Zvuk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název úlohy: 3.11 Rychlost zvuku ve vzduchu
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 06 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky.
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
NAHRÁVÁNÍ SKENERU S2. Synchronizovat skener znamená: Odeslat údaje o skenerem uskutečněných měřeních na globální server společnosti Nu Skin. Výhody: Ve.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Relační propojování tabulek. Úvod Tato prezentace má sloužit běžným uživatelům, jak začátníkům, tak i zkušeným uživatelům. Když budete postupovat podle.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - formulář Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Samohlásky a souhlásky
Technická zpráva z laboratorního měření
Namalujte si ikonu Pokud se podíváte na pracovní plochu,uvidíte na ní mnoho malých obrázků(říkáme jim ikony), o kterých víme,že zastupují programy.Zkusíme.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Poznámky pro výuku Předmět: FYZIKA Autor: Jaroslava Šmerdová
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením rychlosti Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Použití dotazu jako zdroj dat pro pohled Vypracovala: Procházková Petra.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením teploty Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
CYKLUS S PEVNÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ - PŘÍKLADY 2. února 2013VY_32_INOVACE_160306_Cyklus_s_pevnym_poctem_opakovani_Priklady Autorem materiálu a všech jeho.
Měření délky – cvičení Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
Energie tuhého tělesa VY_32_INOVACE_ března 2013
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Moment síly, momentová věta
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Soustava SI VY_32_INOVACE_ ledna 2013
Vodorovný vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Matematické kyvadlo a tíhové zrychlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zákon zachování energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zpracování výsledků měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Tuhé těleso Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Těžiště, stabilita tělesa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Účinnost přeměny energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Matematizace textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NEROVNOMĚRNÝ POHYB, ZRYCHLENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Souhrnný test kvantitativního myšlení
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Pohyby v centrálním gravitačním poli
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
Apollo a Marsyas Tizian
Šikmý vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
ZÁTIŠÍ PODLE PAULA CÉZANNA
Občané z Calais Auguste Rodin
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Fyzika – Zvuk.
Informatika – Práce s grafy
Transkript prezentace:

Zvuk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ června 2013

2 Hlavička protokolu: Laboratorní práce z fyziky PROTOKOL Č. Téma: Zvuk a tón Jméno a příjmení : Třída: Datum:Skupina: Spolupracovali: 2

Struktura zápisu do protokolu: Hlavička protokolu Úkol 1: Určete frekvenci hudebního zvuku Pomůcky: notebook, ladička, externí mikrofon, software Audacity Teorie: Graf 1.1: Tabulka: Závěr 1: Úkol 2: Studujte časový rozvoj zvuku samohlásek Pomůcky: notebook, mikrofon, software Audacity Graf 2.1: Graf 2.2: Graf 2.3: Závěr 2: 3

Teorie: 4

5

Teorie 6

Úkol 1: Určete frekvenci hudebního zvuku V úkolu 1 bude měřena frekvenci ladičky. Každá ladička vydává jiný tón. Je-li dobře naladěna, měla by mít frekvenci komorního a. Ladička musí být pevně připevněna k rezonanční skříňce. Není- li, je tím její zvuk negativně ovlivněn. Spusťte program Audacity a k notebooku připojte mikrofon. Zkontrolujte, že je nahrávání nastaveno na Mono 44100Hz. Pokud ne, opravte to v menu Upravit / Nastavení. Spusťte nahrávání červeným tlačítkem RECORD a gumovou paličkou rozechvějte ladičku. Jakmile dozní, zastavte nahrávání tlačítkem STOP. Jestliže se na obrazovce objeví charakteristický obrázek (viz Slide 7), spojení funguje a můžete začít měřit. Postup práce je na Slide 8. 7

