Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMilan Bezucha
1
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková
2
České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006 Sb: –V obytné zástavbě 50 dB ve dne a 40 dB v noci (+ další korekce) –Pracoviště –Stavby –Ve volné přírodě (není stanovena?) Škodlivá hranice – 85 dB (pro psychologické účinky i např. 50 bB)
3
Směrnice EU 2002/49/ES Cíle: – Hodnocení, prevence a omezení škodlivých, či obtěžujících účinků hluku ve venkovním prostředí – Zajištění jednotných postupů v dlouhodobém snižování hluku v EU Postupy: – Identifikace a kvantifikace akustické situace a řízení budoucího vývoje – Strategické hlukové mapy – Navazující akční hlukové plány
4
Strategická hluková mapa – Modelové zjištění akustické situace v okolí vybraných zdrojů hluku – K definovanému datu – Zahrnuta jsou i všechny realizovaná protihluková opatření – Tvoří základní podkladový dokument pro akční hlukový plán (opatření)
7
Hlukové studie Podklad pro: územní, stavební nebo kolaudační řízení posuzování vlivu na životní prostředí (EIA integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC)
8
Hluk Hluk = škodlivé, zdraví nebezpečné zvuky Z vuk = změna tlaku Ekvivalentní hladina hluku Fiktivní ustálená hladina akustického tlaku, která má stejné účinky na člověka během sledovaného časového úseku, jako proměnlivá hladina akustického tlaku za stejný čas
9
Fyzikální podstata šíření zvuku Šíření od bodových a liniových zdrojů zvuku (dopravních prostředků) Pokles hladiny zvuku v prostoru ● v otevřeném prostoru klesá hladina hluku o 6 dB při každém zdvojnásobení vzdálenosti od zdroje hluku Útlumy zvuku ve venkovním prostředí
10
Útlumy Vlivem: Druhu pokryvu terénu – odrazivý terén – pohltivý terén P řekážek – terén – budovy – vzrostlá zeleň Odrazy – na fasádách budov
11
Zdroj hluku - Doprava Závisí na: ● vzdálenost od osy vozovky ● rychlost osobních automobilů ● počet osobních automobilů, které projedou sledovaným úsekem za hodinu ● rychlost nákladních automobilů ● počet nákladních automobilů, které projedou sledovaným úsekem za hodinu
12
Zdroj hluku - Doprava vý počet ekvivalentní hladiny hluku pro daný úsek dynamická segmentace
13
Receptory
14
Síť z droj-receptor
15
Určení dráhy zvuku Dráhy: - okolo budov - nad budovami
17
Metodický pokyn - stanovení hlukové zátěže z dopravy v ČR Centrum dopravního výzkumu Brno, 2005 Pro stanovení počtu obyvatel exponovaných hlukem silniční dopravy v intravilánech i extravilánech sídel 1. Informace o akustické situace v okolí dopravní trasy 2. Informace o počtech obyvatel, kteří jsou v posuzovaném území exponovaní hlukem silniční dopravy
18
Metodický pokyn... L x = 10lgF 1 F 2 F 3 – 10,1 L x - Základní ekvivalentní hladina akustického tlaku A v posuzovaném bodě F 2 – faktor podélného sklonu nivelety (tabulka) F 3 – faktor druhu krytu vozovky (tabulka)
19
Metodický pokyn... nOAd - denní průměrná hodinová intenzita dopravy osobních vozidel FvOA - funkce závislosti ekvivalentní hladiny akustického tlaku dopravního proudu osobních vozidel na rychlosti dopravního proudu LOA - hladina akustického tlaku A osobních vozidel pro výpočtový rok; hodnota LOA je dána tabulkou NA – pro nákladní vozidla
20
Metodický pokyn... Korekce L x : šířku komunikace (v dB) délku úseku komunikace (v dB) útlum hluku nízkou zástavbou (v dB) útlum hluku překážkou nebo konfigurací terénu (v dB) vliv přilehlé souvislé zástavby (v dB) narušování plynulosti dopravního proudu (v dB) vliv zeleně (v dB) meteorologickou situaci
21
Metodický pokyn... Výsledná L aeq : L j - L x po korekcích n - počet úseků komunikace
22
Modely Hluk+ SoundPLAN - venkovní i vnitřní prostory LimA CadnaA ODEON – vnitřní akustika Metodiky: Önorm (rakouská metodika) Shall03 (německá metodika)
23
Hluk+ Pro venkovní prostory Zdroje - pozemní doprava, průmyslové zdroje Třírozměrné modelování terénu (z vrstevnic i dalších objektů) Pro Windows
24
Hluk+
25
Šíření hluku větrného zdroje Náhrada prostředí hemisférou s homogenními vlastnostmi Hlasitost hluku dle vzorce: R - vzdálenost od zdroje hluku α - součinitel absorpce, přijímaný pro suchý vzduch α=0.005 dBm-1 (zdroj hluku je považován za bodový) +infrazvuky http://www.svetfyziky.souepl.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=68%3Amodel- vetrne-elektrarny&catid=41%3Aenergetika&Itemid=66&limitstart=1
26
Hluky, typické pro větrný zdroj http://www.svetfyziky.souepl.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=68%3Amodel-vetrne- elektrarny&catid=41%3Aenergetika&Itemid=66&limitstart=1
27
Literatura UK: Projekt Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách ČR http://www.czp.cuni.cz/tranext/, 2007-2011 http://www.czp.cuni.cz/tranext/ Cholava, R. Modelování dopravního hluku. www.czp.cuni.cz/tranext/files/Cholava_modelovani_h luk.pdf www.czp.cuni.cz/tranext/files/Cholava_modelovani_h luk.pdf
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.