Schengenský prostor a ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Advertisements

1 Vstup do Schengenu – změny v ČR ISSS Hradec Králové
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Evropská unie - Schengenský prostor
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
ZEMĚPIS 9. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
Politické faktory cestovního ruchu Geografie cestovního ruchu Aneta Králová Jana Kellerová.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
1 Vstup ČR do schengenského prostoru Eurocentrum Ostrava
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Kavříková, Bělinová, Březinová, Štěrbová
Evropská Unie.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Právo EU - úvod Prezentace VŠFS 2015.
Postavení Evropy ve světě
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
Česká republika a Evropská unie. ČR na cestě do EU n Dohoda o obchodu průmyslovými výrobky mezi ČSSR a EHS n Kooperační dohoda mezi ČSFR.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Policejní, justiční a schengenská spolupráce Tomáš Weiss. 6
Společná obchodní politika EU
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Dějiny evropské integrace
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v EU – prameny ke studiu
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 2 BRUSEL I. OSNOVA ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU HISTORIE ÚPRAVY, INTERPRETAČNÍ ZDROJE, POVAHA NAŘÍZENÍ.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Historie evropské ekonomické integrace.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Institut ochránce práv dětí
EVROPA EVROPSKÁ UNIE VY_32_INOVACE_07-48 Ročník: VIII. ročník
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Schengenský prostor a ČR
zpracovaný v rámci projektu
Dějiny EU Mgr. Vladimír Velešík.
Předávání údajů o cestujících leteckými dopravci Policii České republiky projekt spolufinancovaný z ročního programu 2010 Fond pro vnější hranice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
EVROPSKÁ UNIE. EVROPSKÁ UNIE VLAJKA – 12 zlatých hvězd – původní počet členů - nyní symbol jednoty a harmonie.
Evropské hospodářství
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Severoatlantická aliance
Transkript prezentace:

Schengenský prostor a ČR 11.10. 2010

Vytváření prostoru s volným pohybem osob Ve smlouvě o EHS volným pohybem osob chápán volný pohyb pracovních sil Stále větší tlak na skutečný volný pohyb – souvisí s dokončováním společného trhu

Saarbrückenská dohoda Francie a Německo v roce 1984 Cílem je vytvoření prostoru bez vnitřních hranic Impulsem tlak řidičů kamionů stěžujících si na dlouhé čekání na hranicích

Schengenská dohoda Ochotu připojit se k prostoru bez vnitřních hranic vyjádřily státy Beneluxu (též Itálie, ale ta ponechána stranou) Podepsána 14.6. 1985 Má formu klasické mezinárodní smlouvy Zrušení kontrol na vnitřních hranicích za paralelního přijetí série mechanismů a konkrétních opatření sledujících udržení a současně zkvalitnění úrovně veřejné bezpečnosti Nevyžadovala ratifikaci

Schengenská laboratoř Předpoklad, že získané zkušenosti budou využity k zavedení téhož modelu na celém území Společenství Omezený počet států a postavení mimo rámec ES – ne všechny státy se chtěly účastnit, přitom měly mechanismy, jak spolupráci zablokovat Signatářské státy si nepřály působení ESD, tomu by se v komunitárním rámci nešlo vyhnout

JEA Čl. 13-19 se týkají volného pohybu osob Británie proti, jelikož chtěla kontrolovat pohyb cizinců Kompromis – doplněna Všeobecná deklarace o čl. 13-19 – „nic v těchto ustanoveních není na újmu členských států činit taková opatření, která považují za nutná za účelem kontroly přistěhovalectví ze třetích zemí a boje s terorismem, zločinností, obchodem s drogami a nezákonným obchodem s uměleckými díly a starožitnostmi“.

Schengenská prováděcí dohoda (Schengen II) Podepsána 19.června 1990 Schengen I průlomový, Schengen II realizační charakter Rozsah 142 článků, značně rozsáhlejší než Schengen I (33 článků) Klauzule, že vztah mezi dokumenty přijatými v rámci Schengenu musí být v souladu s právem ES/EU, v případě konfliktu má přednost komunitární právo

Vstup v platnost Odklady – až 26. března 1995 Důvody – měla se vztahovat na území sjednoceného Německa Došlo k exodu lidí z bývalého východního bloku Připojují se další státy: Itálie (1990), Španělsko a Portugalsko (1991), Řecko (1992), Rakousko (1995), Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko, Island (1996), chytá se plné začlenění Švýcarska

