Tvorba textových dokumentů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Olomouc, únor 2012.
Advertisements

Microsoft Word 2010 I. Spuštění aplikace Wordu Popis prostředí Základní editace textu VY_32_INOVACE_52_MS_Word_ I.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jak na web První krůčky Lukáš Reindl. Co je potřeba Budeme potřebovat počítač, na kterém běží alespoň nějaký jednoduchý textový editor (ve Windows Notepad.
Základy práce s počítačem – lekce V. Zvyšování IT gramotnosti zaměstnanců vybraných fakult MU.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: červen.
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
IT začátečníci - Word Modul 3.
Tvorba prezentací v programu PowerPoint Autor: ing. Jaroslav Mochan
Zpracování a využití informací
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník: 6. Datum.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
VY_III/2_INOVACE_35_Složky, soubory a programy Složky, soubory a programy Miroslav Kaňok.
Základy ovládání operačního systému III
 Microsoft Word  Je textový procesor od firmy Microsoft, který je součástí kancelářského balíku Microsoft Office.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Textový editor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Nygrýn.
Word – Struktura dokumentu
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: duben.
Je to program (aplikace), který slouží k úpravám prostého textu.  Na rozdíl od textových procesorů, se kterými se často pletou, postrádají textové editory.
RoBla Makra MS OFFICE.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základy práce v textovém editoru Autor: Jaroslav.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Základy práce s počítačem Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_382_Word AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 4. ročník,
Jak psát a editovat text
MATURITNÍ OKRUH Č. 12 TEXTOVÝ EDITOR
Textové editory Výhody využití počítače k psaní textů Co jsou textové editory? Textový editor WriterSpuštění editoru Okno programu Writer.
Práce s operačním systémem
Martina Braunerová.  nejdůležitější program v počítači  umožňuje všem ostatním programům fungovat  prostředník mezi počítačem a uživatelem.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor-hromadná korespondence Typ: DUM.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník: 6. Datum.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor - odstavec Typ: DUM - kombinovaný.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
INFORMATIKA 7 Formátování odstavce III2 - I7- 03.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/6.
Moduly ECDL M3_Word - prostředí
Psaní a editace textu Jindřich Terč.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: listopad.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/7.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/17.
Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník: 8. Datum vytvoření:Únor.
VKLÁDÁNÍ OBRÁZKŮ, KLIPARTŮ, OBRAZCŮ
Jak učit tvorbu www stránek Navarová Adéla. Proč učit tvorbu www stránek? Prezentace na internetu (Výrobky, firmy, celebrity, kluby…)
Jak učit tvorbu textových dokumentů
K čemu slouží Jak ho spustíme Hlavní pás karet Pracovní prostředí – nabídka tlačítka Office Jak správně psát Píšeme velká písmena Pohyb po dokumentu Typy.
G RAFIKA VE W ORDU Vkládání obrázků a grafických objektů Tvary WordArt Barvy, čáry, výplň grafických objektů.
PROSTŘEDÍ MICROSOFT WORD 2003
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Microsoft FRONT PAGE Šablona 32 VY_32_INOVACE_19_10_Front Page.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 6 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s textem - odstavce Co se všechno naučíme??? Jak správně pracovat.
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_10_16_word.
Co se všechno naučíme??? Obtékání textu
PRACUJEME S TEXTY TEXTOVÉ EDITORY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
Textový editor Lada Juráňová.
Digitální učební materiál
Co se všechno naučíme??? Práce s textem Ctrl C Ctrl X Ctrl V
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Vkládání a úprava textů v prezentaci
Odstavec a jeho formát Autor: Mgr. Jiří Maršík
Textový editor – Microsoft WORD 2007
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní editace textu
Transkript prezentace:

