Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumila Švecová
1
Dekorativní kosmetika Zlín, 21. 2. 2013
2
Dekorativní kosmetika Historie kosmetiky Dekorativní kosmetika v systému kosmetických přípravků Ingredience v dekorativní kosmetice Složení dekorativní kosmetiky Využívání dekorativní kosmetiky na UTB (dotazník)
3
Historie kosmetiky
4
Historie archeologické nálezy dokladující „dekorování“ lidského těla – téměř půl milionu let Homo erectus - použití barviv (červený okr), součást sociálních rituálů Homo sapiens neanderthalensis – použití barviv při pohřbívání, příslušnost k určitému kmeni, společenský význam osob rozvoj používání KP s rozvojem prvních starověkých civilizací šlo především o dekorativní kosmetiku význam: rituální (náboženské obřady, líčení bojovníků apod.) posléze získává kosmetika význam „krášlící“ původ slova „kosmetika“ z řeckého kosmeo – zdobím, krášlím
5
Historie – dekorativní kosmetika a parfémy prvotní funkce kosmetických přípravků – krášlení, zdobení → nejstarší forma KP – dekorativní kosmetika v průběhu dalšího vývoje se kosmetika používala pro vylepšení vzhledu, ale i pro korekci a zakrytí vad Egypt barvení očí (oční stíny) 7 tis. – 10 tis. let př.n.l. nálezy svitků s recepturami – Papyrus Ebersův (1550 př.n.l.) obsahuje i recepty na KP (včelí vosk, olivový olej, ambra, mošus..)
6
Historie - dekorativní kosmetika a parfémy 7 tis. let př.n.l. – nálezy nádob na parfémy původní parfémy byly pravděpodobně založeny na spalování rostlinných pryskyřic ve formě kadidla a sloužily především k náboženským účelům téměř současně se objevilo používání olejů (olivový, sezamový) s macerovanými částmi vonných roslin využití: čištění a změkčení kůže maskování tělesných pachů ochrana před horkým počasím 4 tis. př.n.l. – kůže kolem očí (oční linky) barviva obsahovala především sloučeniny těžkých kovů (Sb, Cu, Pb, Hg)
7
Historie - dekorativní kosmetika a parfémy egyptské parfémy a dekorativní kosmetika byly postupně využívány i v Řecku a Římě Řecko mělo i své původní receptury – med a olivový olej pro zesvětlení pleti a změkčení, oxidy železa ve směsi s olivovým a olejem a včelím voskem – rtěnky, lesky na rty (na rozdíl od Egypťanek, v Řecku důraz na přirozený vzhled) s rozvojem obchodu došlo k šíření kosmetických receptur, především se rozšiřoval sortiment vonných látek první parfémy – základem olivový olej první moderní parfém vyroben v Uhrách až v r. 1370 (směs alkoholu a parfémovaného oleje) první zmínky o pudrech – Čína cca 1500 př.n.l.
8
Historie – toaletní prostředky první zmínka o použití mýdel????? Egypt – čistící krémy (směs olejů a práškového vápna) první výrobek s charakterem mýdla – Babylón 2200 př.n.l. (směs olejů a alkálií) výroba mýdel započala až v Evropě (Francie, Itálie) – 9.-10. st. n.l. Přípravky na snížení pocení – poprvé Řecko (kamenec hlinitý) vonné oleje – rozšířené koupelové prostředky orální kosmetika Egypt 5 tis. př.n.l. – kapsle z tamaryškových listů, které se žvýkaly (faraonova družina) později zubní prášky na bázi myrhy, popela a hovězí rohoviny první zubní pasty v Evropě v 19. st.
