Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 5 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Název: Romantismus ve světové literatuře Jméno autora: Mgr. Renata Provázková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: Čeština Klíčová slova: romantismus, V.Hugo, E.A.Poe, A.S.Puškin, G.Gordon Byron, W.Scott, E.Brontëová, bratři Grimmové Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Vystihne podstatné rysy period české i světové literatury, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení.
Metodický list/anotace Prezentace obsahuje základní informace o světové romantické literatuře. Žáci se seznámí s nejvýznamnějšími představiteli ruské, německé, anglické a francouzské literatury a jejich nejznámějšími díly. Doprovodný obrazový materiál a úkoly pro žáky během výkladu napomohou upevnění učiva. Datum vytvoření:
R OMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Francie Rusko Anglie Německo Polsko USA
Francie Victor Hugo (čti viktor ygo) romány: Chrám Matky Boží v Paříži – podává obraz Paříže v 15. století za vlády Ludvíka XI., Ubožáci (Bídníci) - – oba zfilmovány), Břicho Paříže aj. Obrázek č. 1
Obrázek č. 2 Cosette (čti kozet) - ilustrace ke knize Bídníci (1862) Jean Valjean (čti valžán) a Javert (čti žavér) - ilustrace Gustave Brion Obrázek č. 3
* Úkol: Určete místo děje Charakterizujte hlavní postavy – Jeana Valjeana a inspektora Javerta Kdo byla Cosette? Jaký měla osud? Uveďte svůj názor na dílo a na filmové zpracování Dohledávejte informace v jiných informačních zdrojích.
Obrázek č. 4 Zvoník od Matky Boží Lon Chaney jako Quasimodo a Patsy Ruth Miler jako Esmeralda ve filmu z roku 1923
Úkol: Přečtěte si ukázku z díla V. Huga Chrám Matky Boží v Paříži z Čítanky k literatuře v kostce II Na základě ukázky odpovězte na následující otázky: O jaký druh (žánr) a formu díla se jedná? V kterém století a na kterých místech se děj díla odehrává?
Jaký druh zábavy pokládali tehdy lidé za nejpřitažlivější? Charakterizujte hlavní postavy díla. Dokažte, že dílo má realistické prvky. Které slohové postupy uplatňuje autor v ukázce? Jaké jazykové prostředky najdete v ukázce?
Stendhal (čti stendal) romány: Červený a černý, Kartouza parmská (zfilmováno) USA Edgar Allan Poe (čti pou) – básník, prozaik (počátky hororu) báseň Havran – psána v ich-formě, autor staví do protikladu ke kráse a lásce úzkost ze života a smrti, symbol smrti = havran, odpovídá na vše nevermore (nikdy více)
nejúspěšnější překlad do češtiny – Jaroslav Vrchlický detektivní próza – Vraždy v ulici Morgue, Jáma a kyvadlo Rusko Alexandr Sergejevič Puškin román ve verších – Evžen Oněgin povídky: Kapitánská dcerka, Piková dáma aj. historické drama: Boris Godunov
Obrázek č. 4 Alexandr Sergejevič Puškin, portrét od Vasilije Tropinina, 1827
Michail Jurjevič Lermontov poema Démon Polsko Adam Mickiewicz básnická povídka Konrád Wallenrod epos Pan Tadeáš aj.
Úkol: Přečtěte si ukázku Evžen Oněgin od A. S. Puškina z Čítanky k literatuře v kostce II. a odpovězte na otázky: Co zobrazuje autor v románu? Co je ústředním tématem díla? Doložte. Jak byste charakterizovali Evžena Oněgina? Jakými vlastnostmi se vyznačuje Taťána? Určete rýmové schéma v prvních dvou strofách.