Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIva Říhová
1
Městský úřad Nový Bydžov Informační systém datových schránek – ISDS a elektronický podpis autor: Ing. Martin Kořínek, Jan Málek
2
Legislativa Základní legislativní dokumenty: zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentu (zákon o eGovernmentu) zákon č. 301/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentu
3
Zákon o eGovernmentu Zákon o eGovernmentu (účinnost od 1.7.2009) zavádí: Povinnou formu elektronické komunikace mezi orgány veřejné moci prostřednictvím datových schránek Povinnou formu elektronického doručování dokumentů orgánů veřejné moci fyzickým a právnickým osobám, které mají zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku Dobrovolnou formu činění úkonů fyzických a právnických osob, které mají zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku vůči orgánům veřejné moci Autorizovanou konverzi dokumentů
4
Druhy datových schránek
5
Datová schránka umožňuje přijímat a odesílat zprávy, zjišťovat jejich stav přijímat doklady o dodání a doručení podporu elektronických formulářů přístupnost z kteréhokoliv místa planety (přes internet) nemůže být anonymní zpráva odeslaná pomocí datové schránky má stejnou váhu jako podepsaný dokument
6
Rozdíly mezi datovou schránkou a e-mailem datová zpráva je garantovaně doručena adresátovi vztahuje se na ni fikce doručení, po 10 dnech se zpráva považuje za doručenou má stejné právní účinky jako podepsaný úkon učiněný písemně můžeme ji poslat do vlastních rukou
7
Výhod datové schránky odkudkoliv dostupná přes internet úspora času finanční úspora zástupnost – mohu dát pověření i dalším osobám rozšířenost – budou ji mít zřízenou všechny orgány veřejné moci
8
Nevýhody datové schránky musí se pravidelně vybírat – fikce doručení musím pracovat s elektronickými originály dokumentů, včetně zajištění jejich dlouhodobého uložení není možné použít pro komunikaci se zahraničními subjekty zatím není možná komunikace mezi dvěma fyzickými nebo právnickými osobami
9
Co se pomocí datové schránky nedoručuje obsahuje-li dokument utajované informace nemá-li adresát zpřístupněnou datovou schránku neumožňuje-li to povaha dokumentu doručuje-li se na místě (při úkonu) z dalších zákonných důvodů (např. doručování veřejnou vyhláškou, jiné pořadí způsobu doručování) osobní korespondence
10
Převod listiny na dokument a obráceně nelze pouze dokument vytisknout a nebo naskenovat – vzniklá kopie není ověřena a mohou nastat pochybnosti o její pravosti problém řeší autorizovaná konverze dokumentů – umožňuje oboustranný převod při zachování právní síly dokumentu
11
Převod listiny na dokument a obráceně v případě, že je třeba mít k dispozici v listinné podobě ověřenou kopii dokumentu (např. rozhodnutí), který byl doručen prostřednictvím datové schránky Nemá smysl používat tam, kde postačí běžná kopie a kde není nutné, aby výstupní dokument měl právní sílu ověřené kopie. V mnoha případech pro ověření oprávněnosti podání postačí, že daný dokument byl doručen z datové schránky žadatele. V tom případě pak stačí prosté vytištění, resp. naskenování dokumentu. zajišťuje CzechPOINT
12
Elektronický podpis u orgánů veřejné moci musí být elektronicky podepsána každá datová zpráva elektronický podpis u právnických, podnikajících fyzických či fyzických osob není obecně potřeba, úkon učiněný prostřednictvím datové schránky má stejné právní účinky jako úkon učiněný písemně a podepsaný elektronický podpis je nutné použít tam, kde je vyžadován ověřený podpis nebo kde je nutné, aby dokument podepsalo více osob
13
Bezpečnost ochrana údajů, obsažených v datových zprávách – zákon jasně stanoví, že ani správce, ani provozovatel nesmí datové zprávy číst, celý systém bude šifrován, aby bylo zajištěno zachování listovního tajemství přístup k datové schránce – veškerá komunikace s datovou schránkou bude probíhat pomocí bezpečného protokolu (https) a bude vždy muset být autentizována oprávněnou osobou, přístupové údaje se budou vždy posílat jen do vlastních rukou, možnost zvolit si ještě bezpečnější přístup pomocí certifikátu
14
Rozhraní datových schránek - webové Webového rozhraní (jednotlivci a malé organizace): není třeba instalovat žádný software stačí jen běžný počítač, webový prohlížeč a přístup k internetu zprávu bude možné i elektronicky podepsat bude možné prohlížet seznamy odeslaných zpráv, přijatých zpráv, historii včetně doručenek
15
Rozhraní spisových služeb slouží k vyžívání služeb ISDS spisovými službami bude umožněno automatizovaně přijímat a odesílat zprávy včetně elektronicky podepsaných doručenek kromě odesílání a přijímání datových zpráv bude možné stahovat seznamy odeslaných zpráv, přijatých zpráv, historii včetně doručenek odpadnou listinné evidence, vše bude ve spisové službě, resp. podatelně
16
Doručení datové zprávy Dokument dodaný do datové schránky je doručen: okamžikem, kdy se do datové schránky přihlásí osoba mající dle svého oprávnění přístup k dodanému dokumentu nepřihlásí-li se do datové schránky oprávněná osoba ve lhůtě 10 dnů ode dne dodání do datové schránky, považuje se dokument za doručený posledním dnem této lhůty (fikce doručení)
17
Odeslání – smazání datové zprávy
18
Fikce doručení
19
Úvodní obrazovka – www.datoveschranky.info www.datoveschranky.info Stará přihlašovací obrazovka – NEPLATNÁ !