9
Historie – vlasová kosmetika ve starověku značně rozšířeno barvení vlasů Egypt, Asie (3 tis. př.n.l.) – henna (Lawsonia inermis) Řím – kadeřnické salony z této doby pochází i tvorba vln (předchůdce dnešní ondulace ) rozšíření palety barevných odstínů bylo dosaženo až zavedením syntetických barviv na počátku 20. st. zmínka o prvních šamponech založených na holicích mýdlech je až z 18. st. první komerční šampony - Schwarzkopf
10
Historie po pádu Římské říše zpomalení rozvoje kosmetiky v Evropě celkový úpadek kultury oživení až s nástupem renesance používání KP spojeno především s aristokracií v Itálii a Francii tyto země centrem výroby KP výrazný pokrok ve vývoji, výrobě a využívání KP až ve 20. letech 20. století
11
DK v systému kosmetických přípravků
12
Definice kosmetického prostředku nárůst životní úrovně → zvýšené využívání prostředků sloužících k péči o tělo tyto prostředky mají různé vlastnosti, způsob použití, účinnost… nárůst počtu KP → potřeba systemizace a zařazení KP snaha o přesnější vymezení KP první pokusy na počátku 20 st., závazná definice koncem 40. let v EU bude platit od 7/2013 definice KP, která je dána Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1223/2009 ze dne 30. 11. 2009 o kosmetických přípravcích. definice prakticky totožná s dosavadní definicí kosmetického prostředku daného zákonem č. 258/2000 Sb.
13
Definice kosmetického prostředku definice KP podle uvedeného nařízení: Kosmetickým přípravkem je jakákoli látka nebo směs určená pro styk s vnějšími částmi lidského těla (pokožkou, vlasovým systémem, nehty, rty, vnějšími pohlavními orgány) nebo se zuby a sliznicemi ústní dutiny, výhradně nebo převážně za účelem jejich čištění, parfemace, změny jejich vzhledu, jejich ochrany, jejich udržování v dobrém stavu nebo úpravy tělesných pachů. mezi KP tedy nepatří prostředky, které se polykají, jsou inhalovány, popřípadě vpichovány KP by neměly mít primárně léčivý účinek tzv. „léčebná kosmetika“ není KP ale léčivo!!!
14
Kategorizace KP v roce 2007 uveřejnila EK na základě doporučení Cosmetics Europe – The Personal Care Association kategorizaci, která se v kosmetickém odvětví prosazuje nejvýrazněji A) Dekorativ ní kosmetika make-upy (základy, růž, pudry atd.) KP pro ošetření rtů (rtěnky, nebarevné základy, lesky atd.) nehtová kosmetika (laky, odlakovače, podklady…) oční kosmetika (oční make-up, maskara, tužky…) sety dekorativní kosmetiky B) Vlasová kosmetika šampony, 2 v 1, vlasové a tělové šampony, dětské šampony vlasové kondicionéry Vlasové lotiony a tonika pěny, krémy, gely, brilantiny prostředky pro trvalou Jiné vlasové prostředky sety s vlasovou kosmetikou
15
Segmenty kosmetického trhu v EU Problémy se segmentem trhu – existence ilustrativních seznamů kosmetických prostředků (vyhláška č. 448/2009 Sb. – 21 položek). Pro účely statistiky – návrh COLIPY(2007) – dělení kosmetických prostředků (KP) na kategorie. Trh kosmetiky v EU
16
1.Dekorativní kosmetika (dále jen DK) make-up (základ, pudry atd.) prostředky pro ošetření rtů nehtová kosmetika – ne umělé nehty oční kosmetika (lotiony, maskara, tužky atd.) – ne umělé řasy 2.Vlasová kosmetika 3.Vlasová barviva včetně barvicích šamponů a bělicích přípravků 4.Parfémy 5.Skin care prostředky 6.Opalovací prostředky 7.Toaletní prostředky Trh kosmetiky v EU - segmenty kosmetického trhu
17
Průměrný roční růst trhu EU 12 v jednotlivých segmentech, v letech 2000-2006 Trh kosmetiky v EU - segmenty kosmetického trhu
