DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_220223 18. února 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.
Co je dramaterapie? Je to metoda pomáhající použitím dramatických (divadelních) postupů upravit: psychické poruchy sociální vztahy důsledky tělesného nebo mentálního postižení Terapie primárně se zaměřující na prožívání jedince s cílem nalezení rovnováhy a podnícení osobního růstu.
S čím má pomoci? Porozumět a zmírnit sociální a psychologické problémy. Poznat sám sebe. Získat kontrolu nad svými emocemi. Zlepšit komunikační dovednosti a představivost.
S čím má pomoci? Pomáhá lépe se koncentrovat. Posilovat sebedůvěru a socializaci. Odbourávání stresu.
Proces Tento aktivní sebepoznávací proces probíhá prostřednictvím divadelních postupů, kde vystupuje dramaterapeut a pacienti. Dramaterapeut zastupuje podobnou funkci jako režisér, nezúčastňuje se aktivně, pouze vede pacienta, který si sám improvizací a hraním zkouší a prožívá různé životní role a okamžiky. Díky tomu se člověk s těmito okamžiky a věcmi sžívá, učí se správně reagovat v různých situacích a vypořádávat se se svými problémy.
Části 1. Naladění, očekávání (navození příjemné atmosféry). 2. Warm-up – rozcvička (verbální nebo tělesná rozcvička, imaginace atd.). 3. Otevření hracího prostoru (např. rituál).
Části 4. Nastartování hry (soustředění se, vysvětlení postupu, pravidel). 5. Personifikace (vstup do rolí), strukturovaná hra v roli (jedno téma pro celou skupinu), nestrukturovaná hra v roli (několik situací současně). 6. Závěr (zklidnění, sdílení, reflexe).
Vyjadřovací prostředky Improvizace projeví se pacientovo prožívání a jeho spontánní reakce Mimická a řečová cvičení Dramatická hra Verbální hra a hra v roli, scénář
Vyjadřovací prostředky Mýty a příběhy Práce s textem Pantomima Maňásková hra Hra s objekty a kresbou
Čerpá z dramatické výchovy Dramaterapie se prolíná s dramatickou výchovou, která je vlastně učením na základě zkušenosti. Rozvíjí osobnost, klade větší důraz na intelektuální dovednosti a podporuje je aktivním prožitkem. Liší se v tom, že dramatická výchova však není nahodilá reprodukce divadelních představení ani prostředek k řešení kázeňských přestupků nebo psychických problémů.
PRAMENY VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-717-8586-5. Dramaterapie. Rvp.cz [online]. [cit. 2014-02-18]. Dostupné z: http://wiki.rvp.cz/Knihovna%2F1.Pedagogicky_lexikon%2FD%2FDramaterapie