Obsah SPD 8 hlav 1. hlava – vymezení užitých pojmů – vnitřní hranice, vnější hranice, ale i žádost o azyl… 2. hlava – zrušení kontrol na vnitřních hranicích – vyžaduje-li to bezpečnost státu, možno dočasně obnovit – obsahuje dále i věci související, jako je úprava víz či žádosti o azyl

Obsah SPD 3. hlava – policejní spolupráce – výměna informací, nový institut „naléhavého pronásledování“ – i na území druhého státu – prolomení výsostné suverenity; též spolupráce v soudních věcech trestních 4. hlava – Schengenský informační systém 5. hlava – přeprava a pohyb zboží 6. hlava – ochrana osobních údajů 7. hlava – Výkonný výbor 8. hlava – závěrečná ustanovení

Schengenský informační systém Nutnost vytvoření systému evidence a výměny informací mezi členskými státy Skládá se z centrálního systému SIS (Štrasburk) a jednotlivých národních systému (NSIS) – hvězdicovitá struktura V SIS osoby, které spáchaly trestný čin či je předpoklad, že se ho dopustí, též databáze osob, u nichž se žádá o zatčení Kromě osob obsahuje informace o zbraních a kradených motorových vozidlech

SIRENE Supplementary Information at National Entry Usnadňuje komunikaci mezi jednotlivými členskými státy Zodpovídá za kvalitu, zákonnost, odůvodněnost a aktuálnost těchto záznamů vůči zahraničí, verifikuje vybrané záznamy ze zahraničí

SIS II Původní SIS koncipován pro malý počet států, dnes funguje pro 13+2 – neunesl by rozšíření – koncipován pro 18 států - už dnes obsahuje databáze přes 10 milionů záznamů – přes 700 tisíc se týká osob, kterým je odepřen vstup na území EU SIS též neodpovídá technickými parametry, nutnost modernizace V květnu 2001 rozhodnuto o vybudování SIS II Počítalo se s funkčností od roku 2006, za zavádění zodpovědná Komise Technické problémy, možná kvůli nim došlo k posunutí data rozšíření Schengenu o nově přistoupivší státy – plánovaný říjen 2007 nevyšel

Role Komise Viděla v schengenském systému nástroj, který mohl výhledově posloužit dalšímu rozšiřování komunitárních politik - přemostění Aktivně se účastnila jednání členských států a podporovala je

Protokol o začlenění schengenského acquis Jednání o AS – zájem na tom, aby došlo k začlenění Schengenského acquis Kromě Schengenských dohod zahrnuje i rozhodnutí Výkonného výboru, též sekundární akty orgánů, na něž VV přenesl své pravomoci Rozhodnutí Rady EU o určení právního základu acquis Schengenu Celkem asi 3000 dokumentů

Období vývoje Schengenu Pikna rozeznává tři: Přípravné – do roku 1990 – uzavřeny obě Dohody, kompenzace bezpečnostního deficitu v rámci TREVI Konkurenční – 1990-99 – Schengen mimo struktury ES – komunitární cíl volného pohybu osob realizován spíše mezivládními prostředky – schengenská metoda X metoda Společenství Období sjednocování – Schengenský protokol a dále

Rizika Dle Šlosarčíka: 1) chaos – část dokumentů do I., část do III. pilíře – pro schengenské dokumenty navíc typická horší „štábní kultura“ 2) SIS obsahuje množství důvěrných dat (na ochranu zřízen Společný kontrolní úřad) – zranitelné už při korupci v případě jediného úředníka; na druhou stranu přinesl SIS v některých státech zlepšení – např. Belgie, Španělsko či Itálie neměly zákony o ochraně osobních dat, musely přijmout

Rizika II 3) Nedostatečná ochrana lidských práv Vyloučena působnost ESD k opatřením dotýkajícím se udržování veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti Chybí přezkum vkládaných údajů, zejména pak přezkum soudní Výrazný dopad především na občany států mimo Unii

Specifické postavení - Dánsko Dánsko si v době vyjednávání o podobě Amsterodamské smlouvy vymohlo výjimku - Je členem Schengenu, nicméně díky Protokolu o postavení Dánska si může uplatnit námitku a nepodílet se na spolupráci v rámci hlavy IV – bylo proti její komunitarizaci Příkladem např. azyl – stále Dublinská úmluva