18
Změny zastoupení jednotlivých segmentů v EU trhu v r. 2008 – největší přírůstky dosáhl segment DK Trh kosmetiky v EU - segmenty kosmetického trhu
19
Speciální ingredience DK
20
kosmetické přípravky mění vzhled pokožky obličeje, popř. jejich útvarů (rty, řasy, obočí), nehtů barviva na vlasy nejsou zařazována do dekorativní kosmetiky typickými ingrediencemi dekorativní kosmetiky jsou pigmenty, kterých může být v prostředcích až 30 % Dekorativní kosmetika
21
využívají se barviva nerozpustná ve vodě (rozpouštědla) i v emulgované fázi (omezená rozpustnost) společný název pro tato barviva – pigmenty pigmenty mohou být: – anorganické – organické anorganické pigmenty v DK oblíbená barviva založena nejčastěji na bázi oxidů, křemičitanů, popř. fosfátů vícemocných kovů (Fe, Mn, Cr, Ti aj.) Barviva v dekorativní kosmetice
22
nejběžnější jsou: oxidy železa ideální do DK, lze je snadno dispergovat, inertní vůči vodě, rozpouštědlům, pH odstíny od žluté až po černou hydratovaný Fe 2 O 3 – žlutý (menší stabilita) Fe 2 O 3 bezvodý – červený Fe 3 O 4 – černý sloučeniny Cr tzv. chromitá zeleň, vysoce stálé vůči světlu a vodě hydratovaná forma Cr(OH) 3 bezvodá forma Cr 2 O 3 Anorganické pigmenty
23
ultramariny anorg. pigmenty v odstínech růžové, zelené a modré chemicky: komplexní sulfokřemičitany hlinitosodné popř. hlinité výborná stálost na světle použití v neutrálním nebo slabě kyselém prostředí oxidy titaničitý a zinečnatý známé jako zinečnatá a titanová běloba zejména TiO 2 je vysoce stálý pigment s vysokou krycí mohutností oba jsou současně používány jako UV filtry Anorganické pigmenty
24
perleťové pigmenty použití v DK BiOCl – oxichlorid Bi – bílá perleť – neutrální prostředí barevná perleť – často speciálně upravená slída ve směsi s oxidy (např. Fe 2 O 3 ) Anorganické pigmenty
25
obecně: větší paleta odstínů, jasnější odstíny vyšší krycí mohutnost než anorganické pigmenty, ale menší stabilita 3 typy: – mořidlová barviva (lakes) – tonery (barevné laky) – pravé pigmenty Organické pigmenty
26
Složení dekorativní kosmetiky
27
Formy přípravků dekorativní kosmetiky: 1. Prášky lisované volné 2. Voskové a rozpouštědlové preparáty tyčinky misky tuby 3. Emulze (O/V, V/O) 4. Suspenze vodné bezvodé Dekorativní kosmetika - formy
28
Prášky práškové formy především pro pudry, oční stíny a růž pro práškové formy jsou k dispozici speciální ingredience nejdůležitější z nich jsou: Mastek – chemicky křemičitan hořečnatý – základní komponenta, které může být až 70 % – bílý, jemný prášek, dobře roztíratelný. Kaolin – komplexní hlinité křemičitany – dobrý adsorbent pro ostatní složky Dekorativní kosmetika - prášky
29
Křída – srážený uhličitan vápenatý – výborný sorbent, při větším množství nebezpečí „práškového“ omaku Kovová mýdla – (Zn, Mg stearáty) – výborná adheze ke kůži – v prášcích 3-10 %, při vyšších množstvích nebezpečí skvrn Polymery – polyamidy, kopolymery kyseliny akrylové, PE, PP, polyuretany, mikrokrystalická celulóza apod. – dávkování 3-30 % – úprava textury kosmet. prostředku Dekorativní kosmetika - prášky
30
Příklad lisovaných prášků – pudry Rámcové složeníFunkceObsah Mastekpojivo, sorbent10-20 % TiO 2 + slídaperleť5 % TiO 2 pojivo, pigment20 % Fe oxidy + ZnOpigmenty30 % Olejová fáze (silikonový olej, lanolin aj.)pojivo pro pigmenty15-20 % Vonné látky -1-3 % Konzervant -1-3 % Pudry
31