20
www.datoveschranky.info
21
www.mojedatovaschranka.cz
22
Kroky potřebné před aktivací DS je nutné nainstalovat kořenový certifikát certifikační autority Postsignum. Tento certifikát slouží k tomu, aby bylo možno ověřit, že stránky systému ISDS jsou autentické. návod na instalaci - IE návod na instalaci – FireFox nainstalovat doplněk prohlížeče umožňující zobrazení elektronického formuláře návod na instalaci – IEnávod na instalaci – IE návod na instalaci - FireFoxnávod na instalaci - FireFox
23
Přístupy do datové schránky Při přístupu k datové schránce rozlišujeme několik rolí. Oprávněná osoba je: Fyzická osoba Fyzická osoba podnikající (OSVČ) Statutární orgán Člen statutárního orgánu Vedoucí organizační složky Vedoucí orgánu veřejné moci Administrátor je osoba, určená oprávněnou osobou Pověřená osoba je osoba určená oprávněnou osobou nebo administrátorem
24
Změna hesla
25
První stránka Vybereme toto políčko
26
Nastavení 1 Pozor služba zpoplatněna
27
Nastavení 2 Vybereme toto políčko
28
Vložení pověřené osoby Vybereme administrátora nebo pověřenou osobu
29
Vložení pověřené osoby Vybereme úkony,které bude dělat
30
Psaní zprávy – výběr adresáta Vybereme typ DS a podle jednoho z kritérií subjekt k dopisování
31
Psaní zprávy – vložení písemnosti Vložíme písemnost připravenou na disku počítače v povoleném formátu
32
Psaní zprávy - konec
33
Obdržení zprávy
36
Odeslání ke konverzi do listinné podoby Komunikace přes datové schránky probíhá v plně elektronické a elektronicky zabezpečené formě, kde doručené materiály mají stejnou platnost, jako by šlo o materiály listinné – vyhotovené a doručené na papíře. Přesto je možné pro speciální případy jednotlivé přílohy datové zprávy konvertovat z elektronické podoby do plnohodnotné podoby listinné. Autorizovanou konverzi souboru z přílohy (ve formátu PDF) do listinné podobě zajistí kontaktní místa projektu Czech POINT. Dokument musí být v souladu se zákonem č.300/2008 Sb. O elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů opatřen platným elektronickým podpisem. V opačném případě se ke konverzi neodešle!
37
Odeslání ke konverzi do listinné podoby Postup je následující Načtěte zprávu, kterou chcete konvertovat do listinné podoby. V dolní části okna klepněte na tlačítko Odeslat ke konverzi do listinné podoby. Vyčkejte, až vám program 602XML Filler otevře okénko s lístkem s evidenčním číslem konverze do listinné podoby.
38
Odeslání ke konverzi do listinné podoby Vytiskneme štítek a půjdeme na pracoviště Czech Pointu Pozor 30 dnů
39
Komerční služba - Datový trezor Jestliže nechcete, aby byly Vaše zprávy po uplynutí lhůty 90 dnů vymazány z datové schránky, můžete si aktivovat službu Datový trezor, která je určena k ukládání doručených a odeslaných zpráv starších 90 dnů. Do Datového trezoru jsou zprávy starší 90 dnů přesouvány plně automaticky bez jakékoli nutnosti zásahu uživatele. Jak si zřídit službu Datový trezor? Osobní návštěvou na nejbližší poště s kontaktním místem Czech POINT. Budete potřebovat: Identifikátor datové schránky Průkaz totožnosti Kapacita 100 datových zpráv Kapacita 500 datových zpráv Kapacita 5 000 datových zpráv 1.200,- Kč ročně bez DPH 5.400,- Kč ročně bez DPH 48.000,- Kč ročně bez DPH
40
Komerční služba - SMS upozornění k DS S pomocí této služby můžete být upozorněni na příchozí zprávy do Vaší datové schránky SMS zprávou. Zároveň v SMS zprávě můžete být upozorněni i na typ příchozí zprávy určené do vlastních rukou. Cena za službu Cena služby je 3 Kč za jednu odeslanou SMS zprávu (cena je uvedena včetně 19% DPH). www.datoveschranky.info
41
Užitečné odkazy a informace www.datoveschranky.infowww.datoveschranky.info - informace www.czebox.czwww.czebox.cz - zkušební datová schránka Infolinka 270005200 - pracovní dny od 8-18
42
Elektronický podpis Elektronický podpis jsou data, která jsou připojena k dokumentu a která nahrazují vlastnoruční podpis. Vzniknul z potřeby vytvořit nástroj, který by v elektronických dokumentech plnil obdobnou funkci, jakou zajišťuje v listinných dokumentech podpis vlastnoruční. Tento nástroj musí zajistit: Autentičnost zprávy, tedy jistotu, že zprávu podepsala osoba uvedená v certifikátu. Integritu zprávy, nebo-li to, že je možné snadno zjistit jakoukoliv následnou změnu zprávy. Nepopíratelnost odpovědnosti podepsané osoby - osoba, která zprávu podepsala, nemůže svou činnost popřít.
