Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLeoš Sedláček
1
Teorie firmy
2
Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby
3
Firma (MiE) Živnost Partnerský podnik VOS Spol. s r.o. Akciová společnost Korporace Komanditní společnost Družstvo
4
Teorie manažerské revoluce Edwin Griswold Nourse (1883-1974) Korporativní revoluce v ekonomice Rozvoj produkce Koncentrace výroby Koncentrace kapitálu Přechod Bohatství z individuálního vlastnictví Do vlastnictví velkých korporací
5
Změna povahy a úlohy vlastnictví a jeho nositelů Korporace Ztrácejí charakter běžného výdělečného podniku Stávají se sociální institucí Mají Sociálně ekonomickou moc Vliv na osudy společnosti Celospolečenský význam
6
Účinky rozptýleného vlastnictví Vývojová tendence 1. Vlastnictví a kontrola spojena 2. Kontrola prostřednictvím většiny akcií 3. Neexistuje většinové vlastnictví – kontrola menšinou 4. Malý kontrolní balík – oddělení vlastnictví od kontroly 5. Rozptyl vlastnictví – kontrola manažery (úplné oddělení)
7
Teorie manažerské revoluce Úplné oddělení vlastnictví od kontroly podniku Odosobnění Moc a nadvláda manažerů …"vlastnický kapitalismus postupně postupuje své místo korporativnímu kapitalismu, v němž jsou vlastníkova práva delegována nové třídě profesních manažerů.„ Nourse
8
Produkční funkce Celkový produkt Mezní produkt Průměrný produkt
9
Výnosy z rozsahu Zákon klesajících výnosů Výnosy z rozsahu Rostoucí Konstantní Klesající
10
Fixní a variabilní vstupy Velmi krátké období Krátké období Dlouhé období
11
Technologická změna Růst produktivity Vzdělání Kvalifikace
12
Teorie výroby, nákladů a rozhodování firmy Izokvanty (Isoquant) Izokosty (Isocost)
13
Analýza nákladů (Cost) Náklady příležitosti Náklady implicitní Náklady explicitní (účetní) Náklady fixní FC Náklady variabilní VC Náklady celkové TC Náklady mezní MC
14
Konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Dokonalá konkurence
15
Nedokonalá konkurence
16
Monopol Mono = 1 Polist = prodávající Jediný vyrábějící Neexistuje substitut
17
Monopol – plná kontrola odvětví Přirozený Nákladová výhoda Patenty, vynálezy Koncesovaný Síťová odvětví Licence Historicky Cech Právo várečné… Zdroj příjmů panovníka Žádná firma není v dlouhém období zcela zabezpečena před útokem konkurentů
18
Monopol – plná kontrola odvětví Antimonopolní regulace
19
Oligopol Duopol Několik silných firem Jedna silná firma + konkurenční lem Několik silných firem + konkurenční lem
20
Oligopol 1. identický produkt V primárních odvětvích Každý může mít vliv na tržní cenu Cenové války Nekalá kooperace 2. diferencovaný produkt Blízké substituty (auta) Odlišné ceněné charakteristiky Ostrá konkurence
21
Oligopol Významná kontrola ceny Někdy regulovaný trh
22
Monopolistická konkurence Mnoho diferencovaných prodávajících Žádný nemá velký tržní podíl Diferencované produkty
23
Zdroje diferenciace Cena Poloha (blízký obchod) Kvalita Značka, obchodní známka Módní provedení Zvyk Setrvačnost Důvěrná znalost Preference prodávajícího Obsluha Doplňkové služby Jazykové překážky
24
Zdroje tržní nedokonalosti Malý počet firem Nákladové podmínky Úspory z rozsahu Specializace Organizace výroby Technologie Efektivnost Překážky konkurenci (vstupu do odvětví) Právní omezení Patenty Regulační překážky Koncese Kvóty Cla
25
Měření tržní moci Koncentrační poměr % výstupu odvětví, které připadá na 4 resp. 8 největších firem Herfindahlův index H (0;10000>
26
Analýza monopolu Mezní příjem Maximalizace zisku monopolu Ekonomické náklady monopolu Ztráty způsobené monopolem
27
Regulace monopolu Daně Cenové regulace Státní vlastnictví monopolu Ekonomická regulace Co mají a musí dělat Antimonopolní politika Co nemají a nesmí dělat
28
Povaha regulace Ekonomická Ceny Druhy produktů Podmínky vstupu a výstupu Standardy služeb a produktů Sociální Zdraví Bezpečnost Deregulační hnutí
29
Nekalá kooperace - koluze Explicitní nekalá kooperace Fúze, trust, kartel Implicitní dohoda
30
Maximalizace zisků firem Omezená racionalita Omezený čas, zdroje, informace, nedokonalá rozhodnutí Alternativní cíle Teorie manažerské revoluce
31
Tvorba cen přirážkou
32
Joseph Schumpeter John Kenneth Galbraith Vynálezy Technologické změny Nepřivlastnitelnost invencí
33
Nedokonalá konkurence Omezování výstupu Vyšší náklady Vyšší ceny Úspory z rozsahu Dynamický výzkum externality Co nejmenší překážky konkurenci Respektovat úspory z rozsahu Omezovat nekalou kooperaci firem
34
Horizontální fúze Odvětví Vertikální fúze Fáze výrobního procesu Konglomerativní fúze
35
Teorém pavučiny Nerovnováha na trzích
36
Konvergující dynamická pavučina Divergující pavučina Stabilní pavučina Nelineární oscilace
37
Prostor pro vaše otázky ?
38
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na www.art-marketing.890m.com/ © Radka Johnová, 2016
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.