Vývojová psychologie I podklady pro opakování PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Mgr. Alena Uhrová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Strachy v období rané adolescence
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Přednáška č. 1 Úvod do studia antropomotoriky
Dějiny psychologie Strukturalismus.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Členění životního cyklu
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Kriminalita mládeže.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Dějiny české psychologie
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE. DNEŠNÍ TÉMATA: Poradenská psychologie(dále PPS) jako odborná profesní činnost Vztah PPS k jiným psychologickým disciplínám Poradenský.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Základy speciální pedagogiky
Základní charakteristika
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
CESTA PŘES ALTERNATIVY TRADIČNÍHO MODELU K OSVOBOZUJÍCÍMU POJETÍ DÍTĚTE Karel Rýdl Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Inteligence DUM_19.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Pedie Co mají společné?.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Sociální dovednosti učitele
Diagnostické metody.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Alena Uhrová, Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU
Periodizace lidského vývoje
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Témata kognitivní psychologie
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

Vývojová psychologie I podklady pro opakování PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Mgr. Alena Uhrová

PERIODIZACE 1. Prenatální obd. (od početí do narození) 2. Novorozenecké (od 6 týdnů) 3. Kojenecké (do 1 roku) 4. Batolivý věk (1-3) 5. Předškolní věk (3-6) 6. Školní v. (6-11) 7. Pubescence, dospívání (11-15) 8. Adolescence, mládí (15-20) 9. Mladá dospělost (20-30/2) 10. Střední d. (30/2 - 46/8) 11. Zralá d. (46/8 - 65) 12. Stáří ( ) Vysoký věk ( nad 75) Vysoký věk ( nad 75)

TEORIE A JMÉNA

TEORIE A JMÉNA:Historie Jan Amos KOMENSKÝ ( ) -filozofické základy vzdělávání, věkové zvláštnosti u dětí, každodenní pozorování dítěte, rozlišil vývoj.období (po 7 letech: dítě, pachole, mládenec, jinoch, muž, starý muž, kmet) Jan Amos KOMENSKÝ ( ) -filozofické základy vzdělávání, věkové zvláštnosti u dětí, každodenní pozorování dítěte, rozlišil vývoj.období (po 7 letech: dítě, pachole, mládenec, jinoch, muž, starý muž, kmet) John LOCKE ( )- empirismus, „tabula rasa“, zkušenost, asociace, opakování, imitace, odměny a tresty John LOCKE ( )- empirismus, „tabula rasa“, zkušenost, asociace, opakování, imitace, odměny a tresty Jean Jacques ROUSSEAU ( )- přirozená a svobodná výchova, rozpoznání a rozvoj individuálních schopností dítěte, konzervativizmus ve výchově dívek (výchova tělesná a mravní) Jean Jacques ROUSSEAU ( )- přirozená a svobodná výchova, rozpoznání a rozvoj individuálních schopností dítěte, konzervativizmus ve výchově dívek (výchova tělesná a mravní)

TEORIE A JMÉNA:Historie Philibert Gueneau de Montbeillard- pozorování vývoje vl. syna (1777)-“Histoire naturelle“ Philibert Gueneau de Montbeillard- pozorování vývoje vl. syna (1777)-“Histoire naturelle“ Dietrich TIEDEMANN- biografické záznamy (1798) Dietrich TIEDEMANN- biografické záznamy (1798) Hyppolyt Taine -článek o vývoji dětské řeči (1876), zásady systematického pozorování Hyppolyt Taine -článek o vývoji dětské řeči (1876), zásady systematického pozorování Chalrles DARWIN ( )- záznamy pozorování vlastního syna, dětství jako pramen informace o vývoji druhu, deníkové záznamy Chalrles DARWIN ( )- záznamy pozorování vlastního syna, dětství jako pramen informace o vývoji druhu, deníkové záznamy Wilhelm Thierry PREYER ( )- embryolog a fyziolog, jednota fylogeneze a ontogeneze, dědičnost jako faktor ontogeneze, dílo: „Duše dítěte“ Wilhelm Thierry PREYER ( )- embryolog a fyziolog, jednota fylogeneze a ontogeneze, dědičnost jako faktor ontogeneze, dílo: „Duše dítěte“

