Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavla Sedláčková
1
Prezentace informačních systémů ve vztahu k zpoplatnění ŽDC – náhrada TP 412 systémem IS KAPO
2
2 Program Zahájení Výchozí stav, implementace TAF TSI Podmínky pořizování zpráv - Složení vlaku / Rozbor vlaku a Vlak připraven IS ComposT – prezentace ČD Telematika IS APORT – prezentace aplikace IS REVOZ – registr vozidel IS KAPO – kalkulace poplatku Technologické a smluvní změny
3
Informační systém Kalkulace Poplatků - KAPO náhrada TP 412 Ing. Jiří Pavel, Ph.D. Odbor koncepce a strategie, GŘ SŽDC
4
4 Úvod Legislativa – cena za použití ŽDC, srovnání s EU Dnešní systém sledování výkonů Vývoj nového IS KAPO (kalkulace poplatků) I. Etapa – vlastní řešení, moduly, architektura, vazby II. Etapa - integrace zpoplatnění služeb a kontrolní mechanizmy správnosti vykazovaných údajů Závěr
5
5 Cena za použití ŽDC Maximální cena poplatku je dána výměrem MF Struktura výpočtu na dvě části a to Řízení provozu [vlkm] a Infrastruktura [1000 hrtkm]. Obě části zohledňují sazby pro: osobní / nákladní vlak kategorie dráhy Část infrastruktury: koeficient „n“ – použití vozidel s naklápěcí skříní, koeficient „e“ – jízda nezávislé trakce na elektrifikovaných tratích Úprava maximální ceny v prohlášení o dráze: slevy - nostalgické vlaky, charita speciální ceny – vlaky komb. dopravy, jednotlivé vozové zásilky, nové přepravy
6
6 Výnosy poplatků pokles výnosů poplatku za použití ŽDC od 1.1.2009 snížení poplatku o 20% další pokles z titulu poklesu výkonů – krize předpoklad od 1.1.2011 další pokles pro nákladní dopravu cca 20% - návrh variant, v řešení → systém s vysokou prioritou [mld. Kč]2007200820092010 Výnosy6,66,24,35?
7
7 Dnešní systém sledování výkonů – TP 412 Princip „ruka-tužka-PC“ - vznik mnoho chyb a nepřesností vlivem lidského činitele TP 412 nebyl primárně určen pro funkci kalkulace poplatků, ale pro plnění statistického výkaznictví TP 412 je zastaralý, fungující na nekompatibilních datových platformách, a není dále vyvíjen - nemožnost reagovat na měnící se potřeby SŽDC Majitelem SW jsou ČD, a.s. a SŽDC je tak závislá na IS jednoho z dopravců – nepřípustný stav Vývoj nového IS KAPO nezávisle na dopravci pod plnou kontrolou SŽDC
8
8 Vývoj IS KAPO Filozofie – neexistuje vlak, který nemá přidělenou kapacitu. K obchodnímu případu hledáme obraz ve skutečnosti. I. Etapa – do konce roku 2010 plnohodnotná náhrada TP 412 pro potřeby SŽDC vlastní řešení IS KAPO – primární data, výpočtové jádro, moduly poskytování základních pracovních a manažerských sestav II. Etapa integrace poplatků za přidělení kapacity dráhy větší interakce s dopravci v oblasti odsouhlasení výkonů a reklamací kalkulace poskytnutých služeb dopravcům simulace variantních způsobů zpoplatnění a výnosů z poplatku za použití ŽDC kontrolní mechanizmy parametrů vlaků ve vazbě na technická zařízení na ŽDC
9
9 Primární datové zdroje KADR objednané trasy jak dlouhodobý, tak i ad hoc (komunikace se systémy CEV/Kango) zabezpečuje z pohledu těchto tras úplnost parametrů žádosti (objednávky) nutných pro výpočet poplatků za použití a rezervaci DC ISOŘ CDS parametry o realizaci objednaných trasách pro následné kalkulace ceny za použití DC REVOZ parametry kolejových vozidel dopravců (hmotnost vozidla, koeficienty „e“, „n“, osazení elektroměru a další)
