Co je kognitivní psychologie?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Advertisements

Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Stereofotogrammetrie FTG1 – stereofotogrammetrie
Druhy smyslového vnímání
Optické klamy a teorie barevného vidění
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
PSYCHICKÉ JEVY.
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Optické klamy a iluze Petr Vejsada. Optické klamy a iluze Petr Vejsada.
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Tato prezentace byla vytvořena
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Témata kognitivní psychologie
Oko.
Oko.
Sociální poznávání (Social Cognition)
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Smyslové vnímání OKO.
Témata kognitivní psychologie
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Pozornost a vědomí.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Témata kognitivní psychologie
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Témata kognitivní psychologie
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lidské oko Optické čočky Název školy
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Zrak a optické klamy.
Co je kognitivní psychologie?
Témata kognitivní psychologie
Psychologie Senzorické procesy (čití), smyslové orgány
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Témata kognitivní psychologie
Základní psychologické směry
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Co je kognitivní psychologie? Lat. cognoscere – vědět, znát Behaviorizmus (S-R) Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“

Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)

Zrakové vnímání – zrakový aparát Oko (čočka – sítnice) Zraková dráha Mozek – zraková kůra (týlní lalok) Obraz na sítnici: dvourozměrný („malířské plátno“), převrácený Výsledný vjem: trojrozměrný (obvykle), nepřevrácený Činnost okohybných svalů: sakadické pohyby

Asocianizmus – „atomistický“ výklad vnímání, myšlení – řetězení asociací na základě styčnosti (v prostoru, v čase), podobnosti, kontrastu, příčiny-následku, … Gestaltizmus (tvarová psychologie) – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; základní vztah figura-pozadí; zákon dobrého tvaru (pregnantnosti) na principu blízkosti, podobnosti, uzavření …

Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí

Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - blízkosti

Zrakové vnímání – iluze

Zrakové vnímání – klamy

Zrakové vnímání – pareidolie

Zrakové vnímání – pareidolie Projektivní testy Hermann Rorschach (1884-1922) Vnímání - osobnost

Zrakové vnímání – pareidolie

Zrakové vnímání – pareidolie

Projekce a interpretace – Barvy života

Zrakové vnímání – vnímání prostoru Obraz na sítnici je dvourozměrný. Vjem reality je však trojrozměrný, navíc dovedeme odhadovat vzdálenosti, poměrné velikosti objektů aj. O co se při tomto odhadování opíráme? „Nápovědi“ zrakového vnímání – monokulární, binokulární

LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA + GRADIENT TEXTURY

ATMOSFÉRICKÁ PERSPEKTIVA

STÍNOVÁNÍ

INTERPOZICE (PŘEKRÝVÁNÍ)

OBVYKLÁ VELIKOST Tendence ke konstantnosti vnímání objektů

Hermann von Helmholtz – nevědomá percepce

Binokulární vidění – binokulární paralaxa, stereoskopie

Sakadické pohyby (sakády – fixace) Eye-tracking

Klinický výzkum – např. případy navráceného zraku, …

POHYB (vizuální detekce pohybujícího se objektu je rychlejší než klidového)

Co vědí o vnímání architekti?

Bezpočet dalších aplikací– doprava, vojenství

VNÍMÁNÍ BAREV Sítnice: tyčinky – černobílé vidění, čípky – barevné vidění Čípky: 3 druhy – „modré“, „zelené“, „červené“ Negativní paobrazy

Komplementární barvy

Konstantnost vnímání barev

Konstruktivistické vs. přímé výklady vnímání Konstruktivistické – ovlivnění vjemu sestupnými procesy např. zrakové klamy (nevědomé vnímání); konstantnost vnímání, vliv emocí (ROR, experiment Brunera, …)

„ekologická teorie“ J. Gibsona – i přes to, že se obraz na sítnici proměňuje, existují jeho invariantní charakteristiky (ty jsou strukturální – např. gradient textury); význam pohybu, interakce poznávající-okolí optický tok (např.: jízda autem)

Rorschachův test stojí na předpokladu, že: Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí s fungováním paměti. Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí s osobnostními charakteristikami. Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí se způsobem řešení problémů. Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí s jazykovou výbavou.