Tvorba textových dokumentů Vypracoval: Martin Podestát Vt - Te

Co to je textový dokument a co obsahuje? vývoj textového dokumentu záznam textu slova, text Vývoj textového dokumentu: Odpradávna slouží textové dokumenty k způsobu předávání informací. Dřív se předávali osobním příkladem, mluveným slovem a později pomocí záznamu informací obrázky, symboly – písmem. → písmo se muselo někam zaznamenávat a zlom přišel při vynálezu tiskařského stroje (Jestlipak víte, kdo vynalezl knihtisk? : Johanes Gutenberg) tímto přecházíme k záznamu textu Záznam textu: K záznamu textu začali sloužit psací stroje a dnes již rozšířené počítače. (Zdalipak víte výhody používání počítače při tvorbě textu oproti psacímu stroji? rychlé šíření, snadné úpravy, nižší náklady) Slovo: Je základním komunikačním prostředkem a tudíž nám tvoří text. Způsobů, jak jej sdělit široké veřejnosti je mnoho. Mezi hlavní sdělovací prostředky se nepochybně řadí psané slovo - veřejný tisk, ať už noviny, časopisy nebo letáky.

Jak lze pracovat s textem? > textové dokumenty > textové editory > profesionální textové editory Textové dokumenty: Nejběžnější textový dokument, který vytváříme je list papíru na který píšeme. Při jeho psaní se snažíme dodržovat určitá pravidla (pravopis, úpravu, čitelnost). Textové editory: Počítačový nástroj na práci s textem. Slouží pro editaci textu. (Co si představíte pod editací či úpravou textu? – psaní, měnit formát, přepisování, doplňování). Umožňuje měnit úpravu a vzhled vytvářeného dokumentu (formát písma, odrážky, záznamy, sloupce, nastavení okrajů). Největší výhodou je možnost text uložit a kdykoliv se k němu vrátit, případně upravit. (Znáte nějaký textový editor? WordPad, Poznámkový blok). Profesionální textové editory: Od jednoduchého textového editoru se odlišuje tím, že nabízí mnoho dalších funkcí a pomůcek na kvalitnější a pohodlnější tvorbu textových dokumentů (vkládání tabulek, obrázků, paleta nástrojů se kterými se dá pohodlně upravovat, kontroluje pravopis, formátování jak textu tak dokumentu, různé styly, barva). Sem patří MicrosoftWord. Každý z těchto programů nám vytvořený dokument uloží na disk jako textový dokument. Tyto dokumenty jsou většinou soubory, které mají příponu .doc, .txt, .rtf.

Okno poznámkového bloku

Okno aplikace Word

Co si myslíte, že vznikne při práci s textovým editorem? Textový dokument Co vznikne…? : Při práci s textovým editorem vám vznikne textový dokument. Ten se vyznačuje tím, že obsahuje nějaká data a informace, která představují písmenka a slova, která nám složí text. (Myslíte si že textový editor musí obsahovat pouze text? ne lze i tabulky a obrázky)

