Číselné výrazy s proměnnou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Advertisements

Pravidla pro počítání s mocninami
Sčítání a odčítání výrazů
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Úpravy algebraických výrazů
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Mnohočleny Násobení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Násobení mnohočlenů.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sčítání mnohočlenů Matematika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Podíl (dělení) mnohočlenů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Rozklad mnohočlenů na součin
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Racionální čísla.
MOCNINY.
Rozklad mnohočlenů na součin
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání celých čísel
Mocniny s přirozeným mocnitelem
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
13x2y3 0,2r3s5 ab3 . a4b2 4p3 + 5p3 Početní výkony s mocninami
Kuchařka na práci s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
ČÍSELNÉ VÝRAZY = výrazy, v nichž se vyskytují pouze čísla a početní operace mezi nimi. Hodnotu číselného výrazu určíme, provedeme-li všechny početní.
Rozklad mnohočlenů na součin
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Číselné výrazy s proměnnou Láchtáncí

Teorie Skládají se z čísel, znaků početních operací, závorek a písmen Dělíme na jednočleny a mnohočleny

8x2 Exponent Koeficient Proměnná

Jednočleny Mnohočleny Dva jednočleny lze sečíst pouze v případě, že mají stejnou proměnnu ve stejné mocnině Vždy je tam krát nebo děleno Je tam krát, děleno,plus i mínus Mnohočleny dělíme na: jednočleny dvojčleny ….. šestičleny

Jednočleny Jednočlen je způsob, jak zkrátit zápis. 6*6*6*6*6*6*6*6*6 = 6x9 Sečíst a odečíst od sebe jsou jedině v případě, že mají stejnou proměnnou (písmenko) ve stejné mocnině.

Násobení jednočlenů Klasický způsob počítání + písemnka. Koeficienty spolu vynásobíme, pokuď tam je - proměnnou opíšeme a exponenty spolu sečteme (POZOR! sečítáme spolu jen exponenty který mají stejnou proměnnou) 5x5 . 5x3 = 5x8 1. krok - vynásobit koeficienty = 5 . 5 2. krok - napsat výsledek a opsat proměnnou (jestli tam je) = 25x 3. krok - sečíst exponenty = 5 + 3 = 8 4. krok - výsledek = 25x8

Dělení jednočlenů Stejný způsob počítání, jen s písmenky. Koeficienty (číslo na začátku) spolu vydělíme, proměnnou (písmenko) opíšeme a exponenty (mocninu) od sebe odečteme. 16k4 : 4k2 = 4k2 1. krok - vydělit koeficienty = 16:4 2. krok - napsat výsledek a opsat proměnnou = 4k 3. krok - odečíst exponenty = 4 - 2 = 2 4. krok - výsledek = 16k2

Mnohočleny Výraz, který obsahuje proměnnou a standardní operace sčítání,násobení a mocnění na celočíselný exponent. Můžeme je pak také sčítat,odečítat,dělit a umocňovat. Mnohočleny nazýváme také polynomy. Př. 2x2 + 5x + 12

! ! Sčítání mnohočlenů Sčítat můžeš jen “stejné ovoce” NELZE SČÍTAT Vypočítej : 2a + 3b + 4a + 5b = 6a + 8b Představ si a = b = Potom : 2 + 3 + 4 + 5 = 6 + 8 Sčítat můžeš jen “stejné ovoce” ! NELZE SČÍTAT ! a

Odčítání mnohočlenů Při odčítání mnohočlenů postupujeme tak, že operaci - nahradíme operací + (převést na sčítání). Pokuď je před závorkou - , všechna znaménka v závorce se mění ( z + na - a z - na +). (9y - 7x + 15a) - (-3y + 8x - 8a) -------> zadání příkladu = (9y - 7x + 15a) + (+3y - 8x + 8a) -----> před první závorkou není - , nic se nemění, před = 9y - 7x + 15a + 3y - 8x + 8a ----------> odstraněné závorky, dáme dohromady jednočleny = 9y + 3y - 7x - 8x + 15a + 8a = 12y - 15x + 23a druhou ano, všechny znaménka se mění se stejnými proměnnými

Násobení mnohočlenů jednočlenem Mnohočlen násobíme jednočlenem tak, že vynásobíme jednočlenem každý člen mnohočlenu a získané jednočleny sečteme. 2x (3x + 4) = 6x2 + 8x

: (10a + 5) : 5 = 2a + 1 : Dělení mnohočlenů jednočlenem Jednočlenem vydělíme každý člen mnohočlenu, vzniklé podíly sečteme/odečteme. (10a + 5) : 5 = 2a + 1 : :

Výrazy s proměnnou Zapište jako výraz s proměnnou: a) součet proměnné x a čísla 5 b) podíl čísla 7 a proměnné t c) trojnásobek součtu čísla 12 a proměnné v d) podíl čtyřnásobku proměnné p a čísla 15

Výrazy s proměnnou (výsledky) a) součet proměnné x a čísla 5 x + 5 b) podíl čísla 7 a proměnné t 7:t c) trojnásobek součtu čísla 12 a proměnné v 3 * (12 + v) d) podíl čtyřnásobku proměnné p a čísla 15 4p : 15