TEORIE A JMÉNA Johann Heinrich Pestalozzi ( ) - švýcarský pedagog, péče o zanedbané děti v ústavech, důraz na práci a gramotnost, učení pozorováním, názornost, rozvoj myšlení a řeči Johann Heinrich Pestalozzi ( ) - švýcarský pedagog, péče o zanedbané děti v ústavech, důraz na práci a gramotnost, učení pozorováním, názornost, rozvoj myšlení a řeči Granville Stanley HALL ( ) - laboratoř v Baltimore,předseda APA, vydavatel American Journal of Psychology, teorie rekapitulace, „otec adolescence“, dílo: „Mládí“, „Stáří-poslední polovina života“ Granville Stanley HALL ( ) - laboratoř v Baltimore,předseda APA, vydavatel American Journal of Psychology, teorie rekapitulace, „otec adolescence“, dílo: „Mládí“, „Stáří-poslední polovina života“ James Mark BALDWIN ( ) - zakl. psychol. laboratoře v Torontu, Baldwinův efekt, dílo: „Mentální vývoj dítěte a lidstva“ James Mark BALDWIN ( ) - zakl. psychol. laboratoře v Torontu, Baldwinův efekt, dílo: „Mentální vývoj dítěte a lidstva“

TEORIE A JMÉNA Sir Francis GALTON ( ) - antropologie a psychologie, zab. se dědičností, genialitou a individuálními rozdíly, Sir Francis GALTON ( ) - antropologie a psychologie, zab. se dědičností, genialitou a individuálními rozdíly, Alfred BINET ( ) - Pařížská škola, psycholog a fyziolog, první zkouška pro měření intelektu u dětí, ředitel laboratoře na Sorbonně, experimentální psychologie, paměť, myšlení, Alfred BINET ( ) - Pařížská škola, psycholog a fyziolog, první zkouška pro měření intelektu u dětí, ředitel laboratoře na Sorbonně, experimentální psychologie, paměť, myšlení, Lewis Madison TERMAN ( ) - amer. psycholog a pedagog, úprava Standford-Binetova testu, zabýval se genialitou a nadanými dětmi Lewis Madison TERMAN ( ) - amer. psycholog a pedagog, úprava Standford-Binetova testu, zabýval se genialitou a nadanými dětmi William STERN ( ) - psychologie raného dětství, vývoj řeči, zkoumání kognitivních schopností u dětí, „inteligenční kvocient“, dílo:“Dětská řeč“, „Psychologie raného dětství „, Psychologické metody zkoumání inteligence a jejich užití u školních dětí“ William STERN ( ) - psychologie raného dětství, vývoj řeči, zkoumání kognitivních schopností u dětí, „inteligenční kvocient“, dílo:“Dětská řeč“, „Psychologie raného dětství „, Psychologické metody zkoumání inteligence a jejich užití u školních dětí“

TEORIE A JMÉNA Edouard CLAPARDE ( ) – švýcarský lékař a pedagog, ženevská škola, experim. psychologie., psychologie dítěte. Institut J.J. Rousseaua Edouard CLAPARÈDE ( ) – švýcarský lékař a pedagog, ženevská škola, experim. psychologie., psychologie dítěte. Institut J.J. Rousseaua Jean PIAGET ( ) - švýcarský psycholog, ženevská škola, adaptace (asimilace x akomodace), teorie kognitivního vývoje, morální vývoj Jean PIAGET ( ) - švýcarský psycholog, ženevská škola, adaptace (asimilace x akomodace), teorie kognitivního vývoje, morální vývoj Karl BÜHLER ( )- (rakouský původ, USA), vyšel z würzburské školy, profesorem vídeňské univerzity, Vídeňská škola, vývoj dítěte: nejdůležitější zvláštnosti, vývoj myšlení, řeči, návyků, zobrazovacích schopností, Karl BÜHLER ( )- (rakouský původ, USA), vyšel z würzburské školy, profesorem vídeňské univerzity, Vídeňská škola, vývoj dítěte: nejdůležitější zvláštnosti, vývoj myšlení, řeči, návyků, zobrazovacích schopností, Charlotte BÜHLER ( ) - (rakouský původ, USA), Vídeňská škola, terénní výzkumy, životní dráha člověka, vrchol života, s Hildegardou Hetzer-vídeňské vývojové testy (1932) Charlotte BÜHLER ( ) - (rakouský původ, USA), Vídeňská škola, terénní výzkumy, životní dráha člověka, vrchol života, s Hildegardou Hetzer-vídeňské vývojové testy (1932)

