Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
Advertisements

Reacting Time driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
Transportation Psychology Use of operator control Jakub Jura Engineering Psychology.
Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ODDS RATIO Relationships between categorical variables in contingency table Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 29/12/2014 Quantitative Data Analysis.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Paměť a učení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Participle Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Behaviorismus (část II)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LINKING WORDS ‒ for similar or opposing ideas
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Potřebujete vybudovat business aplikaci? Pokryje dílčí obchodní potřeby určité skupiny zaměstnanců, jednoho nebo více týmů Bude vytvořena / připravena.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Faith and religion Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Chytrá volba pro podnikání René Keyzlar Operator Channel Lead 1/3/2012.
Bionics cognitive psychology – creativity design – transportation psychology – Operator Control operator control – HMI – visualisation of information –
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Název školyStřední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno PředmětKonverzace.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Typical daily meals Food in the past Jakub Jambor, Jakub Baštinec Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
1 Change Management Přednáška k předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 PPR1 Obor : E LS, 2016, K126 EKO Přednášky/cvičení.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková Because it was fun! Why did he sleep in the tent?
GE - Vyšší kvalita výuky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
GE - Vyšší kvalita výuky
GE - Vyšší kvalita výuky
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
GE - Vyšší kvalita výuky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Introduction to MS Dynamics NAV XVIII. (Reminders)
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas průběhový Autor:
Kognitivní psychologie
driver, pilot, production line operator, control room operator
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Introduction to MS Dynamics NAV (Return Management)
Témata kognitivní psychologie
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
driver, pilot, production line operator, control room operator
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
driver, pilot, production line operator, control room operator
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
GDPR & ePrivacy
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Transkript prezentace:

Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura Engineering Psychology

Outline of this lesson Human-machine system operation Model of the operator Information theory Types of operator control task Demand-Resource Theory Flow phenomena Reacting time measuring

Fukushima

Model of the Automatic Control Control system SensorsActors Controled System output action

Model of Operator Control Human Decision SSMS Controled System output action

Operator Model of operator control Sensoric processes Motoric processes Internal proceses Sensation Perception Behaviour, Motoric func. Thinking, decision making, problem solving. Controled system A c torsSensors Function and principles of controled sys. Pilot lamps Handlers

Cognitive model of the operator

EMĚ – power station control room

Fukushima Nuclear power station

Stokehold

Highway Dispatching

Information Theory in Operator Control A mathematical tool for quantification of the information’s flow. What is information? – Reduction of uncertainty IsIs IRIR ITIT I S = Sended information I R = Received information I T = Transmited information Information channel Sender Receiver Sender Receiver

Information Theory in Operator Control – real model –I S = Sended information –I R = Received information –I T = Transmited information –I L = Lost information –I No = Nois information IsIs ILIL I No IRIR I T < I s Sender Receiver

Quantification of information I = - log 2 ( p i ), p i is the probability of occurrence of event i

Simonovov’s theory of emotions –E … Strenght of the emotion –M … Strenght of the motivation – I n … Information necessary – I a … Information accessible E = M(I n -I a ) –I n < I a = -E … negative ( unhedoné emotion) –I n > I a = +E … positive ( hedone emotion)

Demand-Resource Theory Overload –reduce demand –increase resources Underload –increase demand –reduce resources Resources Axy Ayy Axx Flow zone anxiety fear distress boredom Y y X x Demands

Example of over and under-load of Operator

Observability of over and under-load Stress or boredom behaviour. Uneven rhytm of work. Analysis of the pushing of the vigilance button.

Reacting time 1.Basic reaction to basic stimulus. Types of stimulus: –Auditive … mean value μ(RT-aud) = 150 ms –Visual … mean value μ(RT-vis) = 200 ms 2.Target and nonTarget stimulus 3.More reactiones to more stimuluses. Reacting with choice Plus cca 50 ms to a one choice.

