Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
15. Romantismus v evropské literatuře
básník, dramatik, prozaik,
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Portréty literárních osobností světové literatury
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
Romantismus.
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název Edgar Allan Poe Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Portréty literárních osobností světové literatury.
Romantismus ve světové literatuře
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
DUM - Digitální Učební Materiál
VICTOR HUGO Aneta Matějková GPJP.
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (12. – 18. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu:
Alexandr Sergejevič Puškin
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Ruský romantismus.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Portréty literárních osobností světové literatury
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Český jazyk a literatura
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Romantismus ve světové literatuře: Německo, Anglie, USA Tematická oblast:
15. Romantismus v evropské literatuře
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ROMANTISMUS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Alexandr Sergejevič Puškin
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
EDGAR ALLAN POE ROMANTIK. PROZAIK A BÁSNÍK. LITERÁRNÍ TEORETIK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Literatura období romantismu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
VY_32_INOVACE_03_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 5 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Romantismus ve světové literatuře Jméno autora: Mgr. Renata Provázková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: Čeština Klíčová slova: romantismus, V.Hugo, E.A.Poe, A.S.Puškin, G.Gordon Byron, W.Scott, E.Brontëová, bratři Grimmové Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Vystihne podstatné rysy period české i světové literatury, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení.

Metodický list/anotace Prezentace obsahuje základní informace o světové romantické literatuře. Žáci se seznámí s nejvýznamnějšími představiteli ruské, německé, anglické a francouzské literatury a jejich nejznámějšími díly. Doprovodný obrazový materiál a úkoly pro žáky během výkladu napomohou upevnění učiva. Datum vytvoření:

R OMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Francie Rusko Anglie Německo Polsko USA

 Francie  Victor Hugo (čti viktor ygo) romány: Chrám Matky Boží v Paříži – podává obraz Paříže v 15. století za vlády Ludvíka XI., Ubožáci (Bídníci) - – oba zfilmovány), Břicho Paříže aj. Obrázek č. 1

Obrázek č. 2 Cosette (čti kozet) - ilustrace ke knize Bídníci (1862) Jean Valjean (čti valžán) a Javert (čti žavér) - ilustrace Gustave Brion Obrázek č. 3

* Úkol:  Určete místo děje  Charakterizujte hlavní postavy – Jeana Valjeana a inspektora Javerta  Kdo byla Cosette? Jaký měla osud?  Uveďte svůj názor na dílo a na filmové zpracování Dohledávejte informace v jiných informačních zdrojích.

Obrázek č. 4 Zvoník od Matky Boží Lon Chaney jako Quasimodo a Patsy Ruth Miler jako Esmeralda ve filmu z roku 1923

 Úkol:  Přečtěte si ukázku z díla V. Huga Chrám Matky Boží v Paříži z Čítanky k literatuře v kostce II  Na základě ukázky odpovězte na následující otázky:  O jaký druh (žánr) a formu díla se jedná?  V kterém století a na kterých místech se děj díla odehrává?

 Jaký druh zábavy pokládali tehdy lidé za nejpřitažlivější?  Charakterizujte hlavní postavy díla.  Dokažte, že dílo má realistické prvky.  Které slohové postupy uplatňuje autor v ukázce?  Jaké jazykové prostředky najdete v ukázce?

 Stendhal (čti stendal) romány: Červený a černý, Kartouza parmská (zfilmováno)  USA  Edgar Allan Poe (čti pou) – básník, prozaik (počátky hororu) báseň Havran – psána v ich-formě, autor staví do protikladu ke kráse a lásce úzkost ze života a smrti, symbol smrti = havran, odpovídá na vše nevermore (nikdy více)

nejúspěšnější překlad do češtiny – Jaroslav Vrchlický detektivní próza – Vraždy v ulici Morgue, Jáma a kyvadlo  Rusko  Alexandr Sergejevič Puškin román ve verších – Evžen Oněgin povídky: Kapitánská dcerka, Piková dáma aj. historické drama: Boris Godunov

Obrázek č. 4 Alexandr Sergejevič Puškin, portrét od Vasilije Tropinina, 1827

 Michail Jurjevič Lermontov poema Démon  Polsko  Adam Mickiewicz básnická povídka Konrád Wallenrod epos Pan Tadeáš aj.

 Úkol: Přečtěte si ukázku Evžen Oněgin od A. S. Puškina z Čítanky k literatuře v kostce II. a odpovězte na otázky:  Co zobrazuje autor v románu?  Co je ústředním tématem díla? Doložte.  Jak byste charakterizovali Evžena Oněgina?  Jakými vlastnostmi se vyznačuje Taťána?  Určete rýmové schéma v prvních dvou strofách.