TEORIE A JMÉNA John Broaddus WATSON ( ) - behaviorismus, učení, podmíněné reakce, novorozenci, John Broaddus WATSON ( ) - behaviorismus, učení, podmíněné reakce, novorozenci, Arnold Lucius GESELL ( ) – výzkumy dvojčat, předškolní děti, vývoj dětí v útlém věku, klasický vývojový test. Popsal zákonitosti vývoje. Arnold Lucius GESELL ( ) – výzkumy dvojčat, předškolní děti, vývoj dětí v útlém věku, klasický vývojový test. Popsal zákonitosti vývoje. Eduard SPRANGER ( ) - německý psycholog a pedagog, typologie osobnosti, duchovědná psychologie Eduard SPRANGER ( ) - německý psycholog a pedagog, typologie osobnosti, duchovědná psychologie Kurt LEWIN ( ) - amer. psycholog něm. původu, teorie pole, vývoj jako sociální lokomoce, topologická psychologie, dynamická teorie osobnosti, vektory, řešení konfliktu Kurt LEWIN ( ) - amer. psycholog něm. původu, teorie pole, vývoj jako sociální lokomoce, topologická psychologie, dynamická teorie osobnosti, vektory, řešení konfliktu Heinz WERNER - celostní psychologie, organismická vývojová psychologie, (ortogeneze) Heinz WERNER - celostní psychologie, organismická vývojová psychologie, (ortogeneze)

TEORIE A JMÉNA Lev Semjonovič VYGOTSKIJ ( ) - ruský psycholog a pedagog, myšlení řeč, zóna nejbližšího vývoje Lev Semjonovič VYGOTSKIJ ( ) - ruský psycholog a pedagog, myšlení řeč, zóna nejbližšího vývoje Alexander Romanovič LURIJA ( ) - jednovaječná dvojčata, psycholingvistika, patologie vyšší nervové činnosti, paměť a její poruchy Alexander Romanovič LURIJA ( ) - jednovaječná dvojčata, psycholingvistika, patologie vyšší nervové činnosti, paměť a její poruchy

TEORIE A JMÉNA Hans Jürgen EYSENCK ( )- experim. psychologie, psychopatologie Hans Jürgen EYSENCK ( )- experim. psychologie, psychopatologie Manželé PAPOUŠKOVI -začátky učení kojenců a dětí, intuitivní rodičovské chování, experimentální vývojová psychologie, Hanuš Papoušek-český lékař a pediatr Manželé PAPOUŠKOVI -začátky učení kojenců a dětí, intuitivní rodičovské chování, experimentální vývojová psychologie, Hanuš Papoušek-český lékař a pediatr René ZAZZO -autor Testu zvířat (projektivní metoda osobnosti, postojů a vztahů) René ZAZZO -autor Testu zvířat (projektivní metoda osobnosti, postojů a vztahů) Pierre Teilhard de Chardin Pierre Teilhard de Chardin Rolf OERTER - vývoj dětské hry Rolf OERTER - vývoj dětské hry

Teorie a jména Sigmund FREUD-teorie psychosexuálního vývoje Sigmund FREUD-teorie psychosexuálního vývoje Jean PIAGET-genetická epistemologie, morální vývoj Jean PIAGET-genetická epistemologie, morální vývoj Erik Homburger ERIKSON-epigenetická teorie vývoj Erik Homburger ERIKSON-epigenetická teorie vývoj Margaret MAHLEROVÁ-vývoj psychického já ve vztahu matka dítě Margaret MAHLEROVÁ-vývoj psychického já ve vztahu matka dítě Lawrence KOHLBERG-teorie morálního vývoje Lawrence KOHLBERG-teorie morálního vývoje John Edward Mosty BOWLBY -britský psychiatr, zabýval se vztahem rodič-dítě, attachemnet theory John Edward Mosty BOWLBY -britský psychiatr, zabýval se vztahem rodič-dítě, attachemnet theory Robert J. HAVIGHURST ( ) - tzv. vývojové úkoly, 3 zdroje vývojových požadavků Robert J. HAVIGHURST ( ) - tzv. vývojové úkoly, 3 zdroje vývojových požadavků

Teorie a jména: česká vývojová psychologie František Čáda ( ) -pedagog a psycholog, zakladatel vývojové psychologie u nás, zabýval se: dětskou kresbou, řečí aj. František Čáda ( ) -pedagog a psycholog, zakladatel vývojové psychologie u nás, zabýval se: dětskou kresbou, řečí aj. Václav Příhoda ( )- pedagogika a vývojová psychologie, dílo: „Ontogeneze lidské psychiky“ Václav Příhoda ( )- pedagogika a vývojová psychologie, dílo: „Ontogeneze lidské psychiky“ Brněnská škola (Rostohar, Kratina, Chmelař, Konečný, Koláříková) Brněnská škola (Rostohar, Kratina, Chmelař, Konečný, Koláříková) Langmeier, Matějček, Švancara, manželé Papouškovi, Krejčířová, Vágnerová Langmeier, Matějček, Švancara, manželé Papouškovi, Krejčířová, Vágnerová