Specifické postavení – Norsko a Island Členy Severské pasové unie – spolu s Dánském, Finskem a Švédskem Občané jejich států mohli cestovat bez hraničních kontrol už dříve – 1954 Otázka, co s nimi – nakonec přidružený statut – obdobná práva jako plní členové, avšak nemohou hlasovat

Švýcarsko O přistoupení se konalo referendum – červen 2005 55% Švýcarů hlasovalo pro K přistoupení došlo v prosinci 2008 Důkaz změny postoje švýcarské společnosti – v roce 1992 odmítnuto členství v Evropském hospodářském prostoru

VB a Irsko Odmítá zrušení kontrol na vnějších hranicích Důvodem především model britských dokladů – spíše jeho absence Druhým důvodem ostrovní charakter VB Kontroly jediným způsobem, jak zabránit nelegální imigraci Irsko se „veze“ s Británií – mají spolu pasovou unii, také další úzké vazby – tři možnosti: 1) neúčast v Schengenu, 2) připojit se samo (ztráta privilegovaných vztahů), 3) připojit se spolu s VB

Frontex Evropská agentura pro řízení operativní spolupráce na vnějších hranicích Založena v roce 2005, sídlo ve Varšavě Koordinuje operativní spolupráci mezi členskými státy v oblasti řízení vnějších hranic (dirigent orchestru) provádí analýzu rizik napomáhá členským státům v situacích, které vyžadují zvýšenou technickou a operativní pomoc na vnějších hranicích Illka Laitinen - ředitel

Prümská smlouva (Schengen III) Smlouva mimo rámec EU, omezený počet členů (původní signatáři jen Ger,Špa,Fra, Benelux, Rakousko) Později převedeno do celoevropského rámce rozhodnutím, ale jen částečně Profily DNA- srovnavání národních databází Otisky prstů i pro prevenci „Sky marshals“

ČR a Schengen Zapojení je povinné – acquis převzato v rámci Kapitoly 24 Schengenské akční plány (2001, 2003, 2005) Problematické datum vstupu – 2007 či 2008??? – záleželo především na SIS II, nakonec SISone4all – vstup v prosinci 2007 Hodnocení provádí pracovní skupina Rady EU Hodnocení Schengenu – formou dotazníků a expertních návštěv Důležitá důvěra ostatních států – systém „weakest link“

Schengenské acquis a východní rozšíření I. Kategorie – překračování vnitřních hranic, podmínky upravující pohyb cizinců, policejní spolupráce, vzájemná pomoc v trestních záležitostech, uplatňování zásady zákazu dvojího trestu, vydávání osob, převod výkonu rozsudku, omamné a psychotropní látky, střelné zbraně, ochrana osobních údajů II. Kategorie – překračování vnějších hranic, víza, povolení k pobytu a záznam o nežádoucí osobě, SIS, ochrana dat a údajů SIS

Období před vstupem Přejímání legislativy Vytvořena meziresortní Pracovní skupina pro schengenskou spolupráci (1998) – MV (Policie), MZV, Min. dopravy V roce 2001 vydán první Schengenský akční plán, poté další – 2003 a 2005

Hodnocení ČR Leden 2006 – prezentace ČR na zasedání pracovní skupiny Rady pro hodnocení Schengenu (na základě dotazníků z roku 2006) Únor - Hodnotící mise – policejní spolupráce Březen – Ochrana dat Květen, červen - víza Červen – Vzdušné hranice

2006 – ČR kontra Komise Komise – technické problémy při zavádění SIS II – nutnost odložit vstup Komise: ČR je druhým nejhůře připraveným členem východního rozšíření hned po Polsku Komise: ČR dokonce přiznala chybu Kohout: Důvody jsou politické, nikoli technické – odráží názory v některých členských státech

Bulharsko a Rumunsko Do EU vstoupily až v roce 2007 K Schengenu by se měly připojit v březnu 2011 Podmínky splněny, ale přistoupení spojováno s některými politickými otázkami Výrazné implikace pro ochranu hranic EU – exponovaná oblast

Víza EU bere jako první bariéru proti nelegální migraci Black list X White list Zavádění víz pro státy východní Evropy – rozdílný přístup států Visegrádu – ČR a Slovensko – co nejdříve, Polsko a Maďarsko do nejpozději – víza jako nástroj zahraniční politiky

Aktéři české vnitřní politiky a Schengen Žádná ze stran nevystupovala proti Schengenu, otázkou především další prohlubování spolupráce v justici a vnitru – více rozhodování QMV Proti především ODS a KSČM (ta je pro multilaterální formu spolupráce, např. OSN)