43
Elektronický podpis Pokud mi přijde zpráva, která je elektronicky podepsána paní Marií Vomáčkovou, mohu se spolehnout na to, že zprávu podepsala skutečně paní Vomáčková, že od okamžiku podpisu zprávu nikdo nezměnil a také na to, že se paní Vomáčková, před tím než zprávu podepsala, seznámila s jejím obsahem. Pro to, aby se někdo mohl elektronicky podepisovat, musí nejprve získat tzv. certifikát. Poté je třeba tento certifikát nainstalovat do počítače. Vlastníme-li nainstalovaný certifikát, můžeme elektronicky podepisovat v programech, které podporují používání elektronického podpisu – např. MS Outlook, MS Word nebo Adobe Acrobat. Podepsání dokumentu je většinou realizováno kliknutím na příslušnou ikonu, nebo vybráním příslušné volby v menu aplikace a zadáním PINu nebo hesla k certifikátu.
44
Druhy certifikátů Kvalifikované certifikáty Kvalifikovaný certifikát je certifikát, který byl vydán podle zákona o elektronickém podpisu a který se používá výhradně pro účely elektronického podepisování. Pokud tedy chceme používat elektronický podpis, musíme si pořídit právě tento certifikát. Nekvalifikované certifikáty Kromě kvalifikovaných certifikátů existuje řada dalších certifikátů, které se používají například pro autentizaci, šifrování a další procesy. Tyto certifikáty se často nazývají také komerční. Po technické stránce jsou velmi podobné kvalifikovaným certifikátům, ale liší se způsobem používání a právními účinky. Vydávání těchto certifikátů není upraveno žádným zákonem.
45
Úložiště certifikátů 1.Softwarový certifikát Pokud zvolíme variantu uložení certifikátu přímo v počítači, nazývá se takový certifikát také softwarový certifikát. 2.Čipová karta Čipová karta je plastiková karta formátu kreditní karty se zabudovaným kontaktním čipem, na kterém se vytváří a uchovávají soukromé klíče. 3.USB token USB token je zařízení podobné USB flash disku. Jak název napovídá, k počítači se připojuje prostřednictvím USB portu, kterým jsou dnes již vybaveny víceméně všechny počítače.
46
Poskytovatel certifikačních služeb Česká pošta, s.p. – http://qca.postsignum.czhttp://qca.postsignum.cz První certifikační autorita, a.s. – http://www.ica.cz eIdentity, a.s. – http://www.ie.czhttp://www.ica.czhttp://www.ie.cz Každý poskytovatel certifikačních služeb má kvalifikované certifikáty, které používá k podepisování certifikátů, které vydává. Těmto certifikátům se říká kořenové certifikáty. Pokud jsou v počítači nainstalovány kořenové certifikáty certifikační autority, aplikace důvěřují certifikátům vydaným touto certifikační autoritou
47
Postsignum - www.postsignum.cz Vybereme certifikáty autorit
48
Postsignum Nainstalujeme certifikáty do PC Použijeme při generování žádosti
49
Generování žádosti o certifikát Nutné mít OS Windows a prohlížeč IE
50
Generování žádosti on-line Vybrat úložiště
51
Ceník certifikátů
52
Formulář pro ČŠI Do 30. 4. 2010 škola/školské zařízení vyplňuje listinný formulář, který odesílá běžnou poštou krajskému inspektorátu ČŠI. Pracovníci ČŠI pak data z formulářů zadávají do informačního systému ČŠI. Od 1. 5. 2010 škola/školské zařízení vyplňuje elektronický formulář v aplikaci 602XML Filler (zdarma na www.602.cz). Pomocí aplikace formulářová data odešle (nutné připojení k internetu) přímo do informačního systému ČŠI. Vzhledem k nutnému zabezpečení a zamezení zneužití musí být formulář ještě před odesláním opatřen zaručeným elektronickým podpisem nebo elektronickou značkou, které si škola musí v předstihu obstarat (např. prostřednictvím České pošty, a. s.), viz zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů.www.602.cz
53
602XML Filler Naleznete na stránkách společnosti Software602 a. s. http://www.software602.cz/602xml_filler/download 1.Stáhnout na lokální disk počítače 2.Nainstalovat 3.Kontrolovat nové verze
54
Záznamy o úrazech http://www.csicr.cz/cz/85123-zaznamy-o-urazech- prijimame-od-1-5-2010-elektronicky Na stránkách České školní inspekce naleznete podrobné informace jak formulář vyplnit a elektronicky podepsat.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.