TEORIE A JMÉNA: Brněnská škola Mihailo ROSTOHAR ( ) - studie z vývojové psychologie, psychologické základy čtení, intenzívní rozvoj výzkumu dítěte v Brně, 1933-výroční sjezd výzkumu dítěte, zakl. PsÚ v Brně (1926) Mihailo ROSTOHAR ( ) - studie z vývojové psychologie, psychologické základy čtení, intenzívní rozvoj výzkumu dítěte v Brně, 1933-výroční sjezd výzkumu dítěte, zakl. PsÚ v Brně (1926) Ferdinand KRATINA ( ) - filozof a psycholog, eidetická vloha u mládeže, celostní a tvar.psychologie Ferdinand KRATINA ( ) - filozof a psycholog, eidetická vloha u mládeže, celostní a tvar.psychologie Vilém CHMELAŘ ( ) - výzkum vývoje optické a akustické pozornosti, utváření kresebných pohybů, vnímání a poznávání předmětů Vilém CHMELAŘ ( ) - výzkum vývoje optické a akustické pozornosti, utváření kresebných pohybů, vnímání a poznávání předmětů Ludmila Koláříková ( ) - vývoj.ps., předškolní věk, Ludmila Koláříková ( ) - vývoj.ps., předškolní věk, Robert Konečný ( ) Robert Konečný ( )

Semináře

VÝVOJ A FUNKCE POHÁDEK V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ Charakteristické rysy klasické pohádky Charakteristické rysy klasické pohádky význam pohádek pro psychologii význam pohádek pro psychologii význam pro vývojovou psychologii význam pro vývojovou psychologii význam pohádky pro dítě a jeho vývoj význam pohádky pro dítě a jeho vývoj různé formy sdělování pohádky a jejich význam různé formy sdělování pohádky a jejich význam autoři zabývající se pohádkami z psychologického pohledu autoři zabývající se pohádkami z psychologického pohledu

VÝVOJ A FUNKCE HRY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ charakteristické rysy hry charakteristické rysy hry teorie hry teorie hry vývoj hry (podoba hry v jednotlivých vývojových obdobích) vývoj hry (podoba hry v jednotlivých vývojových obdobích) vývoj hry: a) z hlediska sociální interakce vývoj hry: a) z hlediska sociální interakce b) z hlediska struktury a obsahu b) z hlediska struktury a obsahu typy her typy her funkce hry (význam pro fyzický vývoj a motoriku, kognitivní, emoční a sociální vývoj) funkce hry (význam pro fyzický vývoj a motoriku, kognitivní, emoční a sociální vývoj)

Vývoj dětské kresby psychologický význam kresby (obecně a vývojově psychologický, diagnostický, terapeutický) psychologický význam kresby (obecně a vývojově psychologický, diagnostický, terapeutický) charakteristika v jednotlivých vývojových stadiích (zobrazovací schopnosti, zobrazované objekty, způsob ztvárnění, zájem o kresbu,) charakteristika v jednotlivých vývojových stadiích (zobrazovací schopnosti, zobrazované objekty, způsob ztvárnění, zájem o kresbu,) stadia vývoje dětské kresby stadia vývoje dětské kresby příklady kresebných diagnostických technik příklady kresebných diagnostických technik

METODOLOGIE 4 skupiny metod: - 1. Retrospektivní (Anamnestická) m.: výběr dětí n. dospělých s jistými poruchami chování; hledají výskyt deprivace v jejich anamnézách - 2. Anterospektivní (Katamnestická) m.: opačný postup; známe stav dětí v urč. výv. úseku a zjišťujeme, co se s nimi stalo dál (faktor prostředí je zde - nezávislá proměnná, chování je závislá p.) - 3. Bezprostřední sledování chování dítěte: jednorázová pozorování chování dítěte vystaveného deprivačním podmínkám v urč. nedlouhém čas. úseku (např. pobyt v ústavu - odloučení od matky) - 4. Podélné (průběžné longitudinální) studie: nejnáročnější; nejlépe zachycují dynamiku vývoje děts. osobnosti za podmínek deprivace Znát rozdíly: Longitudinální vs. Průřezové

Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám příjemný zbytek dne. Pavel Humpolíček