Etapy tvorby textového dokumentu. Psaní a editace textu Formátování textu Tvorba dokumentu Psaní a editace textu: První věc s kterou by jste se měli naučit pracovat a vědět k čemu se používá je kurzor a používat myš pro označování a práci s textem. Dále při psaní textu nesmíte zapomenout že se dělá mezera mezi slovy (vždy jen jedna), a za interpunkčními znaménky (!.,-)/. Při psaní textu v textovém editoru také nesmíte zapomenout, že vždy při psaní textu a vytváření odstavců nepoužíváme enter (editor vám vždy sám za řádkuje). V textovém editoru se enter používá na vytvoření odstavce, tedy samostatného textu. Pokud budete chtít vytvořit text který bude mít odsunutý text v prvním řádku použijete tabulátor. Formátování textu: Formátování je vlastně přidělení určitých vlastností dokumentu (textu, odstavce, dokumentu). (Co myslíte, že patří do formátu textu či odstavce?) Takže pomocí formátování textu vy můžete upravovat vzhled textu, velikost, druh, barvu atd… Při formátování odstavce pracujete s předsazením, mezery mezi odstavci, tabulátory a zarážky, odrážky a číslování a také hlavně řádkováním. Chtěl bych vás upozornit na jednu důležitou věc a to odstavec? (Co si myslíte že je odstavec? V počítačovém světě je to text, který je oddělen entrem.V jazykovém významu je to vyjádřená myšlenka). Na toto si při tvorbě dokumentu dejte pozor je to nejdůležitější věc při formátování. (V textových editorech máme ještě jednu formu formátování víte která to je?). Je to používání stylů. Výhodou používání stylů je automatické formátování, rychlé hledání, osnova, obsah dokumentu. Styl je vlastně formát dokumentu který vy přednastavíte a můžete ho uložit a použít kdykoliv se vám zlíbí a nemusíte vždy upravovat formát písma a odstavce. Při formátování odstavce nám vznikají neviditelné formátovací znaky, které si můžeme nechat zobrazit a to pomocí tlačítka zobrazit, skrýt formátovací znaky. To nám slouží ke kontrole správného formátu. Tvorba dokumentu: Závěrečnou fází práce při tvorbě dokumentu je vkládání objektů do textu a úpravu vzhledu dokumentu. Textové editory nám umožňují, pro líbivější vzhled dokumentu vložit obrázek, který lze upravit a ukotvit v textu tak jak nám vyhovuje.

Úkol 1 Najděte si na ploše ikonu textového editoru (poradím vám, že my budeme používat MicrosoftWord). Vzhledem k tomu, že se blíží Vánoce, napište přání Ježíškovy co by jste si přáli pod stromeček. Váš dokument tedy bude obsahovat text alespoň na 5 řádek a také dárky, které si přejete (a nebuďte skromní) Text, který jste si vytvořili si teď upravíme a úhledně zformátujeme. Do textu vložíme obrázek, který se týká daného tématu. Vytvořený dokument uložíme na disk.

Úkol 2 Představte si, že máte napsat dopis z prázdnin či odjinud rodičům. Nebojte se a odvažte se, co vám slina na jazyk či prsty do klávesnice přinesou. Dopis bude obsahovat oslovení, datum, 3 odstavce textu a podpis. Úpravu dopisu proveďte podle předlohy (na projektoru). První řádku odstavce odsazujte výhradně tabulátorem (ne mezerníkem). Klávesu Enter stiskněte výhradně na konci odstavce (nikoliv řádky). Řádku s podpisem zarovnejte doprava. Hotový dopis uložte pod vaším jménem.

Úkol 3 Otevřete si soubor skládačka.doc, který se nachází na vašem disku. V části Měsíce a dny označujte jednotlivá slova jako blok (poklepáním) a myší je přesunujte tak, aby posloupnost měsíců a dní byla uspořádaná. Přebytečná slova vymažte. V části Zvířata stejným způsobem uspořádejte zvířata podle velikosti. V části Báseň změňte pořadí řádků tak, aby text dával smysl. Blok z celé řádky vytvářejte klepnutím myší vlevo od textu. Doporučuji práci v dokumentu pravidelně ukládat.

Debata Zamyslete se a zkuste si říci všechna pro i proti existenci elektronických dokumentů ve srovnání s klasickými tištěnými dokumenty? Výhody textového editoru oproti psacímu stroji? Víte jaký má celý název dokument, který jste si vytvořili? Proč učit děti nejdřív psát a pak formátovat? Je důležité naučit děti používat tabulátor a entrer?

Použitá literatura Vaníček,J. Řezníček,P. Informatika pro základní školy 1.,1.vyd.Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0196-7 Daňhelková,V. Microsoft Word pro školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0469-9 Valenz,M.MVDr. 30 příkladů ve Wordu. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2001. ISBN 80-902815-5-9 Břicháč,P. Berounský,M. Informatika 1 - pro základní školy ,1.vyd.Praha: Grada, 1993. ISBN 80-85623-80-3