10
10 Architektura IS KAPO
11
11 Uživatelé IS KAPO Přístup do systému a dostupnost funkcí a dat bude založen na různých „rolích“ uživatelů, IS KAPO určen pro: interní uživatele (SŽDC): pracovníci komunikující se zákazníky (dopravci) vedoucí pracovníci externí uživatele (II. etapa): stálí a potencionální zákazníci (dopravci)
12
12 Moduly IS KAPO Komunikační modul kontakt s vnějšími zdrojovými úlohami KADR, ISOŘ CDS, SAP R3, atd. Kontrolní modul - konsolidace primárních dat před výpočtem ceny První stupeň –kontrola úplnosti dat Druhý stupeň – kontrola plnočetnosti dat Modul provozních výkonů provozní výkony – vlkm, hrtkm, atd. podle jednotlivých objednavatelů nad objekty objednaných i realizovaných výkonů výpočet pouze nad verifikovanými daty
13
13 Moduly IS KAPO Modul kalkulací poplatků výpočet poplatku dle „Cenového výměru MF“, “Prohlášení o dráze“ a dalších smluvních ujednání Modul výstupů Manažerské výstupy – pro SŽDC Realizační(pracovní) výstupy – pro interní i externí potřebu zobrazení výsledků pro další úpravy před jejich odesláním, nebo archivací (např. výstup pro odsouhlasení výkonů se zákazníkem, přílohy k fakturám, reklamační řízení Konverzní vstupy/výstupy – pro SŽDC konverze souborů do struktury dat pro jejích převod ze systému KAPO do jiných systémů (SAP/R3-FI, SAP ISU atd.)
14
14 Moduly IS KAPO Modul správy cen, koeficientů a číselníků editace katalogových sazeb a koeficientů z „Cenového výměru MF,“a z „Prohlášení o dráze,“ včetně speciálních cenovým ujednáním editaci platnosti cen (kalendář sazeb) Zákaznický oceňovací modul výhledové řešení obdoba webové kalkulačky cen na portálu SŽDC umožní zákazníkům provedení vlastních předběžných kalkulací za použití a rezervaci dopravní cesty
15
15 Kontrolní mechanizmy – II. etapa Využití prvků infrastruktury (statickodynamické váhy, zabezpečovací zařízení, diagnostika) Kontrola vykazovaných údajů dopravci – hlášení TAF TSI hmotnost – kontrolní vážení na základě indikovaného překročení nápravového tlaku počet náprav – diagnostika ASDEK, GTN zab. zař. Princip kontroly je funkční od nasazení již jednoho kontrolního zařízení - 100% pokrytí výkonů není ekonomicky efektivní
16
16 Závěr – IS KAPO Využití implementace TAF TSI – hlášení „rozbor“ a „složení“ vlaku Více než generační změna sledování výkonů dopravců a následná komunikace při jejich odsouhlasování Posílení nezávislosti manažera infrastruktury Jednotná a pravdivá statistika výkonů Vysoký potenciál dalšího rozvoje systému
17
17 Požadavky na dopravce Zahájení testovacího provozu APORT ComposT Zadání hnacích vozidel do IS REVOZ Zaslání seznamu zaměstnanců pro přístup do aplikací v členění práv čtení / zápis Možnost vyjádření připomínek k návrhům Směrnic GŘ Datum účinnosti a vyhlášení uvedených povinností bude po dohodě dojednán - 30.6.2011 Změna systému není jednoduchá, přináší na jedné straně vícenáklady a změnu technologie práce, která do budoucna bude znamenat úsporu času a finančních prostředků
18
Děkujeme za pozornost a těšíme se na další spolupráci v oblasti datových výměn
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.