Make-up základní make-up funkce: skrýt vady kůže, vyrovnat barevné odchylky kůže, chránit před prostředím, učinit kůži hladší Formy: – Emulze O/V i V/O - je populárnější – Bezvodé – Suspenzní – olejová i vodná suspenze nejčastěji bezvodé, které jsou ve formě prášku, popř. past Make-up
32
Rámcové složeníFunkceObsah Oleje, estery, nízkotající voskyemolienty30-60 % Vosky (přírodní, syntetické)emolienty (textura)5-10 % Mastek, polymery, křída úprava textury30-60 % Tenzidy (nízká HLB)smáčedlodo 1 % ZnO, oxidy Fe aj.pigmentypodle potřeby Make-up
33
Maskara nejčastější formy: bezvodá a emulzní O/V, V/O jako příklad je uvedena rámcová receptura emulzní maskary V/O Rámcové složeníFunkceObsah Vosky (směs tvrdých a měkkých vosků)aktivní látky30-35 % Minerální olejedispergátordo 100 % Pigmentybarvivo10-20 % Vodarozpouštědlo15 % Kationické polymeryakt. látkado 1 % Konzervant- 0,1-0,5 % Oční make-up
34
Oční linky jako příklad je uvedena rámcová receptura vodného přípravku jeho odolnost proti vodě je po aplikaci zajištěna vysokým obsahem filmotvorných látek Rámcové složeníFunkceObsah Akrylátové kopolymeryfilmotvorná látka5-10 % Tuková složka (estery)emolient5-10 % Oxidy Fepigment10-20 % Hydroxyetylcelulóza, jílyúprava textury1 % Tenzid (vysoká HLB)smáčedlo, emulgátor3-5 % Vodarozpouštědlo50 % Oční make-up
35
Tužky Jejich složení je závislé na druhu použití základní receptura je bezvodá Rámcové složeníFunkceObsah Oleje, estery, silikonové olejerozpouštědla40-60 % Vosky, parafínytextura25-40 % Pigmentybarvivopodle potřeby Polymery, mastek aj.plnivopodle potřeby Oční make-up
36
Rtěnky klasická tyčinka – složení: Rámcové složeníFunkceObsah Olejová fáze (lanolin, silikon. olej, estery, triacylglyceridy aj.) emolient40-60 % Voskytextura, emolient10-15 % Voskové modifikátory (deriváty lanolinu aj.)zlepšení texturydo 5 % Pigmentybarvivo1-10 % Speciální přísadyhumektantydo 2 % Polymery, mastek aj.plnivo3-10 % Vonné látky, antimikrobika, antioxidanty- do 1 % Rtěnky
37
Využívání dekorativní kosmetiky na UTB
38
1.Všeobecná část: - frekvence využívání DK, - způsob získávání DK, - kritéria pro výběr DK, - finanční náročnost DK, - ohodnocení nabídky DK. Konstrukce dotazníku
39
2.Specializovaná část: - make – up (typy, kritéria výběru, preference značky, báze), - pudry (typy, kritéria výběru, značka) - řasenky ( typy, značka), - oční stíny, konturovací tužky (typy, kritéria výběru, značka), - rtěnky a balzámy. Konstrukce dotazníku
40
Pouze 6% respondentek (5 z oslovených žen nepoužívá DK) Frekvence používané DK je částečně závislá na příslušnosti ke skupině: studentky kosmetiky – 100% denně, studentky jiných oborů – 82% denně, zaměstnankyně – 90% denně, zbývající % v kategorii 1 - 2x týdně. Vyhodnocení dotazníku - všeobecná část
41
Způsob získávání DK: Převážná většina všech respondentek nakupuje DK v drogeriích popř. jejich specializovaných částech v nákupních centrech (95% a více). Překvapivě nebyl zaznamenán žádný nákup přes internet. Přes obchodní zástupce (např. Oriflame, Avon) nakupuje cca 8% zaměstnankyň. Nebyl zaznamenán (až na jeden případ) výběr podle ceny jako prioritního faktoru. Vyhodnocení dotazníku - všeobecná část
42
Finanční náročnost DK: Cena DK se ukazuje jako důležitý faktor při nákupu. Existence rozdílů mezi soubory respondentek: Respondentky Cena [%] DůležitáMéně důležitáNení důležitá Studentky kosmetiky36622 Studentky jiných oborů5842- Zaměstnankyně7525- Vyhodnocení dotazníku - všeobecná část
43