Operator Basic task of operator control Sensoric proceses Motorické procesy Internal proceses Perception of a signal Push the button Decision push the button Controled system AktorsSensors Functional principles of controled sys. Lamp Button

Reacting time measuring schema Simple signal  simple reaction Signal Reaction time Button

Reacting time measuring schema Target end nonTarget signal  simple reaction Target Signal Reaction time Button Non Target Signal Non Target Signal

Reacting time measuring schema Target end non Target signal  simple reaction Signal B Reaction time Signal A Signal C Button B Button A Button C

reactiontime/index.phphttp:// reactiontime/index.php

Cognitive disonance (Leon Festinger ) Holding conflicting ideas simultaneously. People have a motivational drive to reduce dissonance. Dissonance is reduced by: –changing attitudes, beliefs … –justifying, blaming, denying – The Fox and the Grapes … fox sees some high-hanging grapes and wishes to eat them. When the fox is unable to think of a way to reach them, he surmises that the grapes are probably not worth eating, as they must not be ripe or that they are sour. A B Inconsistent contentents Incline to A Incline to B C Add the integrate concept

Decision Making typy řešení problému (problem solving) Kostr vědomí proces, při kterém redukujeme rozdíl mezi existující a požadovanou situací. programové neprogramové Modes of inquiry: (kognitivní aktivity) silný analytický experiment (fyzika) – zjišťování neznámých okolností středně silný analytický experiment (biologie, psychologie, sociologie, zemědělství) – používá logiku a statistickou inferenci slabý analytický experiment – kavaziexperimenty, přehledová šetření silné kvaziracionální usuzování – stat. analýza, MSM, analýza usuzování středně slabé kvaziracionální usuzování – intuitivní užívání poznatků slabé kvaziracionální usuzování – laické řešení – nakonec vůbec nevíme jakými postupy jsme došli k řešení, implicitní logika, nemanipulujeme s proměnnými, nejasná datová základna. 1,2,3 – aktivní přistup k manipulaci s proměnnými Postup: –identifikace problému –generování alternativních řešení –výběr řešení –aplikace řešení a jeho hodnocení

Confusion Percept and concept … stroop efect Say the word loudly. Say the word whisper loudly.

Stroop efect Blue

Green

white

Yellow

mangeta

Blue

Green

Industrial acident Chemical –Bhopal –Minamata –Seveso Nuclear –Fukushima –Chernobyl –Three Mile Island –Windscale Explosive D

Stroopův efekt Pokud čtu název barvy, bez ohledu na barvu textu je reakční čas kratší, než když „říkám název barvy“, v které je text napsán bez ohledu na obsah textu. Determinace zkušenosti a učení. Stroopův pokus-interference čtení s barvou Stroopův efekt-Roberta Klatzky 1935-analýza procesů obs.automatizované složky, automatizace-vůlí neovlivnitelná-při dešifrování předmětů a slov-barva slova- tento jev při souběhu pomal a rychlého procesu; Badatelka americka se zabyva procesy vnimani, ktere jsou nepristupne nasi vedome zkusenosti. Analyza procesu obsahujicich automatizovane slozky (dovednosti).Takove automatizaci nelze volni regulaci zamezit, muzeme sledovat pri desifravanipredmetu a slov-Stroopuv efekt.

osobní časová rovnice časové diskrepance při Wundtových (Lipsko) komplikačních pokusech.. ZO má při zazvonění zvonku udat polohu ručičky na ciferníku. ZO obvykle udávají dřívější polohu ručičky, než jaká byla při úderu zvonku, to znamená že dochází k časovému posunutí Rozdíly mezi polohou ručičky a údajem ZO vykazují značnou individuální variabilitu. Zachycuje změny v časovém průběhu činnosti Dále se na pozornosti zkoumá 1. intenzita, 2. kolísání, 3. odklonitelnost. Stern : vliv minulých zkušeností na současné prožívání času.

závislost x nezávislost na poli Witkun 1948, 1962 Jedná se o kognitivní styl: field independece / dependece Účinnost nápovědí z vnitřního a vnějšího prostředí. RFT (Rod-and-Frame-Test): je svítící pruh ve vertikální poloze v rámu. Rám i ZO mění plánovitě svou polohu. Prokázalo se, že lépe se při pilotáži v mlze osvědčují „nezávislí na poli“. Ženy a děti bývají více závislé na poli. Lidé závislí na poli mají větší tendenci orientovat se na společenské prostředí.

podprahové vnímání Podnět nevede ke zjistitelné (uvědomitelné) reakci. Vernon – vědomí je jen okrajové Miller – pokus se Zennerovými kartami (kolečko, křížek, vlnovka,..Vůbec jsi to nezaregistroval, ale byl jsi schopen odpovědět co na kartičce bylo. Například na tachistoskopu (nestihne zaregistrovat), nebo při nutnosti rozdělit pozornost