecké noviny http://www.klnoviny.cz/http://www.klnoviny.cz/ Chomutovský deník www.chomutovsky.denik.czwww.chomutovsky.denik.cz Televizní studio Focus www.tv-focus.cz/www.tv-focus.cz/ Zpravodajský kanál OKO1 – www.kabel1.czwww.kabel1.cz Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
10
Metodický pokyn 1. část Téma sady: Mediální produkty a jejich význam – kategorie mediálních produktů, formy mediálního sdělení Vzdělávací oblast: Sociálně-výchovná činnost Vzdělávací obor: Mediální a dramatická výchova Průřezové téma: Občan v demokratické společnosti Tematický okruh: Mediální produkty a jejich význam Pozn. Tento materiál lze použít i v gymnaziálním vzdělávání při realizaci průřezového tématu Mediální výchova Anotace: Jedná se o prezentaci - pracovní materiál spojený s motivací a aktivizací studentů doplněný úkoly pro samostatnou (nebo skupinovou) práci žáků s denním tiskem. Navazuje na výklad o problematice novinové zprávy a její tvorby, seznámí žáky s pojmy regionální média, regionální tisk, ukáže základní kritéria pro tvorbu regionálních médií a na praktických úkolech upevní pojem zpravodajské hodnoty. Všechny teoretické znalosti uvádí do kontextu praktického využití v denním tisku. Vychází ze zkušeností žáků jako příjemců mediálního sdělení a vytváří prostor pro jejich samostatnou práci žáků. Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
11
Metodický pokyn 2. část Autor: Mgr. Eva Kocábová Datum vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_1_15- Regionální média Jazyk: čeština Očekávané výstupy: Analyzuje tištěné zpravodajství z různých hledisek, uvědomuje si základní kritéria pro výběr zpráv, analyzuje mediální produkty pro různé cílové skupiny. Chápe postavení médií v současné společnosti. Rozlišuje jednotlivé typy médií podle zaměření na cílové skupiny. Charakterizuje předpokládaného adresáta jednotlivých mediálních produktů. Orientuje se v problematice regionálního zpravodajství a v nabídce regionálních médií. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: regionální média, regionální tisk, kritéria pro tvorbu zpráv, zpravodajské hodnoty Druh učebního materiálu: prezentace - pracovní materiál spojený s motivací a aktivizací studentů průběžnými úkoly a ověřováním, doplněný úkoly pro samostatnou práci žáků s denním tiskem Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:střední odborné vzdělávání (případně gymnaziální vzdělávání) Typická věková skupina:16 -19 let Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
12
Metodický pokyn 3. část Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace formou průběžných otázek a úkolů žáka aktivizuje a uvádí teoretické informace do praktického rámce. Seznamování s tématem by mělo vždy vycházet ze zkušeností žáka, například formou brainstormingu. Otázky, úkoly a náměty pro samostatnou práci jsou zvýrazněny červeně Materiál je tvořen tak, aby mohl být využity pro samostatnou i skupinovou práci žáků, pro společné opakování a ověřování. Pomůcky: nutnými pomůckami a nedílnou součástí každé vyučovací hodiny věnované mediální výchově jsou aktuální výtisky denního tisku, či dalších periodik. Lze je zajistit různými způsoby dle podmínek školy. Nejlépe se osvědčilo rozdělit žáky do několika skupin (z praktických důvodů maximálně po 4 – 5 žácích), každá skupina bude nosit do výuky jeden druh novin, nutné je jedno regionální periodikum (případně regionální mutace celostátního deníku) a jedno seriózní periodikum. Mediální produkty - Regionální média - Mgr. Eva Kocábová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.