Finanční náročnost DK: Měsíční útrata za DK byla následující: Všechny respondentky byly spokojeny jak s nabídkou tak s kvalitou DK Respondentky Kč za měsíc Do 300 Kč300 – 600 Kčnad 600 Kč Studentky kosmetiky80155 Studentky jiných oborů80155 Zaměstnankyně8020- Vyhodnocení dotazníku - všeobecná část
44
Make – up: Respondentky Použití [%] Make-up - použitý typ [%] transparentnífluidníkrycí Studentky kosmetiky 100603010 Studentky jiných oborů 865525 20 Zaměstnankyně100-50 Vyhodnocení dotazníku - specializovaná část
45
Pudry: Všechny skupiny používají pudry z více než 90%. Zajímavostí je velmi vysoká korelace mezi výběrem podle vlastností a lisovaným pudrem. Respondentky Pudru – použitý typ [%]Kritérium pro výběr [%] lisovanýsypkýtekutývlastnosticena Studentky kosmetiky 603645245 Studentky jiných oborů 6040-5245 Zaměstnankyně 7030-50 Vyhodnocení dotazníku - specializovaná část
46
Prostředky k líčení očí: Dotazník zahrnoval používání řasenek, očních stínů a konturovacích tužek na oči. 1.Řasenky: Jsou využívány z 95% všemi respondentkami. *voděodolná řasenka Respondentky Řasenky- použitý typ [%] prodlužujícíobjemovájiné Studentky kosmetiky553312 Studentky jiných oborů454015 Zaměstnankyně403030* Vyhodnocení dotazníku - specializovaná část
47
2.Oční stíny: Rozsah využití je obdobný jako u řasenek. Největší oblibě se u studentek těší: - kompaktní oční stíny - cca 62%, - sypké prostředky - cca 20% a - zahušťující prostředky - cca 15%. Zaměstnankyně preferují: - kompaktní stíny - cca 55%, - mastné stíny - cca 30%. Vyhodnocení dotazníku - specializovaná část
48
3.Konturovací tužky: Patří mezi velmi oblíbené prostředky DK (90 a více %). Studentky vybírají tužky především podle jejich vlastností (téměř 70%), zbytek podle ceny. Zaměstnankyně vybírají prakticky ze 100 % podle vlastností (tvrdost, nestíratelnost). Vyhodnocení dotazníku - specializovaná část
49
Prostředky určené pro aplikaci na rty: Dotazníky byl zaměřen na používání rtěnek (vč. tužek a lesků) a vyživujících balzámů. Obě skupiny studentek využívají tento typ DK velmi často (95 % denně). Studentky: - lesky na rty - studentky kosmetiky - 90%, - studentek ostatních oborů - 95%. - oxidační rtěnky - studentky kosmetiky - cca 20 %, - studentek ostatních oborů - výjimečně. - balzámy na rty - obě skupiny studentek - prakticky 100%. Vyhodnocení dotazníku - specializovaná část
50
Prostředky určené pro aplikaci na rty: Všechny zaměstnankyně využívají rtěnky a lesk. - lesky - cca 60%, - oxidační rtěnky - cca 30% a - suché rtěnky - cca 10%. V žádné skupině nebylo zaznamenáno využití konturovacích tužek na rty. Vyhodnocení dotazníku - specializovaná část
51
Jak zaměstnankyně tak studentky využívají DK prakticky denně. Kosmetika je nakupována převážně v drogeriích resp. specializovaných částech nákupních center. Převážná část respondentek utratí za DK do 300,- Kč za měsíc. DK je vybírána především podle vlastního uvážení (v rámci ceny). Rozhodující je především jejich funkce. Nebyl zaznamenán jediný případ výběru podle složení. Závěr
52
Respondentky se liší vztahem ke značce DK. Zaměstnankyně jsou konzervativní, zatímco studentky kosmetiky preferují určitou značku - jsou ale ochotny experimentování z 60 %, ostatní studentky ze 45 %. V žádné skupině respondentek a typu DK nepřevažuje určitá značka. Použití různých druhů DK (make-up, pudr, atd.) se liší především věkem. Ženy se zralejší pletí používají DK s vyšší krycí mohutností. Závěr
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.