Pomůcky: -Notebook, program Audacity, mikrofon, ladička, kytara 8

Postup pro úkol 1: 1.Spusťte program Audacity a připojte mikrofon. 2.Mikrofon umístěte do blízkosti otvoru v rezonanční skříňce ladičky. 3.Rozezvučte ladičku gumovým kladívkem. 4.Pomocí externího mikrofonu zaznamenejte její zvuk. Během měření musí být v místnosti ticho. 5.Pomocí zvětšovacího tlačítka (lupa se znaménkem plus) roztáhněte záznam tak, aby na obrazovce bylo jen několik vln. 6.Pomocí myši odměřte čas, za které proběhlo deset vln. Vydělíte-li tento čas deseti, získáte tak dobu jedné periody. 7.Změřte tuto periodu na dalším místě záznamu a zaznamenejte je do tabulky jako další měření. 8.Body 3-7 zopakujte ještě 4krát. Celkem tak budete mít v tabulce 10 záznamů. Určete frekvenci ladičky jako převrácenou hodnotu periody. 9.Určete průměrnou hodnotu a odchylku měření frekvence ladičky. 10.Ofoťte obrazovku s časovým rozvojem tónu (vyberte ten, který bude nejvíce připomínat sinusoidu), uložte ho jako „ladička.jpg“ a při zpracování protokolu vložte výřez tohoto obrázku do protokolu LP. 11.Do závěru napište jakou měla ladička frekvenci a jestli tato ladička odpovídá teorii popsané na Slide 5. 9

Postup pro doplňkový úkol: 1.Spusťte program Audacity a připojte mikrofon. 2.Mikrofon umístěte do blízkosti otvoru v kytaře. 3.Pokuste se změřit stejným způsobem frekvenci struny kytary. 4.Určete frekvenci tónu. Ověřte, zda je struna kytary dobře naladěná tím, že změřenou a vypočtenou frekvenci porovnáte s frekvencemi uvedenými v teorii. 5.Vysvětlete, proč zaznamenaný zvuk struny kytary programem Audacity obsahuje mnoho frekvenčních charakteristik a nevypadá jako sinusoida. 10

11 Tabulka 1: 11 číslo měření ssHz Součet Průměr

Úkol 2: Studujte časový rozvoj samohlásek V úkolu 2 budeme pomocí programu Audacity sledovat, jak se liší charakteristika hlásek. Budeme zjišťovat, která z těchto charakteristik je svou podstatou nejbližší standardnímu sinusovému průběhu. Zaměříme se na samohlásky A, E, I, O, U a následně i souhlásky S a F. Zaznamenejte do protokolu výřez ofocené obrazovky se dvěma samohláskami a jednou souhláskou. V závěru vyhodnoťte, který ze záznamů nejvíce připomíná hudební zvuk (připomíná sinusoidu) a který je mu nejvzdálenější. 12

Postup pro úkol 2: 1.Spusťte program Audacity a připojte mikrofon. 2.Přistupte k mikrofonu a vyzkoušejte si, jakou hlasitost svého hlasu musíte vydávat, abyste jej mikrofon tzv. nepřebudili. Případné přebuzení se projeví v horní části obrazovky plným červeným obdélníkem. Nejlépe je dosahovat nejvýše asi tři čtvrtiny maxima. 3.Pomocí externího mikrofonu zaznamenejte samohlásku a (jako u lékaře). 4.Pomocí zvětšovacího tlačítka (lupa se znaménkem plus) roztáhněte záznam tak, aby na obrazovce bylo jen několik vln. Ofoťte obrazovku a uložte obrázek jako „a.jpg“. 5.Body 3-4 zopakujte pro samohlásky e, u, o a i. Celkem tak budete mít uloženo 5 grafů. Z nich do protokolu vyberte tři nejlepší. 6.Na závěr proveďte ještě jedno měření pro nějakou souhlásku (třeba s nebo f). 13

14 Postup: 14 1.OTTO, Jan. Ottův slovník naučný: Struna [online] [cit ]. Dostupné z: